Weinig mogelijkheden tot opbouwen voor 24/7 op de wei, help?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Weinig mogelijkheden tot opbouwen voor 24/7 op de wei, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 19:56

Hallo,

Als alles volgens planning verloopt gaat mijn bijna 3 jarige pony vanaf 1 mei 24/7 het land op. Ik sta nu op een stal waar ik weinig mogelijkheden heb om haar alvast te laten wennen aan het gras....
Ik kan wel wat aan de hand grazen maar eigenlijk is dat maar heel beperkt....
Hoe kan ik haar het beste door bijv. speciaal voer te geven laten wennen aan het gras?
Is er bijv. biks wat meer eiwitten bevat ofzo dat ik dat langzaam kan gaan geven.
Ik weet dat het niet goed is maar ik zit nou eenmaal in deze situatie en heb dus gewoon niet de mogelijkheid om het uurtje voor uurtje op te bouwen....

Dus weet iemand iets om dat bijv. met biks of ander voedingssuplementen te doen?

Ik ga trouwens zoiezo mijn VA nog om raad vragen hoor maar wilde gewoon weten wat jullie adviseren...

gr. Crista

Linda_Fleur

Re: Weinig mogelijkheden tot opbouwen voor 24/7 op de wei, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:02

Mijnes gaat 1 mei ook direct het volle land in. Dit jaar heb ik ook geen mogelijkheden om op te bouwen. Maar ik los het gewoon op door een aantal uur aan de hand te laten grazen. Gewoon een week van te voren beginnen en dan opbouwen. Het is nog altijd goed gegaan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:04

er staat helaas weinig gras bij onze sta in de buurt da's dus ook een probleem, alleen een beetje gras in de berm....

en kijk ik wil best opbouwen maar heb helaas geen tijd om 3 uur op een dag me pony te laten grazen aan de hand...
als het moet dan moet het hoor, dan maak ik wel tijd maar als ik me tijd anders kan besteden, graag... heb namelijk nog een monster rondlopen (op een andere stal) en die wil ook graag haar aandacht hebben enzo....

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 20:36

niemand verder meer tips?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:23

ik weet niet zeker hoor, miss zeg ik nu wel iets heel erg stoms maar ik heb wel eens gehoord over grasbrok? Clown
anders kan je miss je bix afbouwen en kuilgras geven en dat opvoeren tot hij alleen nog maar kuil krijgt. Vingers aflikken

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:22

heb net ff geprobeert ze zoeken op grasbrok, kan wel het een en ander vinden maar verder niet....dus niet of het als opbouw zou kunnen enzo of wat erin zit enzo....
wie weet er meer van?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:28

Ik volg dit even!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:34

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om voor de eerste weken een klein stuk van de wei af te zetten. Dan kan ze zich niet helemaal volvreten met het verse gras. Vanuit dat stuk zou je het op kunnen bouwen. Mijn merrie is als jaarling ook vol op het gras gezet tijdens het afspenen. Ze heeft er even lichte diarree door gehad (mijn jongste merrie krijgt vrij snel lichte diarree van gras), maar verder heeft ze er niets aan over gehouden. ik zou haar niet meer brok of iets dergelijks gaan voeren. Lijkt me toch een andere samenstelling dan gras en daardoor zinloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:08

Ik laat mijn paard altijd al zoveel mogelijk grazen aan de hand en op het erf even lopen bij het grasgedeelte. Maar echt veel 'opbouwmogelijkheden' hebben wij op stal ook amper, bij ons gaat het meestal ook al vrij snel allemaal het land op; dus dat is het enige wat ik een beetje eraan kan doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:29

nu al dagelijks wat gras laten eten, en kan het niet anders dan aan de hand. En op het moment van op het land zetten een kleiner stuk geven in het begin. Lijkt mij niet verstandig van niets naar volop weidegang. Tevens zou ik bij het op het land gaan direct stoppen met het geven van bix of in ieder geval drastisch verminderen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:24

dat doe ik bij die van mij ook. Ik ga de komende week de biks afbouwen. Mijne krijgt nu 4 kilo en gaat volgend weekend het land op. Ga nu elke dag laten grazen en vanaf volgend weekend de biks af bouwen tot 1,5 kilo. En dan na een week ofzo de biks weer rustig aan opbouwen tot 3 kilo. En dan na het weideseizoen weer 4.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:23

Grazen aan de hand. Heb je ook nergens een plekje waar wel gras is?
Kan je daar je pony vast zetten voor een paar uurtjes..
Of afzetten met paaltjes

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:26

nee, dat is er dus nmiet...beetj ejammer zeg maar....