Teken gevaarlijk voor een paard? Wat te doen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iesjuh_ikkuh

Teken gevaarlijk voor een paard? Wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:54

Hallo,

Ik heb al sinds een tijdje een nieuw paard. Hij staat op een geweldige stal met een binnenbak en buitenbak. Alleen had zijn buurvrouw vandaag een teek. Dus ik heb hem ook helemaal na gekeken, maar hij had geen teken. Een tijdje geleden had hij wel een uitgeveegde bloedvlek op zijn nek, maar ook daar zat geen teek. Is een teek nou eigenlijk gevaarlijk voor een paard? En kun je er iets tegen doen? Bijvoorbeeld een spray spuiten zodat ze een beetje uit de buurt blijven, of misschien iets anders. Alvast bedankt,

Isabel

NatassJa

Re: Teken gevaarlijk voor een paard? Wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:56

Laatst bijgewerkt door NatassJa op 26-03-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:57

Als ik het goed heb begrepen dan kunnen paarden ook de ziekte van Lyme krijgen (dat is een ziekte die door teken wordt overgedragen), maar dat weet ik niet zeker. Ik zou ook niet weten hoe je dat tegen kan gaan, lijkt me wel handig om te weten als ze straks meer de wei op gaat.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:22

Ik zou haar gewoon goed blijfen controleren en als ze een teek heeft een tekentang kopen dan weet je zeker dat die er helemaal uit is. Volgens mij kunnen paarden ind.. ook de ziekte van lyme krijgen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:25

Een paard kan Borreliose (Lyme) krijgen. Er zijn steeds meer teken die dit overdragen. Verder kunnen ze Babesiose en Ehrlichiose krijgen.
Er zijn wel middelen te krijgen waarbij de teken gelijk dood gaan als ze als het ware zich vastzuigen in het paard (teken kunnen pas na 2 uur vastzittenz ziektes overdragen)
Even vragen bij je dierenarts.

Geen Bolfo of Frontline gebruiken, veel paarden kunnen hier niet tegen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:20

Mijn paard had van de week ook al een teek. Ik vind het wel erg vroeg dit jaar! Had geen tangetje bij me maar kon dat dikke ding er met mijn vingers uitdraaien. Vanaf nu ga ik weer iedere dag op teken controleren, ze zitten vooral op haar boeg en in haar hals. Ook een keer bij een ooglid, rotplek. Zomers staat ze onder een vliegendeken dus dat scheelt al wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:10

Paarden kunnen idd ook de ziekte van Lyme krijgen.
Paard altijd goed checken en evt. teken met een speciale tekentang verwijderen; idd geen Frontline oid gebruiken. En de aangedane plek in de gaten houden.

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:28

defondog schijnt ook heel goed te helpen heb ik gehoord
dit ga ik ook proberen met mijn paard!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:35

Omdat onze dochter ws. de ziekte van Lyme heeft, heb ik me ook behoorlijk verdiept in deze hele ingewikkelde ziekte. Nu schijnt het dat onderzoek aangetoond heeft dat ook een HORZEL de borreliabacterie over kan brengen. Alleen is het nog niet wetenschappelijk vastgesteld, dus dan telt het niet in de medische wereld...... Maar onze dochter kan zich geen tekenbeet herinneren, maar wel een steek van een horzel, waarna ze een poosje een vreemde rode plek had op de plaats waar ze gestoken was. Maar voor paarden geldt ook het risico op Lyme. Dus als ze rare veschijnselen hebben, wees dan beducht op Lyme. Bloedonderzoek voor mensen gebeurt hier in de meeste laboratoria niet helemaal op de juiste manier. Er wordt nl. gezocht naar antistoffen en als die niet gevonden worden wordt er gezegd dat er geen ziekte van Lyme is. Onderzoek heeft echter aangetoond dat ondanks het ontbreken van antistoffen een patiënt wel degelijk Lyme kan hebben. In het buitenland wordt al langer bloed getest op de aanwezigheid van DNA van de borreliabacterie. Dat is een veel betere test met een uitslag waar meer waarde aan gehecht kan worden. Deze test wordt volgens mij alleen nog maar bij Prohealth in Weert uitgevoerd, en verder ook nog in Keulen en anders in Amerika. Het valt niet mee om een diagnose te stellen, en hoe later de diagnose, hoe moeilijker de behandeling, dus weet wat je doet, als je een vermoeden hebt van Lyme.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:37

