Jong paard van een ander trapt jou paard, en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Clauw

Jong paard van een ander trapt jou paard, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:49

Hallo medebokkers Vork

Ik heb een vraag naar nieuwschierigheid.

Stel, een jong paard van een ander, trapt jouw paard en dat paard van jou heeft bijvoorbeeld iets aan zijn been of oog gekregen wat b.v geopereert moet worden of medicijnen voor moeten worden gegeven.

Wie moet het dan betalen?
Is het dan je eigen schuld dat het paard bij jouw paard staat en moet je dan zelf de kosten betalen, of zijn de kosten dan voor de eigenaar van het paard dat jouw paard bijvoorbeeld getrapt heeft?

Ik ben daar best wel nieuwschierig naar, en hoop niet dat het ooit zal gebeuren. Ach gut

[ edit: ik weet niet of het hier goed staat ]

poekel

Re: Jong paard van een ander trapt jou paard, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:52

dat is een goeie vraag, ik lees met je mee.....

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:54

Hai,

Weet niet waar dat dan zou gebeuren? in de wei, tijdens losgooien?

Volgens mij is het zo dat je je paard op eigen risico bij een ander paard neerzet dus de kosten zijn dan voor jezelf.

gr

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:54

ik denk dat het gewoon voor jezelf is Knipoog
jij geeft dan toestemming om jouw paard bij anderen te zetten met alle risico`s van dien Sigaar

daarom ben ik verz,mocht er wat gebeuren dan ben ik niet een smak geld kwijt aan DA Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:56

Lees even bij transport en overige de FAQ dat geeft al antwoord op je vraag als het goed is.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 29-03-07 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:56

denk dat je dat gewoon zelf moet betalen.
de eigenaar van het andere paard kan er niks aan doen.
als ik zie hoeveel de hengsten bij boaz in de wei elkaar trappen soms...
boaz lag vorige zomer ook helemaal open, kan moeilijk de eigenaar gaan bellen om te melden dat zijn paard teveel of te ruig speelt.

dat is denk ik gewoon het risico.
ik zou niet blij zijn als mijn paard een ander schopt en ik zou voor de kosten op kunnen draaien, mooi niet.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:57

Ik denk ook dat de kosten voor jezelf zijn. Het is je eigen verantwoordelijkheid dan weer, alhoewel je er zelf weinig aan kan doen Nagelbijten / Gniffelen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:59

Haha ja, zelf denk ik ook dat de kosten dan gewoon voor jezelf zijn maar mijn stiefmoeder dacht van niet.
Altijd handig om te weten Lachen

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:00

Lijkt mij ook dat je het zelf moet betalen!
Eigenaar van het andere paard kan er namelijk niks aan doen dat zijn/haar paard jouw paard getrapt heeft!
Of eigenaar moet in het oortje van het paard gefluisterd hebben dat ie moet trappen Clown Nagelbijten / Gniffelen

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:49

jarno schreef:
Hai,

Volgens mij is het zo dat je je paard op eigen risico bij een ander paard neerzet dus de kosten zijn dan voor jezelf.

gr

Hartstikke mee eens Lachen Als je je paard losgooit bij een ander paard, is dat op eigen risico. En als ik met rijden vlak langs degene rijd en dat paard bokt, dan is het mijn schuld. Maar andersom zeker niet!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:53

Citaat:
Hartstikke mee eens Lachen Als je je paard losgooit bij een ander paard, is dat op eigen risico. En als ik met rijden vlak langs degene rijd en dat paard bokt, dan is het mijn schuld. Maar andersom zeker niet!

Ja, dat denk ik ook Knipoog maar wou het toch even zeker weten, voor als ik wel een keer in zo'n situatie zou komen Clown

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:53

Ik heb dat eens gehad.
Mijn jonge rijpaard sloeg in een uitbundige bui van de kudde gewoon uit joligheid achteruit en raakte het paard van een ander. Gevolg: andere paard brak been en moest worden ge-euthaniseerd.
Ik was echter niet voor de schade aansprakelijk, ondanks dat het mijn eigen dier was die de schade toerichte. De aansprakelijkheid lag bij de persoon die had besloten de dieren bij elkaar in een kudde te plaatsen, de pensionhouder.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:59

Celin schreef:
jarno schreef:
Hai,

gr

Ben ik het ook mee eens.. het zijn dieren dus er kan altijd iets gebeuren.. vind ik.. zijn mensen die er anders over denken...

