schatting van inrijden tot wedstrijdklaar ( B )..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daisy_palika

schatting van inrijden tot wedstrijdklaar ( B )..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:06

hey,
ik wil een paar reactie's hoelang duurt het van inrijden tot wedstrijdklaar en dan zo klaar dat hij/zij een B proef kan rijden meer nogniet.
& dat ik elke dag goed train ( met rust dag natuurlijk vooral aan het begin nog een paard dagen rust).
gewoon een schatting dus:)
ik hoop veel reactie's te krijgen zullen we maar zeggen uh dat ik vanaf april begin.

brand maar los.!:D

Groetjes..!

urbanmove

Re: schatting van inrijden tot wedstrijdklaar ( B )..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:08

Ik hou deze topic in de gate.
Dat vraag ik me namenlijk ook af. Bloos

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:10

Dat verschilt erg van paard tot paard.
Maar ik zal het golbale antwoord niet weten, wel rijd ik verschillende paarden de een pakt het goed aan en de ander heeft gewoon langer nodig.
Ook speelt de hoogte een blangrijke rol, wij zelf hebben 2 paarden van 181 en ja dat kost meer tijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:11

dat hangt helemaal van je eigen ervaring en kwaliteiten af, en die van je paard. Een goede ruiter met een goed paard kan een paard in 2 maanden netjes door een B proef sturen, en sommigen leren het nooit. Daarnaast is het iig zo dat als je het hebt over een paard dat in 2004 geboren is, die toch pas vanaf 1 oktober mag starten op de wedstrijden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:13

is per paard een beetje verschillend. De een pakt dingen sneller op dan de ander zowel lichamelijk als geestelijk. Ik zou gewoon lekker op je gevoel af gaan en goed naar je paard kijken en luisteren. met de mijne heb ik eerst 4 maanden rustig aan gedaan. lekker elkaar leren kennen wandelen longeren poetsen etc. Daarna ben ik pas echt aan het werk gegaan met zadel bijzetten hoofdstel etc. Ik heb dit zo gedaan omdat mijn paard heel eenkenig is en je eerst echt je plekje moet veroveren bij haar. vanaf het moment van erop tot B klaar koste me ongeveer een 6 maanden. In princiepe kan ze ook een L proefje lopen. Op zo'n moment vind ik het mooi om B te gaan starten. Inmiddels is ze verkocht dus zal het er niet meer van komen

daisy_palika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 13:21

dit is een pony die tot nu toe alles snel oppakt leergierig is.

deze vraagt verschilt wel veel hihi de 1 zegt 2 maanden en de ander zelfs 9 ..

meer reactie's..

en urbanmove leuk dat je het in de gate gaat houden:) heb je ook een jonge pony?
mijn pony is 4 jaar en is nu zadelmak en je kan er opzitten en stappen meer proberen we nu even niet want ze staat sinds gister op eennieuwe stal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:39

Dat is moeilijk te zeggen.
De vraag is ook wat je B-klaar noemt. Een paard dat in de B wint met 2 winstpunten, of een paard waarmee je niet voor schut rijdt?
Mijn (nog geen vierjarige) paard wordt nu sinds oktober gereden (door mij als niet supergetalenteerde ruiter Clown ), enkele dagen in de week en sinds kort meer opgepakt. Heeft er ook al 3 a 4 weken uitgelegen met een blessure.
Hij is nu 2 keer meegeweest op wedstrijd met als resultaat 2 proeven waar ik bijna een verliespunt reed en 1 proef die bijna winst was - maar helaas net niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:41

"Een B-proef kunnen rijden en meer nog niet"... Hmm, als ik naar mijn eigen paardje kijk, die kent oefeningen tot L/M maar een B-proef ermee rijden vind ik nog aardig tricky, ik bedoel maar.

Maar in principe kan een paard een B-proef lopen wanneer het kan stappen, draven, galopperen, de hulpen daarvoor goed kent, een nette volte of rechte lijn kan lopen... Maar dan is het nog de vraag of hij er wel echt al klaar voor is.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:17

Die van mij wordt in mei 5 en was sinds oktober 2006 onder het zadel. Ik heb haar in december 2006 gekocht. Mijn instructrice zei laatst dat ik niet tussen de B-ruiters zou misstaan, maar dat mijn paard er nog lang niet klaar voor is, vooral mentaal. Zelf ben ik er ook nog niet klaar voor, daar niet van. Ik denk dat ik pas in het komend winterseizoen mijn eerste B-wedstrijd ga rijden.
Ik denk dat het idd per ruiter en per paard verschilt hoe snel het gaat. Een laatbloeier zoals die van mij heeft er langer voor nodig en een vroegrijpe zal al snel mentaal en lichamelijk klaar zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:31

Ik ben met mijn paard ook begonnen in april vorig jaar en ik heb eind december het eerste proefje gereden. Deze tijd zou ik er toch wel voor uittrekken. Vooral ook voor het mentale deel.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:36

