Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat jij toch iets anders doet als je met je proef begint, dan wanneer je voor jezelf aan het (los)rijden bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn: jouw concentratie voor de proef, of je bent zenuwachtig en gespannen, of je geeft je hulpen ineens wat voorzichtiger, omdat je toch in een proef zit... Dit zijn hele logische dingen, waar we allemaal wel min of meer last van hebben als we een proefje rijden, alleen reageert het ene paard veel sterker op je lichaamstaal dan het andere.
Je kunt het misschien doorbreken door een keer hors concours te starten. Je kunt dan echt gaan rijden in je proefje, als je begrijpt wat ik bedoel, omdat prestatiedrang geen rol meer speelt. Je doet het voor de oefening. Ook kun je dan een zweepje meenemen in je proef, waarmee je hem weer wat aanwijzingen kunt geven. In de M volgen de oefeningen elkaar vrij snel op en het kan ook zijn dat het paard, dat, in combinatie met jouw concentratie of spanning, niet kan verwerken.
Ik heb het ook wel eens gehad en hors concours starten heeft mij toen goed geholpen.