vraag over "paard op proef"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

vraag over "paard op proef"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 08:10

Hallo allemaal,

Ik ben van plan over een half jaartje ofzo een paard aan te schaffen, ik heb nu een heel leuk bijrijdpaard, maar ik wil er toch wel een keer eentje die helemaal van mij is Lachen. Voordat het zo ver is wil ik wat meer weten over hoe je dat aanpakt, ik weet al dat je een keer moet kijken en dat je een kennis mee moet nemen met veel verstand van paarden en dat je hem moet laten keuren enzo. Het lijkt me ook wel prettig als het paard een maandje op proef kan, maar hoe zit dat precies.. Wie betaalt de vervoerskosten bijvoorbeeld? Of ligt dat er aan wat je afspreekt. En niet leuk om aan te denken misschien, maar stel je voor dat het paard een ongeluk veroorzaakt, wie is er dan verantwoordelijk? Of als het paard ziek wordt, wie betaalt de dierenartskosten? Ik ga er van uit dat dat allemaal niet nodig zal zijn maar misschien toch wel prettig om van te voren te weten..

Wie kan me hier meer over vertellen?

_Anneruth

Re: vraag over "paard op proef"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:15

Mijn ervaring is (toen ik op zoek ging) dat het best lastig is om een paard op proef te rijden. Dit komt natuurlijk omdat het voor beide partijen heel spannend is, stel er gebeurt wat... wie is dan verantwoordelijk.

Ik heb het geluk gehad dat ik een paard vond die ca. 25 km. bij mij vandaan stond. Ik heb dit paard 2 weken gereden voor ik mijn beslissing maakte. In mijn geval was het risico niet zo groot. Het paard ging niet van het erf af en er was zicht op mijn omgang/rijden met het paard.

Ik kan het je wel aanraden altijd te proberen een paard op proef te rijden.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:16

Meestal maak je afspraken met de verkoper. Dit wordt op een contrakt gezet, als het dan fout gaat kan er weinig gebeuren omdat het zwart op wit staat.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:18

slim om je van te voren goed te informeren !!

Persoonlijk vind ik een maand op proef erg lang. 1 Week zou ik genoeg vinden. Ik ben bezig om mijn paard te verkopen, zit dus net in tegengestelde positie, zou mijn paard op proef mee moeten geven. Ik heb dit dus geweigerd, alhoewel ik zelf nooit een paard aan zou schaffen zonder het eerst een week op proef te willen.

Ik volg dit topic even...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 08:27

Hoi freespirit,

Heel goed om de mening van een verkoper te horen. Maar waarom vind je een maand lang? Ik dacht zelf dat dat standaard was? Ik denk zelf dat een week wat kort is omdat het paard toch ook even moet wennen aan zijn nieuwe omgeving... ik denk dat ik, afhankelijk van hoe het gaat, de eerste dagen nog niet eens zou rijden zodat het paard niet teveel over zich heen krijgt (nieuwe omgeving EN gelijk aan het werk Lachen ) dus dan is een week wat kort

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:28

Op proef geven veel mensen een paard niet meer mee. Er gebeuren vaak te veel dingen.

Mensen die een paard op proef mee geven doen dat op basis van goed vertrouwen. De vervoerskosten zijn voor de nieuwe eigenaar lijkt me.

De eigenaar blijft verantwoordelijk voor ongelukken. Dit is dus wat het vaak lastig maakt aan het op proef mee geven.

Als het paard een peesblessure oploopt in de proefperiode en de proef eigenaar wil niet betalen dan heeft de oude eigenaar wel een probleem, die waarschijnlijk niet eens door hem zelf veroorzaakt is.

Ik zou alles heel helder en duidelijk op papier zetten. Voor de proefperiode laten keuren zodat de oude eigenaar in ieder geval weet dat hij een gezond paard heeft afgeleverd. De proefeigenaar zal dan dus evt. dierenartskosten moeten gaan betalen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:33

Als je een paard gaat kopen moet je idd eerst even goed laten informeren...