Dat verschilt echt heel erg per paard, sport gefokt of niet, en ook vooral de werk instelling! Die is heel erg belangrijk. Ik denk dat als je een werkgewillig paard hebt en jij een goede ruiter bent dat j hem in een half jaar wel normaal een B proef kan laten lopen.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:27

daisy_palika schreef:
dit is een pony die tot nu toe alles snel oppakt leergierig is.

deze vraagt verschilt wel veel hihi de 1 zegt 2 maanden en de ander zelfs 9 ..

meer reactie's..

en urbanmove leuk dat je het in de gate gaat houden:) heb je ook een jonge pony?
mijn pony is 4 jaar en is nu zadelmak en je kan er opzitten en stappen meer proberen we nu even niet want ze staat sinds gister op eennieuwe stal

Mijn verzorg/wedstrijd paard is verkocht en de eingenares heeft een nieuw paard gekocht.
Ziggy wordt in mei 3 hij is nu al zadelmak en ze rijd hem ongeveer 2/3 keer per week.
Ze had het er over om in de winter al wedstrijden te gaan rijden. Maar ik weet niet of dat wel zo slim is. ziggy leert echt super snel (heeft echt dressuur papieren en aanleg). Hij doet het prima maar wil het allemaal niet forseren.

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:26

Ik heb mijn pony vorig jaar juli ingereden, en hij is nu zover dat hij een B proefje kan rijden. Maar ik vind dat je in het begin wel rustig aan moet doen met rijden. Ik begon eerst zelf met 2-3 in de week 15 tot 20 minuutjes, en dan steeds beetje uitbreiden. En nu rijd ik 3-4 in de week 3 kwartier ongeveer. Ik vind het erg belangrijk om rustig aan te doen, ben veelste bang dat hij er later last van krijgt. En ik rijd hem nu ongeveer 9 maand en hij kan nu een B-proefje rijden. Maar het ligt er ook net aan wat voor pony het is. Mijn pony is erg leergierig en die leert makkelijk dingen aan, maar sommige paarden hebben meer tijd nodig

Hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:14

Het verschilt enorm per paard, ik heb mijn pony een half jaar nadat hij zadelmak is geworden al in een wedstrijd uitgebracht, had meteen een winstpunt en een bijna eerste plaats. Maar mijn paard heb ik pas na anderhalf jaar gestart. Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten wanneer hij er klaar voor is. Of misschien moet je een jurylid of instructrice (of allebei natuurlijk:P) vragen wat die er van vinden

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:10

Die van mij wordt in mei 4 en zal dan 1 jaar onder zadel zijn. Ik heb hem zelf vanaf juni. Ik ben nog niet gestart en start 1 juni de eerste. Hij is helemaal klaar voor een B proef. Dus had allang kunnen starten. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk start zijn ze thuis L klaar. Met de jonge dieren wacht ik zelf liever wat langer. Dan hebben ze wat meer ervaring en ben je wat beter op elkaar afgestemt. Meestal kan ik dan ook leuk doorstromen zonder dat het te snel gaat. Ik ben geen grote voorstander van vroeg wedstrijden rijden, maar ik heb dan ook alle tijd en mijn paard gaat niet weg voor de verkoop.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:51

Dat ligt natuurlijk aan hoe je pony zich ontwikkelt, hoe jij je ontwikkelt en hoe jullie samen een team vormen.
Als je je pony lekker ontspannen hebt lopen met zijn koppie ontspannen op de juiste plek en je kent de oefeningen kan je starten Lachen
Maar het is vooral belangrijk dat jullie er beide klaar voor zijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:55

Verschilt per paard. Ooit eens eentje ingereden en 3 maanden later wonnen we zomaar de zadelrubriek op de keuring. Dus het kan heel snel gaan. Dat was echt een leergierig paardje. En de concentratie was ook goed. Verder was dit een onverstoorbaar type.

Maar leergierigheid is niet alles, ze moeten het ook lichamelijk aankunnen. De mijne is meer een laatbloeier. Die loopt nu een jaar onder het zadel, maar we hebben pas een eerste proef gereden. De kracht en balans zijn nog niet helemaal voldoende. Ze is ook erg speels nog, concentratie is er wel, maar kost veel energie.

Je hebt dus te maken met de ruiter, met de lichamelijke aspecten van het paard (is het een laatbloeier of vroeg rijp?), maar ook met de mentale aspecten (concentratie).

Het is net als met inrijden, de ene is in een week klaar, de andere kost meer tijd. Ik heb inmiddels meer dan 30 paarden zadelmak gemaakt en ze zijn allemaal anders. Je gaat wel ongeveer bij elk paard hetzelfde doen, maar je moet per paard kijken van wat ze aankunnen.

En verder moet je rekening houden met wisselen: dan opeens kan het rijden minder gaan.