Paard wil trailer niet meer af

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Paard wil trailer niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 18:01

Ik moest vorige week met mijn 4 jarige op pad, voor de eerste keer.
De trailer op was geen enkel probleem, ze liep er ineens op.
Maar eraf.. ze was er met geen mogelijkheid vanaf te krijgen.
Eerst rustig en vriendelijk geprobeerd, door 'terug' te zeggen.
Toen geprobeerd haar achterbeentjes steeds een stukje naar achter te zetten, maar zodra ze de klep raakte sprong ze weer naar voren.
Haar even rond laten kijken en het opnieuw geprobeerd, maar nee, madam verzette geen stap. Ze was totaal niet gestresst of bang maar vertikte het gewoon! Omdat we al een half uur bezig waren en ze er ooit toch vanaf moest toch maar een zweepje gepakt, maar zelfs dat werkte niet...
Uiteindelijk heeft mijn vriend haar een paar keer hard geraakt met de zweep op d'r borst en hing iemand anders aan haar staart, totaal niet mijn manier maar alle andere dingen werkten niet...
En toen liep ze er toch maar vanaf.

Daarna nog een paar keer geoefend, maar geen milimeter vooruitgang. Iemand 'de gouden tip'??

Kellyy_

Re: Paard wil trailer niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:03

Pfieuw.. Moeilijk zeg
MIsschien wat biks achter h aar laten rammelen?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 12:20

Kellyy_ schreef:
Pfieuw.. Moeilijk zeg
MIsschien wat biks achter h aar laten rammelen?

Nee, ook dat werkte helaas niet. Werd ze alleen maar lastiger van....

Jolijneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:48

Ik dacht aan iets in de trailer zetten. Uhhm ff denken kan je haar niet van achter laten schrikken ofzo. Misschien wel gemeen. Of je moet het haar beetje bij beetje leren/

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:50

Ik zou haar gewoon een keer in de trailer in de bak zetten, ze moet er dan gewoon een keer vanzelf af komen..

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:16

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:19

Als het voor de eerste keer is dat ze vervoerd is is haar gedrag heel begrijpelijk...

Je moet het ze namelijk wel leren: trailerladen en trailerreizen, een dier weet niet van nature dat ze achteruit kunnen, ze kunnen de laadklep niet zien, dus ze moeten je wel kunnen vertrouwen. Train ze erop, het is zo eenvoudig. Wij kunnen je helpen, daarnaast zijn er talloze andere trainers. Je kunt zelf het ook stap voor stap doen met de uitleg van onze DVD erbij. Maar ga niet meer rommelen, hoe vaker dingen mis gaan hoe meer een dier de pest krijgt aan de trailer....

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:27

Laatst een klant gehad met hetzelfde probleem. Uiteindelijk was hij bij het afladen een keer in paniek geschoten en van de klep gevallen, toen wou hij de trailer helemaal niet meer op. Oplossen dus!

Je paard moet niet alleen leren de trailer IN te gaan gaan, maar ook hoe hij er weer UIT moet.
Zet je paard alleen met zijn voorbenen op de klep, en er weer af. Dan een stapje verder en er weer af, nog een stap verder en er weer af. Zo leert hij hoe hij van de trailer af moet komen.
De schuine ondergrond van de klep zal een deel van het probleem zijn. Als je hem een stukje achteruit zet en hij staat met zijn achtervoeten op de klep, zal hij misschien wat trappelen, of, in het geval van mijn klant, op de voorste punten van zijn hoeven blijven staan. Laat hem dan staan tot hij ontspant en zijn voeten plat zet. Dat is meestal een grote stap in de goede richting. Blijf op dat moment ook zelf volkomen rustig, probeer niet je paard te sussen, maar wees gewoon stil, en beloon hem als hij ontspant. Door te sussen maak je je paard meestal juist nerveuzer. Let op je eigen ademhaling, blijf goed en diep doorademen, daarmee kalmeer je je paard.

Succes!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 09:23

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga van de week maar eens oefenen met haar steeds een klein stukje op de klep zetten en dan weer achteruit. Hopen dat dat werkt! We oefenen iig al dagelijks met achteruit lopen op de meeste vreemde plaatsen Knipoog.

@suprice: als ik haar laat staan, probeert ze om te draaien en breekt alles inclusief zichzelf af...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:20

Heb ook ooit zo'n paard op mijn trailer gehad en die snapte het echt niet, bij haar hebben we gewoon het tussenschot uitgehaald en haar zelf laten omdraaien brr ik hoor mijn trailer nog steeds kraken Haha!. Eigenaresse (Anjatjeuh hier op bokt) heeft dan geoefend met achteruit stappen.
Dus wat je nu al doet lijkt me erg goed, plaats desnoods twee hindernissen naast elkaar, zodat je een smalle doorgang hebt leg halverwege een balkje en laat haar daardoor achteruit stappen, leg ook eens een plank in de piste etc etc oefenen en nog is oefenen...