welke rechten heb ik als huurder van een weiland met bebouwi

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

welke rechten heb ik als huurder van een weiland met bebouwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 16:20

ik zit ergens mee, en hoop o.a hier meer duidelijkheid te krijgen.

mijn ouders huren al zo'n 8 jaar een hectare weiland van de gemeente.
ze betalen, nadat ze verhuisd zijn, nog steeds de huur, maar ik heb mijn paarden erop lopen.
er staan 3 stallen, daar is een bouwvergunning voor aangevraagd.
er ligt een bak en er staat een kapschuur voor het hooi.
naast het weiland staat een school, die is gesloten vanwege te weinig leerlingen.
nu las ik in de krant dat de school verbouwd gaat worden tot dorpshuis, dat was bericht was van eind februari.
nu willen ze (dorpsbelangen) ook mijn weiland hebben om er een ijsbaan en voetbalveld van te maken.
mijn ouders hebben nog helemaal geen bericht gehad hierover.
nu is mijn vraag: welke rechten hebben mijn ouders (en ik), de huurders dus.
hebben wij niet recht van eerste koop?
las wel ergens dat de verhuurder datgene wat hij verhuurt niet zomaar in mag nemen, tenzij het voor eigen gebruik is.
dat is in dit geval niet zo, dorpsbelangen wil het weiland kopen.
moet de gemeente mij niet een alternatief aanbieden? ook omdat het bebouwd is.
mijn vader, die jarenlang wethouder is geweest, gaat binnenkort de gemeente vragen wat de bedoeling is.
ik heb een idee dat het allemaal op een slinkse wijze en achter onze rug om wordt gedaan.
het oude dorpshuis zou deze zomer verbouwd worden, nu gaan ze in een keer de school verbouwen tot dorpshuis Verward
hoe moet ik mijn weiland behouden?, welke rechten heb ik? is het zinvol om een advocaat in te schakelen als er meer duidelijkheid is?
helpt het mee om te zeggen tegen de gemeente dat ik als verdienste paarden beleer, die dus ook bij mij op stal staan? op dit moment beleer ik een paard van een ander die bij mij op stal staat.
ik zal morgen de rechtswinkel ook bellen.
straks ben ik alles kwijt en moet ik na 22 jaar mijn paarden verkopen. Verdrietig

griebels

Re: welke rechten heb ik als huurder van een weiland met bebouwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:50

Zover ik weet krijgt de gemeente alles wat ze willen hebben... Eerste recht geloof ik.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:55

Maar dan moeten ze je wel een vergoeding of andere weide aanbieden, met dezelfde faciliteiten.
Het ligt er trouwens ook aan of je kan aantonen hoe lang je al huurt.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:28

Wat voor contract hebben jullie.Gemeenten verhuren land vaak met een jaarcontract.
Hier gaat in het nut van het algemeen belang gelden denk ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:31

imker schreef:
Maar dan moeten ze je wel een vergoeding of andere weide aanbieden, met dezelfde faciliteiten.
Het ligt er trouwens ook aan of je kan aantonen hoe lang je al huurt.

Ik dacht dat dit alleen van toepassing was bij eigenaar van het perceel...
Ze huurt, dus een vergoeding zal er niet inzitten lijkt me, kan het mis hebben hoor Schijnheilig

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:21

als je eigen vader zelf jarenlang wethouder is geweest denk ik dat je beter je info bij hem halen? Vork

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:01

hij is nog huurder van het land, dus hij zal ongetwijfeld alles op alles zetten zodat mijn paarden niet op straat komen te staan.
wat ik wel weet is dat de gemeente geruild heeft met dorpsbelangen die nu nog een weiland (lees:ijsbaan en voetbalveld) heeft, waar ook het dorpshuis op staat.
dus wat ik hoop is dat ik naar het veld mag wat nu nog voetbalveld en ijsbaan is.
wat gebeurt er met mijn stallen?
ik heb daar een bouwvergunning voor aangevraagd, ik vind dus eigenlijk dat de gemeente dat van me moet kopen!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:09

Huurrecht is ingewikkeld; heel veel is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Je geeft dat zelf ook al aan.

Zoek er een goede advocaat bij, met ruime ervaring in niet-woning huur, en ervaring met de Algemene Wet Bestuursrecht.

Bouwen op grond die niet van jou is, is sowieso niet erg verstandig. Zonder dat jij recht van opstal hebt (wat natuurlijk kan, je schrijft daar verder niets over), is dat wat je bouwt eigendom van de eigenaar van de grond (natrekking, noemen ze dat).

