A-X binnenkomen = paard in de stress

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

A-X binnenkomen = paard in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 21:07

hey allemaal

Ik heb een probleem en vraag me af of iemand van jullie nuttige/serieuze tips heeft om er vanaf te komen. Ik rij met mijn paardje Z1 en we hebben al de nodige aantal punten. Het enige is dat de wedstrijden niet meer zo lekker gaan als vroeger. Ik heb nu al een hele tijd niet gestart, maar een jaar geleden was hetzelfde probleem er nl:
Zodra iemand begint met voorlezen van de proef raakt mijn paard gespannen waardoor hij niet meer ontspannen door zijn lijf loopt en een deel van zijn schwung die hij normaal heel erg heeft kwijtraakt. Nu heb ik erop gelet of die misschien aan mij ligt want dat leek me de meest logische oorzaak, maar hij doet het dus ook zodra iemand het tijdens het rijden thuis doet. Vaker oefenen is ook geen optie want dan kent meneer na 2 keer de proef en doet ie vanzelf al de oefeningen voordat ik ze vraag em dus niet op het juiste moment.
De proef uit mijn hoofd rijden lukt ook echt niet omdat ik me zo met hem bezig moet houden tijdens de proef dat ik dan de volgorde van de oefeningen vergeet.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen want het is zo zonde van zijn bewegingen als hij zoveel spanning draagt tijdens de proef

alvast bedankt!

Lielle

Re: A-X binnenkomen = paard in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:37

heel veel proeven rijden thuis, maar steeds een andere. Van het B tot het Z2 staan zeker zo'n 30 dertig proeven in het boekje, dus leef je uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:18

Idd, gewoon oefenen, oefenen, oefenen.
En iedere proef heeft het binnen komen en daar kan je zelf het halthouden en groeten wel bij bedenken. En anders pak je het oude proeven boekje er ook nog bij en ga die proeven rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:26

Ga idd wel de proeven oefenen, maar in andere volgordes. Neem alle onderdelen uit de verschillende Z proeven, en met een beetje knippen en plakken, maak je gemakkelijk 10 soorten proeven. Probeer tijdens je training ook vaak echt onderdelen van een proef te rijden, kom ook vaak binnen op de a-x lijn, en daar halt houden en groeten.

Gaat je paard ook spannen als iemand anders (instructeur) je paard door een proef rijdt?? want ook thuis kan het zijn dat je je onbewust iets spant als je daar een proef rijdt...

Naomi96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:45

Ja ik ben het wel eens. Je kan uit het proevenboekje heel veel proefjes voorlezen. Je kan ook zelf een proefje maken met verschillende onderdelen en als er ook nog onderdelen zijn die je moeilijk vind kan je die er altijd nog tussen plakken. Je paard zal der in de loop van tijd wel aan wennen dus blijven oefenen oefenen oefenen. Lachen succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:09

Je kunt ook iedere keer als je gaat rijden binnenkomen op de A-X en dan groeten.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:11

oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen

Wie weet is het gewoon een soort puperale periode

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 09:52

hey allemaal bedankt voor de tips! Ik rij tijdens mijn trainingen ook veel proef onderdelen alleen kan je dan wat sneller smokkelen als ze niet willen luisteren door eens wat meer terug of door te rijden terwijl in de proef dan juist de oefening moet komen. Misschien moet ik dat juist niet doen en gewoon net als in de proef gaan rijden. Hopelijk gaat ie dan wat meer meewerken.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:11

Mijn paard waar ik ook mee ben gestart, is ook erg gestrest, ook als ik proefjes ga oefenen. Ik keek laatst naar Horse & Co en daar hadden ze iets van stressless van primevall, zelf gaan wij dit ook gebruiken, maar dit moet je 5 dagen van tevoren voeren, een soort poederachtig spul, kijk voor meer informatie bij de shop op internet van horse & co : http://www.horsecompany.nl

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:46

Kan je voorlezer niet wat later beginnen met lezen? De eerste onderdelen dan uit je hoofd rijden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:51

Gewoon iemand laten voorlezen terwijl je aan het rijden bent. En dan juist niet binnenkomen.
Dus voorlezer leest AX binnenkomen, maar zelf lekker andere oefeningen doen. Voorlezer leest de proef door, maar jij rijdt je eigen oefeningen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:02

Heel herkenbaar. Ik heb een Jazz en rij daar mee M1. Ik heb het vooral als ik weer een klasse hoger ga starten. Dan zitten er dingen in de proef die nieuw zijn. Mijn paard wil het erg graag goed doen, is een superonderdanig typje. Als ik dan de eerste keer een nieuwe proef rijd, niks aan de hand, alleen verbazing alom bij het paard wat we toch allemaal doen (terwijl ik dat uiteraard thuis allang oefende...), maar de tweede keer onmiddellijk spanning bij het binnenkomen. En dat ligt ook niet aan mij, want als er iemand relaxed is op wedstrijden, dan ben ik het wel.
Veel doen heeft mij geholpen en een aantal van de tips die hier boven staan heb ik ook toegepast en ze werken wel. Ik heb ook nog veel getraind tussen hekjes en bordjes, dat hielp ook wel.
En...het allerbelangrijkste bleek 'm bij mij te zitten in het "denken". Als ik bijv. een oefening in een proefje moest doen, bijv. aangalopperen op X, dan dacht ik bij mezelf: op tijd de wending in bij B, rechtstellen, juiste galophulp geven, goed gedoseerd, daarna eerst rechtuit en dan de wending bij E etc. om even voor mezelf de puntjes op de I te zetten. Heb echter ontdekt dat dat juist ook stress opleverde bij mijn paard (dus lag toch wel een beetje aan mij, niet in de zin van zenuwen, maar van weloverwogen een proef rijden). Ik denk nu niet meer vooruit (probeer ik). Ik denk helemaal niet meer. Ik rij gewoon en soms heb ik nu wel wat kleine slordigheidjes die ik met mijn andere paard niet heb, omdat ik daar wel in mijn nauwkeurigheid kan denken, maar bij dit paard bleek dit dé oplossing te zijn. Wellicht heb jij er met jouw paard ook wat aan.