Outdoorwedstrijden - kalkoenen ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

Outdoorwedstrijden - kalkoenen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 12:07

Heey

De buitenwedstrijden op gras beginnen alweer bijna en ik wil daar misschien ook aan mee gaan doen...

Alleen vroeg ik me af, moet je paard/pony dan echt ijzers hebben met kalkoenen tegen het uitglijden?
De pony die ik rijd heeft nu namelijk geen ijzers en sterke hoeven dus zouden er het liefst geen ijzers
onder willen hebben....

xxx Marleen

Pashon

Re: Outdoorwedstrijden - kalkoenen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:13

als het droog is hoeft het niet, maar ik zou het wel doen. Ik zelf rijd altijd met kalkoenen, regen of geen regen en het veld ziet er aardig afgetakeld uit na een aantal ruiters. en dan werken zelfs sterke hoeven niet meer. en als het geregent heeft gaat je paard gegarandeerd glijden zonder ijzers. Je kan hem na het buitenseizoen gewoon weer van de ijzers afhalen, toch. Maar het blijft je eigen beslissing natuurlijk.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:18

ik heb ook geen hoefijzers bij me pony, en het is al 2 buitenseizoenen goed gegaan.
maar als je met ijzers rijd moet je wel kalkoenen er in draaien.(ijzers zonder kalkoenen kunnen nog gevaarlijker zijn dan geen ijzers.)
k weet niet of je doet springen of dressuur, maar voor het springen zou ik wel ijzers nemen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:56

ik rijd outdoor alijd met kalkoenen,
als je vroeg moe starten is het gras zowiezo nog nat an de dauw dat is voldoende om ee schuiver te maken Bloos
zowiezo met springen.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 13:14

Heey

Het gaat om dressuur ...

xxx Marleen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:18

ook bij dressuur zou ik wel ijzers met kalkoenen gebruiken, beter voorkomen als genezen. Misschien gaat het 9 keer goed zonder ijzers en de 10e keer gaat ie genadeloos onderuit. Nu geven ijzers met kalkoenen ook geen garantie dat je paard niet een keer onderuit gaat, maar je hebt wel meer grip.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:26

... en als je paard maar 1 keer een stukje glijd zal hij de volgende keer minder zeker lopen en voorzichtig

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:30

ik 'reed ook altijd pony;s zonder ijzers, in het outdooseizoen.

zonder ijzer hebben ze genoeg grip om zeker in een dressuurproef netjes overeind te blijven Knipoog

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:32

Ik zou het wel doen..
Ik heb nog geen kalkoenijzers en had gisteren wedstrijd. in de galop gleed me paardje zo onderuit t was niet ernstig maar toch

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:40

Waar kiezen jullie voor (bij dressuur) kalkoenen met punt of kalkoenen met vierkante onderkant?!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:45

dat vind ik zelf ook lastig kiezen paradiso.

Maar zeker voor een dressuurwedstrijden zou ik er geen ijzer onder slaan, zeker omdat paardn zonder ijzer keurig op gras kunnen lopen.

anita02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:54

heey allemaal, moeten het 4 ijzers zijn of is alleen voor genoeg?
groetjes ANita

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:30

anita:
hangt er vaaf wat je er mee wilt doen:
of het nodig is, of alleen voor of achter.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 14:43

xx_Irisje schreef:
anita:
hangt er vanaf wat je er mee wilt doen:
of het nodig is, of alleen voor of achter.

Het gaat gewoon om 2 dressuurproefjes op gras Ja

Heeft de pony voor dit genoeg aan 2 voorijzers met kalkoenen? Ja toch wel

xxx Marleen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:55

ja hoor,
maar ook genoeg aan zn blote voeten, zeker als het redelijk droog weer is.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:01

Ik heb vorig jaar met ijzers (alleen voor) gereden, had altijd kalkoenen bij me maar heb ze maar één keer nodig gehad omdat het gras nat was. Dit jaar begint mijn paard ijzerloos aan wedstrijden om dezelfde reden die TS noemt, paard heeft (eindelijk weer) sterke hoeven en dat wil ik graag zo houden, voorzie problemen als ik er weer ijzers onder laat zetten.
De meeste hoeven blijven trouwens wel goed hoor ook met ijzers.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:21