Mijn ervaring is dat je ook heel goed naar je eigen gevoel moet luisteren!
Ik vind dat er ook gelijk een klik moet zijn met het paard wat je wilt kopen.
Zegt een heel klein stemmetje in je dat jet het niet moet doen, doe het dan ook echt niet!
En idd, een paard op proef nemen is heel verstandig, alleen ja, niet iedereen doet dat!
Ik heb de mazzle gehad dat ik mijn paard ok een week op proef mocht nemen.
je hebt bij een "handelaar" ook meer kans dat je een paard op proef krijgt, dan bij een particulier.
En laat het idd zwart op wit zetten wat er afgesproken is!
Succes met je zoektocht naar het voor jou perfecte paard! Knipoog

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 08:42

Okay bedankt allemaal! Samengevat is de oude eigenaar verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt, de rest hangt ervan af wat je afspreekt (op papier zetten!) en de vervoerskosten zijn voor de nieuwe eigenaar.

En als ik het zo hoor van de verkopers is een maand proef wel wat veel gevraagd, ik kan me dat heel goed voorstellen trouwens. Maar ja ik ga het toch proberen denk ik, misschien ben ik te voorzichtig maar ik heb toch al veel verhalen gehoord van mensen die aan paard kochten die later toch wat moeilijker was dan ze in eerste instantie dachten. Ik moet Raja wel gelijk geven in het luisteren naar het kleine stemmetje want bij mijn bijrijdpaard had ik meteen een goed gevoel en ik heb altijd heel veel plezier met haar Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:00

Lees in ieder geval even 'paarden en aansprakelijkheid' bij FAQ helemaal bovenaan bij TAO, dat geeft al antwoord op een deel van je vragen.

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:01

Wij nemen ze eerst ook altijd sowieso een maand op proef. Kun je kijken of het karakter echt klikt, ik adviseer het.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:05

ik heb het toen gedaan, dat was eens maar nooit weer. Je weet niet hoe je je paard terug krijgt mocht het op niks uitlopen en je blijft zelf in spanning of ie verkocht is of niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:10

moeilijk ik kan mij wel vinden in fjordnina. Het blijft altijd een meoilijk iets als er gebreken zouden ontstaan. Vooraf keuren en dan het risico voor eventuele koper lijkt mij.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:48

Mijn pony staat te koop, mensen willen mijn pony op proef, ze moeten eerst een keer ( als het klikt meerdere keren) hier komen rijden, willen ze hem dan echt nog op proef, dan kan hij voor een 2 weken op proef of geleast worden Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:50

Mijn paard kreeg ik niet op proef, ik mocht zo vaak rijden als ik wilde, mocht hem meenemen naar een parcoursje. Maar op proef niet omdat je nooit weet hoe je een paard terug krijgt..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:01

Tja, een verkoper die het niet wil en een koper die het wel wil... ze zijn beiden heel goed te begrijpen.

Zelf heb ik mijn paard 4 maand terug gekocht. Ik was daar, ging m poetsen, toen ff los in de bak laten lopen (2,5 jr dus kon verder nog niks) en toen was ik verkocht! En heb ik het paard gekocht, zonder proeftijd, alleen bij een handelaar die zei: als er wat is moet je contact opnemen, er staan er hier altijd genoeg (meestal 30 - 50).

Dus geen officiele proeftijd. Ik heb het iemand anders ook al zien schrijven: als er ook maar een ieni-mini beetje in jou zegt dat dit niet HET paard is moet je het niet doen.

Wat betreft ongelukken bij de proef-eigenaar: ik zou de proef-eigenaar er dan aansprakelijk voor stellen, mits er voor de verplaatsing een klinische keuring heeft plaatsgevonden, bij duurdere paarden zou ik ook een rontgenonderzoek laten uitvoeren voor de verhuizing. Zo weten eigenaar en proef-eigenaar dat het paard goed is. Mocht er dan wat gebeuren zou ik de proef-eigenaar aansprakelijk stellen, maar dan moet je als proef-eigenaar dus wel zeker zijn dat het paard goed is en jij dus niet iets niet weet en het daardoor erger (kan) maakt.

