Ik mag niet aan mijn paard zijn voorpluk komen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Ik mag niet aan mijn paard zijn voorpluk komen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 18:27

Sinds een week een nieuw paard. Hij is absoluut niet kopschuw, maar ik mag bijna niet aan zijn oren en voorpluk komen.. Met halster omdoen gaat het al heel goed, geen problemen, dan kan ik best aan zijn oren komen..
Op het moment dat hij zijn hoofdstel om heeft kan ik echter niet zijn voorpluk goed doen.. En hij heeft best wel een grote voorpluk dus die moet echt goed zitten.. Ik doe hem geen pijn, wordt niet boos en probeer het echt rustig te doen, maar hij doet zijn hoofd omhoog en loopt achteruit..
Ik geef niet toe en tot dusver lukt het ook wel, maar niet van harte, en dan zit het nog niet allemaal even goed, maar verder laat hij het dan niet toe... Ik heb zijn hoofdstel nagekeken en heb hem hier en daar wat ruimer gemaakt dus het ligt niet aan het hoofdstel... Hij is 5 jaar.
Wat kan ik doen!?

Kellyy_

Re: Ik mag niet aan mijn paard zijn voorpluk komen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:29

Je zou ondertussen dat je hem aait, af en toe aan zijn oren/voorpluk kunnen komen

Gewoon steeds weer proberen, en hopen op vooruitgang!!

Veel succes

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 18:32

Ja dat is mijn taktiek ook wel hoor, zou het anders ook niet weten.. Maar hij vind het echt 3x niks.. Ik aai hem vaak even als ik poets en probeer dan even wat hoger op zijn hoofd, of achter zijn hals richting zijn oren en dat gaat wel.. Maar na dat hoofdstel vind hij het gewoon niet goed.. En als ie nou 1.50m was maar hij is ruim 1.70m en zijn grote voorpluk kan ik ook niet raar laten zitten...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:36

Je hebt hem pas een week.. Blijf gewoon volhouden, aai hem hier en daar op mijn hoofd en aai af en toe ook de voorpluk en oren.
Hoe was hij bij de oude eigenaren?

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:58

Je hebt hem nog maar net, dus het kan zijn dat hij/ zij je nog niet helemaal vertrouwd. Gewoon één keer proberen, lukt dat niet gelijk, dan ermee stoppen en niet doorgaan. Dan probeer je het gewoon de volgende dag nog een keer Lachen
En als het je een keer lukt, gelijk belonen.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 11:25

Ja het is waar dat ik hem nog maar een week heb, maar anderzijds kan ik zijn voorpluk niet verfrummeld laten zitten.. Vandaar dat ik dus wel doorga totdat het lukt, het duurt alleen even..
Ik dacht alleen dat er misschien mensen op bokt.nl waren die nog een methode hadden die ik niet ken, maar ik denk dat ik gewoon zo verder ga Knipoog

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:17

geduld daar bereik je het alleen mee!!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:00

Idd geduld.. Bij mij lukte dat in het begin ook niet maar later wel gewoon (en idd hij doet wel zijn hoofd wat omhoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:29

Advance and retreat. Ga je paard op de halst aaien. Tast je voorzichtig naar die oren toe, en op het moment dat je merkt dat je weerstand krijgt, ga je weer terug naar een plek waar je geen weerstand krijgt, en vandaar uit probeer je het weer. Je zult zien dat je iedere keer een stukje verder komt.

Oefenen, oefenen en blijven oefenen, maar niets forceren.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:12

het kan dat hij dat gewoon niet prettig vind

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:37

Maar dat betekend nog niet dat hij het dan maar niet mag toelaten.

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:51

als iemand hem bezig houd en jij dan snel zijn voorpluk doet?! Knipoog
Kijken of dat helpt!!! Vingers aflikken
En anders wat je ook moet/mag doen is eerst over zijn neusje aaien en dan steeds hoger tot zijn voorpluk of oren!!! Pling *LOL*
Maar je moet wel heel er veel GUDULD hebben!!! Koffie (of thee)! Koffie (of thee)!
en niet Stoom uit je oren worden!!!
Heel erg veel succes Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:43

Inmiddels gaat het alweer wat beter, maar het kost inderdaad even tijd.. Geeft niks, ik heb nog wel wat jaartjes Knipoog

diamond_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:24

LesleyLady schreef:
Ja dat is mijn taktiek ook wel hoor, zou het anders ook niet weten.. Maar hij vind het echt 3x niks.. Ik aai hem vaak even als ik poets en probeer dan even wat hoger op zijn hoofd, of achter zijn hals richting zijn oren en dat gaat wel.. Maar na dat hoofdstel vind hij het gewoon niet goed.. En als ie nou 1.50m was maar hij is ruim 1.70m en zijn grote voorpluk kan ik ook niet raar laten zitten...

is goed dat hij het niet 4X niks vind Pling nee geintje. probeer een smet de T-touch bij zijn hoofd te komen. als je niet weet wat het is:

met 2 vingers rustig kleine rondjes draaien, dan ontspant je paard en kan je rustig naar zijn oren toe draaien. je kan ook de boeken van Heartland lezen daar staat ook alles in. Cool

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:04

het is al gezegt
via aaien op zijn voorhoofd als dat wel rustig kan.
en via aaien op zijn hals.
maar dat is allemaal al gezegt.

veel suc6!

