Merrie rent stal in.. Angst of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

Merrie rent stal in.. Angst of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 10:19

Hallo!

Mischien een beetje rare onduidelijke titel, maar kon even niets beters verzinnen! Clown

Het zit dus zo:

Deze merrie heeft vorig jaar dit een hele tijd gedaan. Als je haar naar buiten of binnen wilt brengen eerst tegen draf aan het halletje door, en vervolgens haar stal in rennen.
Dat heb ik toen af kunnen leren.

Ze is afgelopen tijd per ongeluk weer een paar x met iemand anders tegen haal staldeur aangestoten (wond). En sindsdien is het dus weer aan de gang.

Ik heb meestal geen problemen met haar. Heb een goede band, en we vertrouwen elkaar.
Maar met andere mensen die haar weleens haar stal uit moeten halen gaat ze aan het rennen.
Dit zijn (bijna) altijd de mensen die een beetje bang voor haar zijn, en nog erg onzeker, en haar veels te strak vasthouden.

Dit begint nu toch wel erg vervelend te worden, Want veel mensen zien er gewoon tegenop om haar haar stal in of uit te halen. Ze zal niet over me heen lopen heb ik het idee, en ik houd haar altijd aan een los touwtje. Dit lijkt ook erg te helpen. Als je haar vertrouwt is er niks aan de hand.

Nou zou ik toch nog erg graag tips willen hebben die ik met haar kan oefenen, of mensen die toevallig hetzelfde probleem hebben.

Nou is het halletje ook wel erg smal, en bovendien is ze nu 8/9 maanden drachtig.
Voor mensen die erg geinteresseerd zijn in het ras, en die denken dat het hier ook mee te maken heeft, ze is een: Achal Teke x Equus Kinsky..
Een volbloed dus..

Sorry als het een beetje onduidelijk is, maar iets beters kan ik er even niet van maken. Lachen

alvast bedankt!

groetjes Naomi

opala

Re: Merrie rent stal in.. Angst of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:23

Volgens mij moet je haar al wandelend leren luisteren dat ze stil staat wanneer jij dat wilt en pas verder gaat wanneer jij dat wilt. Opvoeden dus. Niet met geweld, maar met rust en duidelijkheid.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 10:31

Ze luisterd verder ook gewoon goed hoor. Ho is Ho!
Alleen vind ze die gang enz. eng? En is een rustig stapje bijna niet mogelijk.
Ik zal wel eens tijdens het wandelen nog wat met haar oefenen, en dan kijken of het wil lukken.
Iedergeval bedankt voor je reactie!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:51

NoOoMiE schreef:
Ze is afgelopen tijd per ongeluk weer een paar x met iemand anders tegen haal staldeur aangestoten (wond). En sindsdien is het dus weer aan de gang.

Ik zou het alleen nog maar toevertrouwen aan iemand waar jij vertrouwen in hebt. De angst moet weggenomen worden en dat gebeurt alleen wanneer ze met de tijd ervaart dat haar niets gebeurt bij het stal in en uit gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:18

Om te beginnen moet je degenen die haar uit stal houden instructies geven hoe ze haar vast moeten houden (dus niet te kort). In de stalgang wordt niet gedribbeld of gedraafd, dus zelf terugzetten, desnoods de hele lengte van de stalgang door.
Stil zetten voor de deur. Stilzetten in de deuropening. Deuren altijd wijd open.
Hoe breed zijn de deuren bij jullie op stal, dat ze iedere keer zich daaraan kan stoten?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:22

Is het geen claustrofobie voor het halletje?
Ik reed eens een paard die ook heel hard naar zijn stal rende, omdat hij door een halletje moest en dat vond hij dus eng.
in de stal zelf was er niks aan de hand, maar om er in en uit te gaan moest je opassen dat je niet aan de kant werd gedrukt.
We konden er iig niks aan doen...
gewoon kalm en rustig blijven en vaak oefenen!

Tabor_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:28

Ik had zo'n zelfde soort probleem. Alleen wilde mijn paard de stal juist niet meer in. Kwam ook doordat hij zijn hoofd gestoten had bij mijn verzorger.Na die keer nog twee maal gebeurd, elke keer bij dezelfde persoon. Zij was zo bang dat het weer gebeurde, dat ze hem veel te strak vasthield. Inmiddels heb ik de verzorger opgezegd en gaat hij gelukkig weer, wel met een lang touw, de stal in.
Succes verder.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:35

De pony van mijn zus doet dit ook met in de stal en in de wei zetten. Eigenlijk haalt alleen mn zus en ik hem eruit en wij weten allebei wat zijn 'gebruiksaanwijzing' is. Ik zou dus proberen niet zomaar iedereen dit paard op stal te laten zetten. Wat we bij deze pony doen is als hij toch voorbij je rent dat we opnieuw beginnen tot hij rustig de stal ingaat, zo leert hij dat het geen zin heeft om te gaan rennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:57