Wat betreft overige afspraken: meestal betaal je als koper de transport kosten (betaal je bij bijna elk goed zelf), maar dat natuurlijk in overleg. En de overige afspraken: zorg dat je wel de papieren (iig paspoort!) mee mag nemen, anders kan je nog wel eens een probleem hebben. Mocht het paard bij andere paarden komen te staan controleer dan in het paspoort of het paard alle ENTINGEN wel heeft gehad en controleer de CHIP! Een paard dat op de weg komt is verplicht gechipd te zijn en als vervoerder ben je daar aansprakelijk voor, eigenaar of niet. Daarnaast kan je met de chip en het paspoort controleren of het paard en het paspoort wel bij elkaar horen.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:09

Misschien is het wel voor zowel de koper als verkoper prettiger om geen proeftijd af te spreken, maar gewoon bij de verkoper een aantal keer (of weken) te komen rijden. Zowel vanwege de risico's (voor de verkoper, maar als koper word je ook echt niet blij van rechtzaken omdat een paard kreupel terug is gegaan o.i.d.), als vanwege het feit dat een paard best een tijd nodig heeft om te wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe ruiter. Met als gevolg dat zo'n maand proeftijd misschien wel geen goed beeld geeft van het paard.
Mijn eigen paard heb ik voor aankoop 2 weken bij de oude eigenaresse verzorgd en gelongeerd (was nog niet zadelmak) om te kijken of het wel echt klikte. Toen ze daarna definitief verkocht was, en ik haar verhuisde was ze behoorlijk nerveus. Dat was ze toch al, maar de verhuizing maakte het er niet beter op. Het heeft zeker een maand of 2 geduurd voor ze geacclimatiseerd was en ik weer het paard begon te herkennen wat ik gekocht had. Verder vond ik het een voordeel dat de oude eigenaresse kon zien hoe ik met haar omging tijdens die periode, maar ook tips kon geven over bepaalde dingen. Achteraf was de oude eigenaresse blij dat het zo gegaan is, ze had er zo een goed gevoel over en kon makkelijker afstand nemen van haar paard.
Ik snap dat niet iedere situatie hiervoor geschikt is, als je in Limburg woont en het paard staat in Groningen is het al een heel ander verhaal. Dan zul je inderdaad wel goede afspraken moeten maken als je zelf echt graag die proeftijd wil. Maar wellicht dat ik persoonlijk na bovenstaande ervaring er een lang weekend Groningen van zou maken en die tijd benutten om het paard iedere dag even te proberen.
In ieder geval veel succes met de aankoop van een paard en uiteraard veel plezier!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:19

Als verkoper zou ik nooit mijn paard op proef meegeven.
Helaas zijn er veel mensen met paarden, maar geen paardenmensen.
Wanneer je geen leider bent voor een paard, zal het paard onzeker worden en een onzeker paard kan rare dingen doen. Dan is de "koper" in dat geval vaak niet ervaren genoeg om in te grijpen.
Van onzeker kan een paard bang worden en een angstig paard is moeilijk om daar weer vertrouwen van te krijgen.
Ook bijv bij het losgooien, kan veel misgaan. Zelf zorg ik ervoor dat mijn paarden niet op hun hardst door de bak heen gaan en remmen in de hoek. Daar kunnen ze snel (ernstig) kreupel door worden.

Ik heb het idee dat vooral beginnende eigenaren een paard op proef wilen nemen. Juist die groep is onervaren en zal eerder fouten maken.

Zelf heb ik ook nog nooit een paard op proef genomen. Zal het ook nooit vragen ook. Ik kan snel voelen of het "klikt" of niet en krijg meestal snel het vertrouwen van paarden.

Ben met 2 van mijn paarden een uur bezig geweest om ze op de trailer te krijgen bij de verkoop. Nu lopen ze er zo in, zonder veel oefening. Het is een gok, maar ik vertrouw mijn gevoel en weet wat mijn grenzen zijn.

Ooit 1 x een eenkennige pony gekocht, deze was snel angstig doordat hij verkeerd behandelt was geweest. De bedoeling was wedstrijden, maar nooit gedaan. Dat vond ik te risicovol.Toch heb ik er nooit spijt van gehad.

Iemand die in de buurt mijn paard zou willen kopen, mag best meerdere malen komen proefrijden, maar het paard op een andere lokatie neerzetten, dat nooit.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:22

Die van mij is 2 week op proef geweest. Wij hebben zelf de keuring betaalt en er is een contract opgesteld over wat er zou gebeuren als het paard gewond raakte of dood zou gaan etc.
En dat als het niet zou klikken we het paard weer zouden terugbrengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:21

Ik zou een paard in de buurt zoeken waar je meerdere keren komt rijden ter plaatse of proberen eerst een leasepaard te nemen en dat te kopen als het bevalt met de maanden lease als korting.

