vrije proeven 4,5,6 jarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

vrije proeven 4,5,6 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:45

Ik zat vandaag eens het proevenboekje door te lezen en zag proeven voor 4,5 en 6 jarige paarden/pony's staan.
Maar die eisen die in die proeven staan vind ik wel erg hoog liggen. Zoals bijvoorbeeld met een 4-jarige wijken, middengalop etc. Aangezien paarden officeel vanaf 1 januari een jaar ouder zijn, betekend dat dus dat 3-jarige die dat jaar 4 worden dat ook al moeten kunnen.
En bij 6-jarige wordt verwacht dat ze kunnen appuyeren etc.
Wat vinden jullie daar nou van? En wanneer worden die proeven eigenlijk gereden ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

Veloz

Re: vrije proeven 4,5,6 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:48

Ik vind het belachelijk, aangezien zo'n jong beesie nog niet eens volledig is uitgegroeid en de belasting op pezen,spieren en gewrichten veel meer schade aanbrengt in die leeftijdscategorie. Hoe kan je een paard stuk rijden??? Bloos

Gr, Iris

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:13

Deze proeven zijn bedoeld voor degene die niet meer bij de basis mogen starten.
Deze mensen kunnen met gemak een paard netjes africhten en na een jaartje een L proefje laten lopen, zelfs na een half jaartje al. deze zullen ze dan ook echt niet stuk rijden.

Ze zijn dus niet bedoeld voor de amateurs die hun paard in de krul trekken en de kunstjes er in moeten stampen door ze 100x te moeten herhalen en dat 7 x in de week.

Ik vind dat het makkelijk moet kunnen.

De proeven worden niet vaak uitgeschreven, of ze worden weer afgelast wegens te weinig deelname.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:03

Ik vind ze juist erg soepel, 4 jarige L. 5 jarige M en 6 jarige Z nivo. Is toch niet zo raar?
En zoals gezegd is het voor een doelgroep die de paarden geen basis of meteen Z ofzo zouden moeten starten. Die kunnen nu mooi nog L of M rijden met hun jonge paard om ervaring op te laten doen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:08

Bij een 4-jarige wijken en middengalop vind ik zo gek niet. Wijken is een gehoorzaamheidsoefening dus je paard hoeft er niet volledig voor worden doorgetraind. En middengalop, tja ik heb een deel jonge paarden gezien die meer moeite hebben met een basisgalop dan met middengalop. Ik zeg niet dat je dit bij alle 4-jarige krijgt klaargespeeld maar zoals eerder gezegd: hiervoor heb je geen jaren de tijd nodig. Je kan dit rustig aanleren zonder iets te forceren.