Wanneer mag je met vrijheidsdressuur beginnen??
En wanneer mag je starten met het werken aan de lange lijnen? En wanneer met mennen?Ik geloof 2,5 jaar, maar ik wil het wel zeker weten
Alvast bedankt!!
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Longeren vind ik een breed begrip. Om je paardje te laten wennen kun je spelenderwijs op 2,5 jarige leeftijd wel 1x in de week een paar minuten longeren. Puur spelenderwijs, niet trainen. Longeren aan de lange lijnen vind ik trainen en daar zal ik even mee wachten tot het paard er klaar voor is, minimaal 3. Zadeltje erop leggen kan daarvoor wel vind ik, gewoon laten wennen. Mennen heb ik geen ervaring mee maar kan me zo voorstellen dat dat best veel van het paard vergt, dus zeker niet vroeg mee beginnen. friesiszwart schreef:met 2,5 jaar. zelf begin ik pas in het najaar van het 3 jaar. Maar goed ik hou mijn paarden aan. Een handelaar zou ze eerder beleren minder kosten en eerder geld. Ik ben van mening hoe later je begint hoe langer je plezier hebt aan je paard (ik denk dan aan rugproblemen door te vroege belasting).
Wat betreft verkeersmak maken en allerhande verzorgingshandelingen kun je natuurlijk al vanaf veulen beginnen.
???