Als eigenaar gaat er geen paard het erf af zonder dat er betaald is. Ik heb ooit een paard zo kapot gereden terug gekregen dat hij na 9 maanden niet meer kreupel liep en toen moest ik hem weer helemaal in vorm krijgen voor verkoop.
De stalkosten van meer dan een jaar, de behandelingskosten door de DA, daar kun je als eigenaar naar fluiten en de koper gaat vrolijk verder om het volgende paard stuk te rijden.

Als koper neem ik geen paard op proef, het klikt of niet en een beetje werk eraan vind ik niet erg.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:35

Ik geef geen paard mee op proef... een aspirant koper mag hier komen zo vaak en wanneer ze willen, maar paard gaat alleen naar een andere stal indien het verkocht is.
Ik wil zelf ook geen paard op proef hebben, het dier zal maar wat overkomen... of het paard staat me aan of het staat me niet aan.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:43

Wij hebben ooit 1 x een paard op proef gegeven maar dat was gelijk de laatste keer................ superbraaf paard helemaal verknipt, beschuldigd van alles en nog wat terug gekregen, tijden werk gehad om het vertrouwen weer een beetje terug te krijgen.
Bij eventuele verkoop mag de koper zo vaak ze willen (wel binnen een bepaalde tijd, een maand of zo) komen rijden, poetsen, voeren, buitenrit maken, ook onverwachts aan komen waaien, zelf een keuringsarts uitzoeken, maar van het erf gaat hij/zij pas na volledige betaling!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:48

Wij hebben onze merrie ca 6 weken geleast op de stal waar ze stond, was ca 25 km bij ons vandaan. We konden haar min of meer als eigen paard behandelen, zo vaak komen als we wilden en er mee doen wat we wilden. De eigenaar kon zo gewoon zien wat er gebeurde en zette haar zelf elke dag in de wei en haald haar er evt ook uit. Kosten hoefsmid e.d. bleven in die tijd voor hun rekening (zit dan in de leaseprijs). Omdat we een hoge leaseprijs betaalden, gelijk aan de maandelijkse stalling, vind ik dat ook wel logisch. Dit was een prima manier om het paard goed te leren kennen en daardoor wisten we zeker dat we haar heel graag wilden hebben. We hadden geen leasekontrakt omdat we deze mensen goed kennen, maar in andere gevallen zou ik wel aanraden om de belangrijkste punten op papier te zetten (looptijd lease, wat mag je wel en niet, voor wie zijn welke kosten etc).

Zelf zou ik mijn paard niet uit handen geven als verkoper, je hebt er dan geen enkel zicht meer op. Laten rijden bij de verkoper is dan de beste tussenoplossing denk ik.

En ja de afstand, kan een probleem zijn. Wij hadden ons andere paard ook nog in de buurt van onze woonplaats, dus moesten dagelijks 2 paarden op 2 lokaties doen. Je moet er wat voor over hebben he ... Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:50

Ik zou al koper ook zeker mijn paard niet mee geven. Je weet gewoon niet wat er gebeurd. Ze zouden altijd hier mogen komen rijden zo veel ze willen. Maar op proef mee geven, nee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:58

Overigens zie ik in mijn omgeving dat handelaren wel vaker een paard op proef meegeven. In een aantal gevallen komt het paard nog beter terug dan ze het meegaven, bijv. een paard dat weinig gedaan had, werd een maand goed gereden en kreeg mooie bespiering, maar kwam uiteindelijk niet door de keuring en ging dus terug. Maar hij was er wel beter van geworden Knipoog ! Dus bij een handelaar zou je evt wel een paard op proef kunnen krijgen denk ik.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:02

Klaasje schreef:
Meestal maak je afspraken met de verkoper. Dit wordt op een contrakt gezet, als het dan fout gaat kan er weinig gebeuren omdat het zwart op wit staat.

Helaas is bovenstaande dus mooi niet waar. Een formulier dat opgesteld is tussen koper en verkoper, zonder dat daar verder een notaris tussen gezeten heeft, is volstrekt niet rechtsgeldig. Kijk daar aub mee uit !