Paard verkocht Weven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kathelijne21

Paard verkocht Weven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:32

Hoi

Ik heb vorige week mijn paard verkocht en we hadden hem afgelopen zaterdag middag weggebracht naar zijn nieuwe eigenaar. Het is vandaag maandag en ik werdt door haar gebeld dat hij niet stil staat in de box en in de bak , dat hij een en weer liep zij noemt het weven maar dit had hij bij ons nog nooit vertoond, hij ging bij ons smorgens in de bak en einde van de middag weer naar binnen en was gewoon rustig. maar daar is hij dus totaal niet rustig en nu wil ze de koop terugdraaien. We hebben hem zelf 8 jaar gehad vanaf jaarling. Dus het is al moeilijk genoeg maar wat kan ik doen. Is het toch een verborgen gebrek te noemen terwijl hij bij ons nooit weefde. Hij heeft daar een stal van 4 bij 3 en loopt dus door de hele stal. Wie kan mij hier meer over vertellen. Moet ik hem terugnemen??

groetjes

popeye2006

Re: Paard verkocht Weven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:38

Weven kan een teken van stress zijn. Misschien wel door de nieuwe (voor het paard onveilige) omgeving. Wellicht nog adviseren het nog een tijdje te proberen, zodat hij aan zijn nieuwe omgeving kan wennen. En dit heel rustig doen. Dus niet gelijk intensief rijden en dergelijke.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:39

Als hij door de hele stal loopt is het iets anders dan weven. Als hij wel weeft dan moet je als verkoper aantonen dat hij dat nooit gedaan heeft maar als hij altijd overdag buiten gelopen heeft zal dat moeilijk worden. Kun je niet aantonen dat hij op stal nooit heeft geweefd dan zul je hem idd terug moeten nemen.

HoudVanNikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:41

Ik denk idd dat jou paard. Veel stress heeft. Als ik jou had geweest had ik hem ook terug genomen. Hij zal wel iets missen bij jou.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:48

Ik heb ook een keer in zo'n situatie gezeten.
Ik heb me op het standpunt gesteld dat ze maar moesten aantonen dat hij het gedrag ook al vertoonde bij mij op stal (waren vele getuigen van dat dat niet het geval was).
Ik heb hem dus niet terug genomen omdat ik zeker wist dat hij het bij mij niet deed en ik dat ook keihard kon maken. Wat ze in die 6 weken met hem gedaan hebben is mij een raadsel in ieder geval.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:32

Ik zou haar adviseren het nog een week of 2/3 aan te zien. T beestje staat in een nieuwe omgeving, nieuwe geurtjes, nieuwe mensen, nieuwe andere paarden, nieuw voer... Geen wonder dat ze een beetje van slag raken...

Mensen verwachten altijd dat als ze een paard kopen hij/zij op de nieuwe stal direct zo is als dat hij/zij was bij de vorige eigenaar... Ik snap dat niet, je kan toch op je vingers natellen dat dat niet zo is...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:38

Ik zou hem terug halen.... Zou er namelijk niet mee kunnen leven dat hij daar zo vol stress staat nu. Het is misschien nog een optie om het nog even een weekje aan te kijken zodat het paard de kans krijgt om te wennen. Maar zo te horen zijn de nieuwe eigenaren er op deze manier niet echt gelukkig mee....

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:41

schommelt hij heen en weer in de stal op dezelfde plek? Dan is het weven, de mijne weefde ook vrij erg toen ik haar net had, nu doet ze het bijna niet meer. Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:42

Staat het paardje alleen kan hij geen anderen zien of aanraken. Er een paardje of maatje bijzetten waar hij bevriend mee kan raken. Is het zo erg wanneer ze de koop ongedaan willen maken. Volgens mij houd je er nu een rot gevoel over ook wanneer je doorzet.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:59

Zaterdag brengen en dan op maandag al bellen dat het paard er niet rustig bij staat getuigt vlgs mij van weinig paardenkennis. Frusty
Toen ons eigen paard, jaren geleden, van stal wisselde, stond hij zelfs te steigeren op zijn nieuwe stal en toen had hij nog zijn eigen "baasjes" bij hem in de buurt.
De nieuwe eigenaren moeten het dier de tijd gunnen om te wennen. Staat hij/zij nu helemaal alleen misschien?
Weven is een constant heen en weer gaande beweging van de hele voorhand. Van li. naar re. en weer terug. (Misschien heb je wel eens een ijsbeer in de dierentuin het zien doen). Het paard kan er soms ook ook stappen bij maken. Wat jij beschrijft lijkt mij een paard wat niet op zijn gemak is en niet een wever.
Kortom: niet terug nemen , maar de kopers vertellen dat ze bij levende wezens wat geduld moeten hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:06

