Een 2-jarige klinisch laten keuren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Een 2-jarige klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:13

Ik ben misschien van plan een 2-jarige te kopen.

En ik vroeg me nou af of het verstandig is om die te laten keuren. Ik bedoel, krijg je daar wel een eerlijk resultaat van? Het beestje is pas 2 en moet natuurlijk nog groeien. Ik kan me voorstellen dat als 'tie nu afgekeurd wordt (ik neem maar een voorbeeld) dat 'ie over 2 jaar goed gekeurd wordt, omdat het paard dan al veel meer gegroeid is en uitgezwaard is.
Dus, wat vinden jullie?

Wesco

Re: Een 2-jarige klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:16

ik zou het met je dierenarts overleggen

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:20

Ik zou elk paard laten keuren ongeacht zijn leeftijd!
Mocht hij worden afgekeurd dan kan je met de dierenarts overleggen of dit met ouder worden en groei overgaat en hoe groot de kans daarop is.
Je hebt dan in ieder geval een stuk meer informatie als wanneer je hem koopt zonder iets te checken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:05

ik heb mijn veulen ook klinisch laten keuren (geen buigproeven natuurlijk !) maar hart, longen, beenstand, gebit etc. kan geen kwaad

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:41

er zijn altijd wel dingen die je kunt uitsluiten met een keuring,denk aan aangeboren hart afwijkingen ed.
voor het beeder gestel heeft het weinig zin nog maar dat weet een beetje da ook wel,fotos maken vin ik met een 2 jarige wel weggooien van je geld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:02

Klinisch keuren doe ik sowieso, DA zei wel dat buigproeven met een nog niet getraind paard weinig zin hebben

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:06

Ja, ik zou ook wel klinisch laten keuren.
Op de foto zetten zou ik niet doen bij een tweejarige.
Maar ja dat hangt ook wel af van het prijskaartje wat er aanhangt en hoe je het paard wilt gaan verzekeren natuurlijk.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:12

Ik heb de mijne ook laten keuren. Ik heb toen ook staan twijfelen, maar ben blij dat ik het gedaan heb Lachen Het geeft mij toch een prettiger gevoel. Succes!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:32

en hoe denken jullie hierover bij een veulen van een halfjaar...

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:36

Ik heb bij de aankoop van mijn paardje er 2 op voorhand laten keuren, klinisch en met foto's.
Een 1,5 jarige en een 2,5 jarige. Mijn DA zei dat het vanaf 12 maanden al nuttig is om foto's te nemen!!
En aangezien ze er beide niet doorgekomen zijn, ben ik blij dat ik ze heb laten keuren, en niet geocht heb!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:39

Ik zou ze sowieso laten keuren. Buigproeven lijkt me lastig, maar hart/longen en beenstand ( en misschien nog wel meer zaken ) kunnen al wel beoordeeld worden. Afhankelijk van de prijs kan je ze ook op de foto laten zetten, dit kan al vanaf vrij jonge leeftijd.

Milootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:47

Ik heb vorige week een veulen van 10 maanden oud gekocht. Deze heb ik na overleg met de dierenarts verkort klinisch laten keuren. Buigproeven doen ze niet en ook het longeren op de verharde en zachte volte laten ze buiten beschouwing. Dit omdat je er een jong paard meer kwaad dan goed mee doet.
Mijn veulen is goed bevonden. Hij is compleet nagekeken, van ogen tot gewrichten, tot slijmvliezen, tot hart/longen, tot hoef/beenstand en ook de bewegingen zijn nagekeken. Daarna heeft hij alles opnieuw gecheckt. Een tweejarige is misschien een ander verhaal. Hiermee zou je in ieder geval het longeren wel mee kunnen nemen.
Zorg dat je alles op papier mee krijgt.
Als koper heb je een onderzoeksplicht, dus ik zou zeker de dierenarts er naar laten kijken en in overleg met hem/haar beslissen wat jullie wel of niet doen.
Succes met de keuring en wellicht de aankoop!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:51

Mijn toen 11 maanden oude merrie is ook nagekeken omdat ze ook de verzekering in ging. D'r valt nog genoeg na te kijken naast de benen. Knipoog

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:00

Ik ging echt voor een klinische keuring + foto's als ik jou was!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:42

Ik zou ook een klinische keuring laten doen, ook los ziet een DA veel meer als dat jij (waarschijnlijk) ziet. Ook kan er naar de ogen, de mond, het hart en de longen gekeken worden. Foto's zou je kunnen overwegen als het paard al en behoorlijke aanschaf waarde heeft.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:43

Mizsz_Kitty schreef:
en hoe denken jullie hierover bij een veulen van een halfjaar...

Badjaraz was ook een half jaar....DA vond het een "pittig ding" hij wilde ze ook los in de bak zien en is toen omver gebowled Haha! Clown

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:44

die van mij is ook gekeurd voor aankoop(2 jarige) het was alleen geen succes met buigproeven enz dus ik zou wel eerst even oefenen want ik was mooi me geld kwijt omdat me paard niet wou..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:13

Ik heb destijds mijn 2-jarige wel klinisch laten keuren, maar geen foto's laten maken dus. Dat vind ik voor zo'n jong paard niet zo nuttig, maar ik kan me voorstellen dat het aankoopbedrag en je plannen ermee daar ook nog wel invloed op hebben.

Klinische keuring zou ik altijd iedereen aanraden, zoveel ben je er niet voor kwijt en het is toch wel een fijn idee dat je een gezond paard koopt.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:29

Ik heb nu een maand geleden een nog geen 2 jarig hengstje gekocht. Maar inderdaad klinisch laten keuren. Ik heb verschillende dierenartsen gebeld die vonden foto's maken zonde van het geld. Tenzij je zelf aan iets twijfeld.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:37

Ik kocht Levi met ruim 1,5 jaar en die is ook klinisch gekeurd. Ja

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:38

Ik zou hem ook gewoon klinisch laten keuren hoor. Rontgen zou ik nog niet doen, maar klinisch, in hoeverre mogelijk, gewoon laten doen!!

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:28

interressante onderwerp zit nu ook in het schuitje klinisch laten keuren maar hebben jullie de kosten zelf moeten betalen of de verkoper en was je bij de keuring aanwezig? Hoe duur is een klinische keuring ongeveer?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:05

Volgens mij is het redelijk standaard dat:
Goedgekeurd -> Kosten voor de koper
Afgekeurd -> Kosten voor de verkoper

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:03

Stacey schreef:

Daar kan ik me 100% in vinden, hebben het ook altijd zo gedaan!!
Heb 2 paarden laten keuren die niet goed waren voor ik mijn toppertje gevonden had!!

De 1e werd terug op internet aangeboden (en zeggen dat ie nog niet op de foto is geweest...), deze mensen zullen dat akkoord niet meer maken denk ik.
Deze afspraak zou ik zowieso al maken om te zorgen dat je inderdaad een paard laat keuren waarvan ze al weten wat er aan scheelt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:37

Stacey schreef:

Daar zou met mij niet over te praten zijn. koper wil keuren, koper betaald. Niet mee eens? Jammer dan, NEXT..........

Keuren van een 2-jarige is maar heel betrekkelijk. Hart en longen kun je naar luisteren; je kunt aan het lopen (en de bouw) wel zien of daar een potentieel probleem zit, maar buigproeven zijn volkomen zinloos. Foto's is enkel voor mensen die jeuk van hun centen hebben. Alles is nog volop in de groei.