Wilawander schreef:
Een paard kan Borreliose (Lyme) krijgen. Er zijn steeds meer teken die dit overdragen. Verder kunnen ze Babesiose en Ehrlichiose krijgen.
Er zijn wel middelen te krijgen waarbij de teken gelijk dood gaan als ze als het ware zich vastzuigen in het paard (teken kunnen pas na 2 uur vastzittenz ziektes overdragen)

Die laatste 2 ziektes komen in Nederland toch (nog) niet voor????????

En dat van die Frontline wist ik ook niet. Wat krijgen ze ervan dan???

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:50

Met je nagel kan je ze er ook prima uithalen.

Dicht bij de huid vast pakken en tegen de klok in eruit draaien.

Kijk wel even goed of het niet een wratje is.
Bij een teek zie je pootjes zitten als je goed kijkt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:56

je kan ze tegen teken knoflook geven. moet je er wel op tijd ee beginnen. mijn paarden krijgen het nou allebei hebben normaal bijna nooit teken maar nu eigenlijk nooit 1(klopt evenaf). ze kunnen wel de ziekte van lyme krijgen.dan hebben ze beetje van alles wel van alles niet zonder aanwijsbare oorzaak. bijv. spierbevangen maar net niet. koliek heel licht

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:04

eva2 schreef:
Wilawander schreef:

Die laatste 2 ziektes komen in Nederland niet voor!

En dat van die Frontline wist ik niet. Wat krijgen ze ervan dan???

newfoundland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:54

ja het is wl gevralijk voor een paard.. anders vraga je het aan de veearts...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:05

ik heb juist op aanraden van mijn dierenarts frontline gekregen, niet tegen teken, maar tegen myasis.. Mijn paard kan er prima tegen..

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:08

Myasis bij een paard, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik ken het wel van de schapen en het is echt verschrikkelijk als ze dat krijgen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:11

is het helaas ook, mijn paard heeft een beenaandoening (Vroeger ernstig verwaarloosde mok gehad, nu heeft ze olifantshuid), waardoor vliegen eitjes gaan leggen op de ontstoken plekken, met als gevolg vliegenmaden.. Frontline is het enige wat helpt, zo'n pompflesje van 150 ml heb ik.. Geen pipetjes of pilletjes.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:17

dat met de knoflook heb ik nog nooit van gehoord maar ik moet zeggen dat het niet werkt hoor mijn paarden krijgen het hele jar knoflook en ik heb ook vrolijk elke keer weer teken op mijn paard. Maar welk middel kan ik wel gebruiken dat veilig is

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:23

een teek kan idd lyme overbrengen, maar tegenhouden kun je toch niet. alle middeltjes helpen misschien een beetje of zelfs helemaal niet, maar helemaal tegen houden kun je niet. mijn paarden staan in het bos en vorig jaar heb ik wel 40 teken in totaal uit ze geplukt... ik heb toen de DA gebeld waarop ik moet letten en hij vertelde me dat lyme niet snel voor komt bij paarden en als het zo is, dit over het algemeen beter te behandelen is dan bij mensen. gele slijmvliezen, koorts en hangerigheid kunnen symptomen zijn, in dat geval is het raadzaam de DA te laten komen en een bloedtest af te laten nemen.
verder koop je voor een drol een tekentang bij de apotheek of kruidvat ofzo, daarmee kun je ze heel makkelijk uitdraaien, ze laten dan vanzelf los. vooral niet gaan klooien met alcohol of ander ontsmettingsspul

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:01

idd GEEN alcohol als ze er nog inzitten dan spugen ze speeksel uit