Heb het wel eens mee gemaakt op wedstrijd.. paard slaat naar achteren en raakt een ander paard, paard kreupel.. niet kunnen rijden enz enz.. mensen boos maar verder gelukkig niets... kan gebeuren zeiden ze achteraf... 'was niet mijn paard'

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:02

Heel soms kan je het wel via een verzekering achterhalen bij de ander

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:04

Ik neem ook aan dat jezelf voor de kosten kunt opdraaien, zoal hier al vaker is gezegt je zet hem/haar op eigen verantwoording erbij in.
Ik zet er alleen voor mij zelf wel een groot ? bij als mijn paard een ander paard zou trappen.
Bijvoorbeeld het paard van mijn vriendin waarmee hij altijd buiten staat, zou ik toch echt overwegen de kosten te delen, maar dat ben ik dan weer Clown

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:00

FA-> VMR

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:26

Dees schreef:
Ik heb dat eens gehad.
Mijn jonge rijpaard sloeg in een uitbundige bui van de kudde gewoon uit joligheid achteruit en raakte het paard van een ander. Gevolg: andere paard brak been en moest worden ge-euthaniseerd.
Ik was echter niet voor de schade aansprakelijk, ondanks dat het mijn eigen dier was die de schade toerichte. De aansprakelijkheid lag bij de persoon die had besloten de dieren bij elkaar in een kudde te plaatsen, de pensionhouder.

En heeft toen de pensionhouder ook daadwerkelijk betaald?
Het is toch een risico wat je loopt, jij geeft toestemming (aan je pensionhouder) om jou paard buiten te zetten met andere paarden, en jou paard wordt getrapt, dan is het toch jou eigen risico?
De pensionhouder doet toch eignelijk alleen maar wat jij hem hebt opgedragen om te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:31

Als jouw paard schade maakt, ben jij dan niet verantwoordelijk? Als het goed is heb je een WA-verzekering die dat dan uit keert.

Weet het niet zeker, zeg ook maar wat hoor. Denk dat je altijd risico houd. Zeker met jonge dieren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:34

zover ik weet ,is de stalhoudster niet aansprakelijk als er iets met de paaerden in de wei gebeurt.

het is altijd jouw dier en jij bent verantwoordelijk daarvoor
en als er iets in de wei gebeurt ,gebeurt dat meestal zonder dat iemand dat ziet.
en dan is het toch echt voor eigen rekening!
de mijne heeft 4 schieffels en een gebroken griffelbeen in de wei opgelopen,zou mooi zijn als dat vergoed zou worden door de stalhoudster Knipoog

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:20

2 weken geleden is er hoogstwaarschijnlijk iets met me paard in de wie gebeurd, en haar kaak lag op een hele nare manier open!
Heb zelf de VA laten komen, en zal ook zelf voor de kosten opdraaien!
Komt ook niet in me op om de staleigenaresse (me paard stond bij 2 paarden van haar in de wei) te vragen om de kosten te delen!
Ongelukjes gebeuren nu eenmaal!
En zoals ik al eerder zei, iemand anders fluisterd niet in ze paard de oor dat ie een ander paard moet toetakelen! Knipoog

Het is jouw paard, en jouw verantwoordelijkheid wat er kan gebeuren!

Als het bv me andere paard was die er zo aan toe was! Dan was het niet mijn kosten, aangezien zij niet met alle paarden in de wei kan!
En als ze in een wei wordt gezet bij paarden waar ze niet bij kan, en ze grijpt een paard zijn het niet mijn kosten!
En andersom ook niet! Want ja het is bij ons ook algemeen bekend dat me oudste paard met maar een klein handje vol paarden bij ons op stal overweg kan!
Maar er wordt goed opgelet bij wie ze gezet wordt! Dus maak me er ook niet druk om! Lachen

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:07

Ik denk dat het eigen risico is, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet