Paard super dominant tegen mensen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lilian__

Paard super dominant tegen mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 14:24

Hallo,

Mijn merrie van 8 jaar is super dominant tegen andere mensen en ook paarden. Tegen paarden snap ik het wel, maar ze loopt mensen ook steeds uit te dagen enzo. Als er een vreemd iemand voor haar stal staat te vegen bijt ze hem. Als ik bij haar in de bak sta en ze is in een gekke bui stijgerd ze gericht naar mij. Mijn nichtje (die rijd zelf ook) wou even op mijn paard, dus oke zei gaat er op, zei was blijkbaar bang en mijn paard voelde dat en wou niet vooruit en kwam omhoog, en niet laag hoor.
Ik sta op een manege en veel kindjes willen der aaien daar is mevrouw dan wel weer lief tegen.
Ze heeft mijn idustriesse ook een x bijna raak getrapt, en die trap was ook gericht. Ik vind het jammer dat mijn paard zo gemeen doet tegen anderen, tegen mij doet ze het niet meer want ze weet eindelijk dat ik de baas ben.
Herken je dit? En wat heb je der aan gedaan?
Ik denk er over na om 1 x per week gewoon iemand anders er op te laten rijden die niet bang is. Mischien helpt dat dan dat ze met andere mensen omgaat.

juno1

Re: Paard super dominant tegen mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:41

Citaat:
Als ik bij haar in de bak sta en ze is in een gekke bui stijgerd ze gericht naar mij.

Is toch een teken aan de wand, je bent geen leider

Citaat:
Ik denk er over na om 1 x per week gewoon iemand anders er op te laten rijden die niet bang is.

Dan krijgt het paard wel zijn beweging en of wordt gereden, maar blijft nog steeds datgene wat belangrijk is > je bent geen leider en zul je dat moeten gaan worden en verdienen ofwel leren wat dat betekend.
Want een paard weet verdomde goed met wie die te maken heeft.
Back to basic, begin met grondwerk en er zijn goede boeken om te begrijpen wat dat inhoud.
En staat die zich niet een flink stuk te vervelen ?
Bezig zijn, leren en zijn aandacht vragen zorgt dat hij geen tijd heeft om dit soort streken uit te halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:16

Ik ga met bovenstaande mee. Ik denk idd dat je merrie met jouw een soort "gentlemens agreement" heeft gesloten. Ze laat je toe, ze duldt je, maar jij bent geen leider.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:21

Ben het hier ook mee eens, misschien help het gewoon om hem eeens flink op zijn kop te geven, hij moet maar weten wie de baas is!!!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:26

xsimone schreef:
Ben het hier ook mee eens, misschien help het gewoon om hem eeens flink op zijn kop te geven, hij moet maar weten wie de baas is!!!

En hoe "geef jij een paard eeens flink op zijn kop"???? Hamer

Grondwerk en hulp lijkt mij hier meer op zijn plaats!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:00

xsimone schreef:

Zulke dingen zeggen is best gevaarlijk als je denk dat ze het paard niet de baas is ,zou lichaamelijk geweld dan wel wat oplossen ?? Vergeet niet een paard is veel sterker als de mens en als het paard er net zo over denk dult het paard haar ook niet meer . het klinkt als of ze bang is dat mensen die zei niet kent dingen gaat vragen wat zij niet kan of denkt niet te kunnen en is bvb al boos om mensen op afstand te houden ze doet het immers niet bij kleine kinderen waar ze niets voor te vrezen heeft , ik zeg niet dat ik gelijk heb maar heb in de loop der jaren wel geleerd dat slaan geen bereik heeft om een paard iets te leren en een paard doet niets zonder reden groeten fuego

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:37

Ik denk inderdaad dat hij eens flink op zijn nummer moet worden gezet, maar....... Dat lost meestal ( mits je het als eigenaar goed doet ) het probleem voor de eigenaar wel op maar een ieder ander die het paard verkeerd benaderd zal weer dezelfde problemen krijgen. Waarschijnlijk ( zeker!!! ) is er in het verleden van dit dier iets gebeurt en weet hij het precies wie hem de baas kan en wie niet. Ik heb hier op stal div. voorbeelden staan!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:59

fuego3 schreef:
xsimone schreef:

Zulke dingen zeggen is best gevaarlijk als je denk dat ze het paard niet de baas is ,zou lichaamelijk geweld dan wel wat oplossen ?? Vergeet niet een paard is veel sterker als de mens en als het paard er net zo over denk dult het paard haar ook niet meer . het klinkt als of ze bang is dat mensen die zei niet kent dingen gaat vragen wat zij niet kan of denkt niet te kunnen en is bvb al boos om mensen op afstand te houden ze doet het immers niet bij kleine kinderen waar ze niets voor te vrezen heeft , ik zeg niet dat ik gelijk heb maar heb in de loop der jaren wel geleerd dat slaan geen bereik heeft om een paard iets te leren en een paard doet niets zonder reden groeten fuego

Ja oke, maar ik vindt het ook niet kunnen als je paard zo doet, misschien helpt het dat hij weet wie er de baas is!
Als je het maar blijft goedkeuren zal hij er nooit vanzelf mee ophouden!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 02:06

Citaat:
Ja oke, maar ik vindt het ook niet kunnen als je paard zo doet, misschien helpt het dat hij weet wie er de baas is!
Als je het maar blijft goedkeuren zal hij er nooit vanzelf mee ophouden!