Ik ken meer paarden die dit doen. Vaak is het angst omdat ze zich gestoten hebben of een keer klem gezeten hebben. Kwestie van voorzichtig oefenen, en zelf rustig maar wel duidelijk blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:00

Overigens is met grondwerk veel te bereiken, je paard wordt er rustig van en kan - als hij wel claustrofobisch mocht reageren op krappe ruimtes - leren die angst te overwinnen. Je kunt na verloop van tijd met zeilen en hindernisstaanders ook een soort gang of tunnel maken waar ze door moeten, en leren dat het paard niet terug moet trekken als hij ergens vastzit...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:29

Dat gangetje, zitten er meer boxen met paarden waar ze langs moet, zo ja heeft ze daar dan last van ( bijten bijvoorbeeld als ze langs komt )
Wat al gezegd is, zorgen dat het paard leert achter je te blijven, dus niet door je heen loopt.
En daar komen weer de grondoefeningen bij kijken, daar ligt de basis en het vertrouwen dat het in de begeleider moet hebben.
Ook niet door anderen laten doen die niets in te brengen hebben en het paard kort houden omdat ze er bang voor zijn of niet kunnen houden dan moet je zoeken naar iemand die dat wel kan of helpen.
Jij bent eigenaar en dus verantwoordelijk voor het welzijn en veiligheid van je dier.
Je loopt met een lange lijn, paard mag niet voorbij je schouder komen.
Naar stal is netjes achter je, komt het te dichtbij dan zwiep je met je touw, paard stopt en je zet het terug.
Tot de deuropening, laat haar rustig kijken en in zich opnemen, draai een flinke bocht en ga weer naar de deur, geef de kans om te kijken en loop er rustig in.
Normaal zorg je dat je het eerste naar binnen stapt, begeleid het paard en scherm de opening af zodat het paard zich niet aan de klink kan stoten bij het in de stal stappen.
Ieder paard heeft claustrofobie, maar de jouwe heeft de link gelegd met de verwonding waar die van weg vlucht.
Ik zie er zovelen die doorlopen en niet opletten dat een paard de draai naar binnen niet goed maakt en zich verwond.
Dat vergeet die niet, en zal de stal daarmee in verband brengen.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:37

Bedankt voor alle reacties!

@ Cassidy: Ik ben meestal ook de enige die haar binnen en buiten brengt/haalt. En dat gaan 9 v/d 10 keer goed. Ze is niet langzaam, maar ze loopt zeker niet over me heen.
Ik vertrouw haar volledig ( Al is ze eigenlijk totaal niet te vertrouwen) En er is in zekere zin veel respect naar beiden toe.
Zodra ik de gang doormoet stap ik voor haar, met nog altijd het touw lang en ontspannen. En loop er rustig maar wel vlot doorheen.
Dan laat ik haar op de gang een keertje draaien en doe dan weer hetzelfde bij haar stal.
Ander moet ze namelijk vanaf de gang in een rechte lijn door haar stal in.
De stallen zijn iets smaller als een gemiddelde box. Het is een wat kleiner ouder stalletje waar ze staan.

@ Casperrr: Ik denk idd dat het daarmee te maken heeft.
Al vind ik het dus raar dat ze bij de mensen waar ze respect voor heeft haar best doet. En de mensen die verder lief maar toch bang voor haar zijn, pakt...

@ brendageene: Het rare is dus dat ze me niet voorbij rent. Dat heeft ze aan het begin wel gedaan, maar dat is wel een beetje over, ze zal ook niet over me heen rennen heb ik het idee.
Ik probeer ook haar zoveel mogelijk zelf binnen te halen.
het telkens opnieuw proberen heeft bijna geen zin. heb het een keer geprobeerd, en ze raakte zo overstuur, dat ze steeds harder die stal in ging, en tenslotte niet eens meer erin wou.

@ Dennis: Ze heeft zich idd een paar keer lelijk gestoten, en daardoor is het terug gekomen.
rustig blijven en oefenen doe ik op dit moment al vollop, en het helpt wel, maar ik hoopte toch dat er iets zou zijn wat net wat efectiever was..

@ Juno1: Het halletje bestaat gewoon uit 2 muren, en de andere paarden kunnen dus niet bij haar..
De tips die jij geeft moet ik idd eens proberen.
Verder klopt alles wat je zegt, alleen het meeste heb ik al geprobeerd of ben ik mee bezig.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:45

Fire doet dit ook Ja .. Maar dat is angst, Angst dat ze haar zijkant weer stoot tegen de rand van steen. Wij hebben halve stallen van steen wat normaal hout is zeg maar.. en waar normaal tralies zijn is bij ons niks Vork (snap je het nog?) ..
Erin gaat rustig, Eruit gaat heel hard. Ik sta dan al half buiten de stal en doe de deur los en moet dan gauw stap opzij doen Clown .. Anders loopt ze me omver. Pure bangheid. Ben het wel met haar aan het oefenen. Lachen