Bij mijn vorige pony had ik altijd kalkoenen in, maar hij stond ook sowieso op ijzers. De pony die ik nu op wedstrijden rijd, heeft geen ijzers om. Ik zie nog wel of ik er speciaal ijzers onder laat zetten. Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:47

Kijk gewoon naar de pony. Ik heb jarenlang wedstrijd gereden met een pony (dressuur) tot in het M1, die heeft nog nooit ijzers gehad en is ook nog nooit uitgegleden. Het hoeft dus helemaal niet. Heb je echter een pony die niet zo heel stevig staat (wat trouwens bij pony's niet zo vaak voorkomt) of die erg onzeker wordt, dan kan je hem op ijzers zetten.
Waarom probeer je het niet eerst een of twee keer? Als het dan zonder ijzers goed gaat blijf je lekker zonder rijden, en gaat dat niet dan zitten er nog snel ijzers onder he...

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:27

Ik ga binnenkort ook wedstrijden rijden en mijn pony heeft wel ijzers maar geen kalkoenen .. ik wil het wel graag en het kan ook wel, maar omdat de eigenaar regelmatig met hem voor de kar loopt slijten de ijzers redelijk snel en dan worden de gaten dus kleiner en dan passen de kalkoenen er niet meer in .. (heeft vriendin al gehad laatst Knipoog ) Maarja ik zal het er even met hem over hebben .. met ijzers alleen zie ik namelijk niet zitten ..

peggyloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:22

Hi Marleen. Tygo heeft ook sterke hoeven. Maar eind deze maand krijgt hij toch ijzers met kalkoengaten.(Na het outdoorseizoen gaan zijn ijzers er weer af.) Ik voel me zelf dan ook een stuk zekerder. Danley heeft ook sterke hoeven. Maar kijk het anders eens aan op je wedstrijd hoe het gaat je voelt het vanzelf. Je kan altijd nog ijzers er onder laten zetten.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:57

Heey, ik heb het outdoor seizoen vorig jaar met ijzers gereden. voor en achter. En altijd met kalkoenen. Bij nat weer deed ik kalkoenen met puntjes in en bij droog weer de gewone. Dit jaar gaat mijn paard samen met een heleboel andere op het land en moeten zij achter ijzers er af. Ivm schoppen enzo. Maar voor laat ik ze er wel onder voor de wedstrijden.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:19

Ik zou, als je de keus moet maken tussen voor en achter, kiezen voor achterijzers. Van achter komt toch de kracht en ik denk dat ze daar het eerst mee onderuit schuiven mocht het zo zijn. Dressuur zouden stiften misschien nog niet zo onwijs hard nodig zijn, springen zeker wel. Ook bij droog weer zie ik stiften niet als iets noodzakelijks. Springen zou ik persoonlijk niet doen zonder 4kant op de stiften te staan.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:42

Kit_for_ever schreef:
Ik zou, als je de keus moet maken tussen voor en achter, kiezen voor achterijzers. Van achter komt toch de kracht en ik denk dat ze daar het eerst mee onderuit schuiven mocht het zo zijn.

Ik zou dan toch echt kiezen voor voorijzers. Een paard kan een schuiver van de achterhoeven meestal goed opvangen, als ze voor wegglijden is het veel lastiger.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:47

Je kunt nog beter zonder ijzers rijden dan met ijzers zonder punten.
Het eerste jaar dat ik wedstrijden ging rijden, hebben we er ook geen ijzers onder gedaan. Ging ook gewoon goed.
Met ijzers draai ik er nu altijd punten in!!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:07

Ik rij in het groene seizoen altijd met kalkoenen, of het moet kurkdroog zijn, dan glijden ze niet zo snel weg, in het begin van wedstrijden rijden heb ik ook zonder ijzers gereden, maar was het gras wat nat, dan gleed ze in galop vaker achter uit, paard wordt dan ook heel voorzichtig en springt de galop niet mooi.
Mocht je geen kalkoen gaten hebben, of slijten ze te snel uit, er zijn ook kalkoenen die je over de ijzers moet bevestigen, heb je geen gaten nodig. vlgs mij te verkrijgen in iedere ruitersport zaak.