Laat je goed adviseren door iemand die er echt verstand van heeft, en zoek alvast alle administratie en correspondentie omtrent de huur bij elkaar - je gaat het nodig hebben...Sterkte!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:32

In de plaatselijke krant staan meestal alle plannen etc. Daarmee kun je jezelf op de hoogte houden van bepaalde plannen dus aanwenden dat je er niets van weet is niet van toepassing denk ik.

Al het huurcontract opgezocht? Wat staat daarin vermeld over ontbinding van het contract?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:11

bouwen op grond van een ander mag zoiezo al niet als je er geen toestemming voor hebt .. gewoon dom om dat te doen ..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:29

Ja, ze had dus wel toestemming. Beetje lezen voordat je mensen dom gaat noemen hé. Knipoog

Blijft natuurlijk nog de vraag of ze dan niet beter verplaatsbare dingen had neer kunnen zetten, maar gedane zaken nemen geen keer en ik hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden. Ik ben anderhalf jaar geleden zelf uit mijn weiland getrapt (werd verkocht en de koper wilde er aardappels op gaan verbouwen, dus ik mocht na 10 jaar letterlijk het veld ruimen) en het is echt niet fijn. Gelukkig zijn wij heel goed terechtgekomen, maar ik heb ook maar één pony en dan is dat toch wat makkelijker. Maar ik weet dus een beetje hoe het voelt als iets dat voelt als jouw eigen plekje ineens onder je voeten vandaan getrokken wordt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:32

shadowflower schreef:
bouwen op grond van een ander mag zoiezo al niet als je er geen toestemming voor hebt .. gewoon dom om dat te doen ..

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat de eigenaar van de ondergrond ook eigenaar is van hetgeen erop gebouwd is of wordt.
Ook al heeft TS of haar familie dit geregeld en betaald.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 11:17

shadowflower schreef:

er is een bouwvergunning aangevraagd, dus we hadden toestemming om dat te doen!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 11:21

Bienotje schreef:
In de plaatselijke krant staan meestal alle plannen etc. Daarmee kun je jezelf op de hoogte houden van bepaalde plannen dus aanwenden dat je er niets van weet is niet van toepassing denk ik.

Al het huurcontract opgezocht? Wat staat daarin vermeld over ontbinding van het contract?

het heeft niet in de krant gestaan, het is onderling besloten door de gemeente en dorpsbelangen.
het stond pas als nieuws in de krant toen het al besloten was.
de gemeente heeft geruild met de dorpsbelangen.
ook de omwonenden hebben geen bericht gehad dat de school verbouwd zou worden tot dorpshuis.
wij hebben de voormalige school in de 'achtertuin', wij hebben ook niets gehoord!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 11:22

Nimue schreef:
Ja, ze had dus wel toestemming. Beetje lezen voordat je mensen dom gaat noemen hé. Knipoog

Blijft natuurlijk nog de vraag of ze dan niet beter verplaatsbare dingen had neer kunnen zetten, maar gedane zaken nemen geen keer en ik hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden. Ik ben anderhalf jaar geleden zelf uit mijn weiland getrapt (werd verkocht en de koper wilde er aardappels op gaan verbouwen, dus ik mocht na 10 jaar letterlijk het veld ruimen) en het is echt niet fijn. Gelukkig zijn wij heel goed terechtgekomen, maar ik heb ook maar één pony en dan is dat toch wat makkelijker. Maar ik weet dus een beetje hoe het voelt als iets dat voelt als jouw eigen plekje ineens onder je voeten vandaan getrokken wordt.

het is allemaal demontabel dat wel, gelukkig...en mijn schoonvader heeft een bouwbedrijf, dus dan het is ook makkelijk om af te breken en op te bouwen met hulp.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 11:24

tienus63 schreef:
shadowflower schreef:

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat de eigenaar van de ondergrond ook eigenaar is van hetgeen erop gebouwd is of wordt.
Ook al heeft TS of haar familie dit geregeld en betaald.

sorry van de vele quotes Knipoog
moeten wij daar wel weg, halen wij de stallen en alles wat daar staat ook weg, zo simpel is dat!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:46

Bienotje schreef:

Ik neem toch wel aan dat er een huurcontract is waar het een en ander in staat over ontbinding van het huren.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 13:47

dat zal ik even aan mijn ouders moeten vragen, die zijn nog steeds de huurder, ik gebruik alleen het land.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:23

LZP-> TAO