Merlijn schreef:
Zaterdag brengen en dan op maandag al bellen dat het paard er niet rustig bij staat getuigt vlgs mij van weinig paardenkennis. Frusty

juist daarom zou ik 'm terug halen.
Zoals jij het omschrijft is het geen weven, maar gewoon onrustig, wat ook logisch is.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:33

is het mogelijk om hem af en toe op te zoeken om hem de komende tijd nog even bij te staan , en geef hem wel even de tijd om te wennen daar anders zal hij dat bij alle komende nieuwe eigenaren weer proberen om te weven en dan zou hij dat ook nog wel eens blijven doen groeten fuego

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:46

fuego3 schreef:
is het mogelijk om hem af en toe op te zoeken om hem de komende tijd nog even bij te staan , en geef hem wel even de tijd om te wennen daar anders zal hij dat bij alle komende nieuwe eigenaren weer proberen om te weven en dan zou hij dat ook nog wel eens blijven doen groeten fuego

Als hij stress heeft doordat hij een nieuw plekje heeft, zou ik hem zeker juist even niet op gaan zoeken. Zo wend dat beesje nooit! Clown

kathelijne21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:11

Nou we hebben hem gister donderdag opgehaald, omdat ze belde dat hij broodmager werd van al het lopen en hij at slecht en hij bleef maar onrustig. Dus daar aangekomen stond hij rustig op stal en wasamper afgevallen dus ze had het allemaal erg overdreven. Maarja ze bleef drijgen met juridische stappen hebben we toch besloten om hem mee te nemen ze is hem gewoon niet waard. Nu staat hij weer thuis lekker rustig en we zien wel wie er voor komt die hem gewoon de tijd geeft want het viel allemaal erg mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:17

goed gedaan. Dat soort mensen verdienen geen paard. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:53

Goede keuze, want bij zulke mensen wil je je lieveling niet hebben staan Lachen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:35

opaal schreef:
fuego3 schreef:

Als hij stress heeft doordat hij een nieuw plekje heeft, zou ik hem zeker juist even niet op gaan zoeken. Zo wend dat beesje nooit! Clown

zo gaat het ook niet , heb je ook nog een idee?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:46

Mijn 1e paard weefde ook verschikkelijk in zn stal en in de paddock, en de vorige eigenaresse moest m toen terug nemen want het is wel degelijk een stalgebrek en bij een stalgebrek mag de koop terug gedraait worden, bij mij heeft een vee-arts het weven vastgesteld.
Ik was heel lief en rustig voor dat beestje, niet meteen rijden alleen beetje rondlopen op stal en omgeving poetsen verwennen met lekkers, dus ik had niks vreemds gedaan.

Maar ik heb m btw niet alleen daardoor weggedaan hij had ook hart ruis en was onregelmatig dus toen dit er ook nog bijkwam heeft mn vee arts me sterk geadviseerd de koop terug te draaien

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:55

Ik denk de juiste keuze dat je hem hebt terug gehaald. Juridisch getouwttrek zit je niet op te wachten en ook voor je eigen gemoedsrust is je paard beter af bij iemand die beter voor hem gaat zorgen.
Ik heb zelf een wever. Dit wist ik toen ik haar kocht. Weven gaan ze niet zomaar doen. Weven is aangeleerd gedrag wat overgenomen wordt, meestal onder invloed van stress. Ik heb in mijn stal meerder paarden staan. Maar niet één neemt het over. Als een paard verhuist, gaat hij niet zomaar ineens weven. ALs ik zo hoor hoe zij het omschreven, weten ze niet eens wat weven is.
Laatst bijgewerkt door tjady op 20-04-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:00

Goed dat je hem terug genomen hebt, z'n persoon is je paardje niet waard!

Overigens heb ik wel een echte wever gehad, maar toen hij hier meer op zijn gemak kwam werd het echt veel minder.
Je zag het hem nog amper doen!

Verhuizen kan veel doen met een paard!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:51

In de praktijk werkt 't als volgt: weven heeft een antedateringstermijn van 2x 24 uur, dus exact 2 dagen. Als binnen die tijd de aanwezigheid van dit stalgebrek wordt bevestigd door een veearts dan is het een koopvernietigend gebrek. Behalve als je aangetoond kan worden dat de koper al op de hoogte was van het weven vóór de koop.

Uiteindelijk heb je denk ik de verstandigste beslissing genomen, maar je bent nu eigenlijk wel verplicht om bij een eventuele volgende verkoop dit voorval te melden.

bepske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:41

Misschien wat afleiding in de bak en de stal Knipoog
Succes verder!