Daar is dan dat punt, hoe denk je dat je je kunt bevestigen als 'baas' ( het woord leider is beter want dan spreken we paardentaal )
Met slaan, de eeuwige zweep die conflicten moet oplossen ?
Daar los je dit niet mee op want de zweep moet het verlengstuk van je arm zijn om aanwijzingen en hulpen te geven.
Het paard heeft geen leider, dus dan moet iemand die taak op zich nemen en dat is deze merrie.
Paarden die zich vervelen, waar niet iedere dag aandacht aan wordt geschonken ( en dan hoeft het niet perse gereden te worden of door een bak gejaagd, een wandeling is ook leuk.
Een zweep in verkeerde handen blijft link, ook als je het op een oneerlijke manier gebruikt en dan omdat je totaal niet begrijpt 'waarom een paard doet wat die doet'
Nu krijg je hier aanwijzingen om anders met het paard om te gaan, te gaan werken ( grondwerk ) en een band op te bouwen, waar het paard je gaat vertrouwen en jouw aanwijzingen gaat opvolgen.
Zo verdien je in zijn of haar ogen je leiderspositie, een band die je alleen maar kunt gaan versterken en waar het paard je ook graag ziet komen.
Als het paard in een bak naar je gaat steigeren moet je je afvragen 'wat je deed op dat moment' en wat er aan vooraf is gegaan.
Het paard heeft namelijk niet zoiets van 'daar heb je haar en die trap ik naar de andere wereld of de bak uit' er gaat altijd iets aan vooraf of er is iets aan vooraf gegaan.
Misschien ben je niet duidelijk, begrijpt het paard je niet en daar kun je dan aan werken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 06:10

Dat is dus echt precíes wat ik ook heb met mijn merrie. Ze hangt heel erg aan me en zodra ik de wei uit wil gaan gaat ze gevaarlijk lopen doen. Steigeren enzo.
Maar ook met rijden doet ze precies waar ze zelf zin in heeft, wat juno1 zegt, klinkt eigelijk heel logisch.. Ja

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 09:52

Mijn paard geef ik zelf voldoende aandacht, ik wandel met der rij buiten laat haar met andere paarden lekker los staan.

Maar ik krijg ook zo'n gevoel dat er iets in haar verleden is gebeurt, in het begin was zei ook super bang voor mij, en ze was heel zeenuwachtig. Maar uiteindelijk vertrouwde ze me.

Ik denk dat ik het toch maar eens met grondwerk ga probeeren, want mijn instuctrisce zij ook al, ze weet niet presies wat je bedoelt en dat moeten we haar leren, ik denk dat het met de omgang ook zo is. In het verleden heb ik geen idee wat er met haar is gebeurt maar ze is wel als fokmerrie gebruikt en stond dag en nacht op stal.

Welk boek kan ik dan het beste mee beginnen voor grondwerk?

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:13

mijn pony bijt en trapt ook vreemde mensen.
Bij mij doet ze veder niks en is ze super braaf.
Het probleem is alleen dat je er bijna nooit bij bent als je paard een vreemd iemand bijt... vooral als mijn paard bv een beginner
bijt die loopt bang of huilend weg inplaats van dat ze flink op haar nummer word gezet!
Daardoor is er niemand die haar straft...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:56

Ik denk dat je met freestyle moet beginnen, dus is het boek Grondwerk met paarden van Inge Teblick voor jou de start om er iets van te gaan maken.
En er zijn er zovelen die op deze manier werken en je ook kunnen helpen als je tegen een probleem aan loopt zodat je ook de hulp en vragen kunt stellen Knipoog
Er is op Bokt vast wel ergens een onderdeel waar dit wordt besproken, dus steek je licht op en doe er je voordeel mee.
Je zult ook merken dat je na een aantal dagen al een verandering bij je paard ziet, let op het gedrag, de oortjes en het uitstralen van 'hé wat gaan we nu doen' en als die een big smile kon geven dan zou die dat ook gaan doen Haha!
Zo geniet jij van het paard, leer je het beter kennen en je merrie krijgt vertrouwen in je.
Succes en hou ons dan op de hoogte van je vorderingen.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 22:24

Vandaag was er een vreemde man op stal die haar begon te aaien en vertroetelen, ze vond het heerlijk en likte hem over zijn hand.
Volgens mij komt het doordat ze zich bedrijgt voelt bij mensen die niet op haar reageren of iets dergelijks.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:03

Een paard voelt heel duidelijk aan hoe een mens in elkaar zit. Kijk maar eens naar het moeilijkste paard dat niet bereden kan alleen door de meest ervaren ruiter. Zet er een klein kind op en negen van de tien keer is het hele gevaarlijke paard een schaap!
Waarschijnlijk heeft jou paard op de stal waar je staat, ook al de naam van....kijk uit hij kan bijten! Dat is natuurlijk heel logisch, maar je benaderd zo'n paard dan heel anders dan een paard waar je niet van weet dat hij kan bijten.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:58

Dit heeft Timber ook gehad.
Je moet idd gewoon consecent zijn, hij moet weten dat jij de baas bent, en niet hij. Dus als hij naar jou trapt steigert meteen laten weten dat, dat niet de bedoeling is.
Jij bent de baas, en hij niet Knipoog.