rechten na koop

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

juul74

rechten na koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 23:06

ik heb een vraag over mijn rechten na een koop bij een handelaar
ik heb een merrie gekocht die ik heb laten keuren een week geleden
goed gekeurd dus naar stal gehaald op proef
nu blijkt ze kreupel rechts voor
dit merkte wij de tweede dag al
ze is bij de handelaar belsagen voor na jaren op de harde weg zo gelopen te hebben
haar rechter hoef is afgebrokeld en herstel kan lang duren volgens de smid
zelfs een losse wand is mogelijk
ik wil haar liever niet kwijt maar als dit te veel problemen gaat veroorzaken moet ik die keuze maken
ik heb een soort van contratct daar staan alleen de gegevens van het paard en onze handtekeningen
op de site staat wel alleen omruilen maar dat vind ik in dit geval niet zo eerlijk
ook kan het dan erg lang duren voor ze een pony heeft die geschikt is en ik dan erg beperkt ben

welke regels gelden hier voor?
bvd

inge81

Re: rechten na koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:14

Als ik het goed lees heb je haar op proef. Tijdens een proefperiode kan je altijd beslissen iets wel of niet te doen.

Mss even met de handelaar overleggen, een goede handelaar lost dit echt wel op een correcte manier op hoor.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:20

wat staat er precies in dat contract? Dat lijkt mij wel belangrijk. Als daar in staat dat je alleen kunt ruilen en geen geld terug kunt krijgen dan denk ik dat je daar ook aan vast zit. Als daar in staat dat je haar een bepaalde tijd op proef hebt en binnen bv een maand weer terug kunt brengen, dan wordt het een heel ander verhaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 07:58

nina62 schreef:
wat staat er precies in dat contract? Dat lijkt mij wel belangrijk. Als daar in staat dat je alleen kunt ruilen en geen geld terug kunt krijgen dan denk ik dat je daar ook aan vast zit. Als daar in staat dat je haar een bepaalde tijd op proef hebt en binnen bv een maand weer terug kunt brengen, dan wordt het een heel ander verhaal.

Dat om te beginnen; maar wat voor een "schuttingwoord" keurmeester heb jij bij dat paard gehad voor de keuring? Brokkelhoeven en zelfs een losse wand is door iedereen die een beetje kijk op zaken heeft, te constateren.
Een paard wat opeens op ijzers staat, terwijl je kennelijk de informatie had dat het dier voorheen lange tijd zonder ijzers heeft gelopen, dat had gelijk alle alarmbellen af moeten laten gaan!
Enne, kreupel na twee dagen?? Gesedeerd soms?? Bloedje laten trekken bij de keuring??
Twee tips:
1) Beng dit paard per ommegaande terug en eis je geld terug (indien je niet zo stom bent geweest om een contract te tekenen wat dat uitsluit)
2) Neem een ander voor de keuring van je volgende paard.
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-03-07 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:07

Dit snap ik ook niet zo goed...Paardje was goed gekeurd?!?....euhhh...weet je zeker dat het door een goede VA was?...en heb jij de keuringspapieren gzien? of ben je er bij geweest?

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 10:50

ik heb de kjeurings papieren en het was een goede veearts wat ik hoorde dan
ik heb alleen en paier ondertekend waar op staat welke pony het is

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:56

heb je zelf de VA gekozen of de handelaar?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:11

Ik heb ooit eens een paardje gekocht bij een handelaar, die was volledig goedgekeurd, zowel klinisch als rontgenologisch, maar achteraf bleekt ze een verborgen gebrek te hebben, nl dampig en is bij mij heel ziek geweest.Dit paardje had nooit maar dan ook nooit goedgekeurd kunnen worden, was nog wel gedaan bij een gerenomeerde kliniek.
Dat zegt dus ook niets meer.

Je hebt wettelijk 6 maanden voor de levende have, daar vallen alle dieren onder, dus ook paarden en pony's.
Ongeacht was je op papier zet, maar zoals ik las, staan daar alleen de gevens op van je paard, dus dat zou geen probleem hoeven te zijn. Dit kun je navragen bij b.v. de consumentebond.
Mijn advies: breng hem / haar terug met iemand er bij (vader/moeder broer buurman, maakt niet uit), ga niet alleen!
Zij kunnen dan later evt. getuigen voor jou, mocht de handelaar moeilijk doen. Hopelijk niet uiteraard.
Vraag je geld terug en zorg ervoor dat je dat ook geheel terug krijgt en stel bij een volgende aankoop als eis dat je bij de keuring bent en ook zelf de dierenarts kiezen, niet laten kiezen door de verkopende partij. Dan weet je altijd dat je goed zit.
Een evt. al goedgekeurd paard over laten keuren in jou bijzijn!
Stel een contract op met daarin de afspraken die je gemaakt heb en onderteken dat allebei.
Dus gegevens paard, de prijs, wat er bij zit (halster, zadel e.d.), op tijd ontwormd en bekapt, geen verborgen gebreken, geen eczeem e.d. en verdere afspraken zoals proeftijd e.d..
Je kunt beter beginnen met een beestje welke minder problemen zal gaan opleveren. Lijkt me veel leuker voor jou en het dier.
Succes!

Jolijneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:44

inge81 schreef:
Als ik het goed lees heb je haar op proef. Tijdens een proefperiode kan je altijd beslissen iets wel of niet te doen.

Mss even met de handelaar overleggen, een goede handelaar lost dit echt wel op een correcte manier op hoor.

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:27

ik heb contact gehad met die mevrouw uit gouderak en ze deed heel verbast over mijn verhaal
ik het contract staat lieve reactreatie merrie ,dus ik dacht ik ga even met haar buiten het erf wandelen ,longeer lijn er aan en met 4 mensen er op uit
ging even goed tot ik in eens aan haar oog zag dat het mis ging,eerst verstijfde ze,toen begon ze als een gek om mij heen te draaien,
ik was toen bij de wat grotere weg gekomen dus meer auto,s .
en dacht oke even praten ,gerust stellen en er langs
nou nee hoor ze wilde alleen maar rennen
ging niet mee met mij en begon te steigeren en te draaien
we moestend e druk van het bit halen en toen kon mijn zwager haar uit eindelijk mee krijgen en heeft haar heel de weg terug moeten tegen houden
toen wilde ze ook het erf niet op ivm met ??
ze stond te trillen op haar bene zo zielig
die handelaar geloofde het niet terwijl ze daar net een paar dagen was en in eens waren die mensen waar van zei ze had kennissen?
vandaag consu wijzer raad gevraagd die zeggen ook dat ook dit gedrag dus niet is zoals afgesproken omdat ze zeker niet verkeersmak is dus ik moet mijn geld terug krijgen
zij had ook een voorstel moeten doen om mee te betalen aan vee arts onderzoeken,ze zou terug bellen vandaag wilde de oude eigenaar maar bellen
zei heeft geen nut maar anders gaan wij zeker weer bellen
dus wie een braaf recreatie d of e pony weet ik hoor het graag
wilde het eerst opgeven de paarden sport maar er moet toch ergens een leuke pony zijn?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:34

jeetje dat is niet mis....

ik denk dat et verstandigst is om haar terrug naar de handelaar te brengen.... en je geld terrug te vragen

en dan de zoektocht na een leuk lief verkeersmak en gezond paard te starte neem daar vooral de tijd voor

heel veel sterkte