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:20

Mijn paard vindt het gewoon niet fijn. Ik mag hem overal aanraken, ook aan zijn hoofd, hij is niet kopschuw maar een op-en-top knuffel, doet ook zijn hoofd naar beneden om gekriebeld te worden, maar ik zie aan zijn gezicht dat die voorpluk wat hem betreft niet hoeft. Ook bij in zijn mond kijken trekt hij een gezicht van 'liever niet' en probeert zich als het even kan in eerste instantie af te wenden. Terwijl hij bij de tandarts superbraaf is en rustig stilstaat terwijl hij gevijld enz. wordt. Hij vertrouwt me ook merk op verschillende manieren. Als hij schrikt schuilt hij bij mij bijvoorbeeld of als hij zich niet goed voelt gaat dat koppie onder mijn arm, maar deze twee plekken daar heeft hij zo zijn eigen ideëen over. Hij houdt gewoon niet van gefrutsel aan zijn voorpluk en ik laat het maar zo en beperk me tot het hoognodige onderhoud. Ik heb ook zo mijn voorkeuren en eigen-aardigheden Haha!

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:59

Een van mijn paarden heeft dat ook ! Hij kan gewoon niet verdragen dat je een zijn oren komt.

Arletjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:07

De oren zijn hele gevoelige plekken van het paard
als iemand misschien in het verleden het paard telkens op z`n oren heeft geslagen ofzo,,, of heeft ie iets naars met z`n oren mee gemaakt ?
Ik weet het verder niet...

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:04

Het gaat inmiddels al beter! Ik doe nu als ik zijn hoodstel omdoe gelijk zijn puk rustig goed. Dat gaat beter dan wanneer ik eerst he hoofdstel in doe en dan alsnog de voorpluk goed wil doen, dan vind hij het niet prettig..

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:37

je zegt dat hij het niet erg vind als hij gewoon zijn halster om heeft..dus dan zou ik het hoofdstel om doen..gewoon in de stal..en dan poetsen..en dan langzaam elke keer richting zijn oren en voorpluk..zo zijn vertrouwen op dat gebied proberen te winnen..en veel gedult hebben..met gedult bereik je met zulke dingen het meest.. succes ermee:)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:41

Mijn paard vond het in het begin ook totaal niet leuk en fijn.
Blijven oefenen en geduld hebben.
Ik deed altijd als hij zijn stimix aan het eten was,
aan zijn oren zitten en voorpluk borstelen.

Nu gaat het stukken beter, soms vind hij het niet leuk
maar ik kan goed zijn voorpluk borstelen en oren uitknippen!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:38

Ik zou gewoon je paard lekker aaien, en tijdens het aaien langzaam hoger gaan, dus niet opeens van het aaien op de neus naar de voorpluk grijpen, maar gewoon stukje bij beetje wat hoger gaan aaien. Zodra je merkt dat je paard er zich minder gemakkelijk bij voelt meteen weer terug omlaag gaan bij het aaien... je moet de grens niet overschrijden, waarmee ik bedoel dat je moet zorgen dat hij zich niet terug gaat trekken. Dit doe je zo een aantal keer, steeds die grens opzoeken, maar er niets overheen gaan. Op den duur zul je merken dat je steeds hoger mag komen.... succes!

pasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:38

Wat de meeste mensen niet weten is dat het paard bij zijn/haar voorhoofd een 'blinde vlek' hebben. Hierdoor kunnen ze niet zien wat er daar gebeurd. Ze zien wel dat je voor hem staat maar niet wat er daarna gebeurd. Dit is ook een stukje vertrouwen wat je met je paard op moet bouwen.
Je moet je voorstellen dat iemand van achter naar je toe komt lopen en zn hand op je schouder legt, dan schrik je zelf ook. Je hoort meestal wel dat iemand aan komt lopen en dat er iemand is, maar niet wat er daarna gebeurd.
Probeer een band op te bouwen met je paard, zodat deze je vertrouwd. Zoals ik boven al las is je paard erg jong en is dit een veel voorkomend verschijnsel.
Probeer er ook zeker achter te komen hoe hij was bij de vorige eigenaar, misschien kun je er dan achterkomen of er nog een andere reden achter zit.

Groetjes, pascale