Paard opeens agressief!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Paard opeens agressief!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 00:30

hi,

Ik heb een vraag: een vriendin van mij heeft een grote (dressuurgefokte) ruin van ong. 1,75m.
Het is nooit een echt knuffelbeest geweest, althans hij knuffelde niet terug (hij liet het over zich heen komen)
Maar nu is zijn gedrag opeens enorm veranderd, in de wei valt hij aan en sinds kort trapt hij gericht.
Het is echt onwaarschijnlijk hoe snel deze "tranformatie" zich heeft voorgedaan.
Iemand suggesties, ervaringen wat het mischien zou kunnen zijn?

groetjes lara

Britt

Re: Paard opeens agressief!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:38

Dan denk ik meteen aan pijn of een trauma.. Is er iets gebeurt in zn nabije omgeving wat impact op m kan hebben gehad?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 10:15

Ja dat zouden redenen kunnen zijn, ik zal een navragen.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:23

Ik denk ook aan pijn. Of heeft je vriendin hem misschien gestraft, zonder dat het zo erg was. Paarden kunnen hier echt schuw van worden. Maar ze zal het gewoon moeten laten varen. En alle probleem die er zouden kunnen zijn uitsluiten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:32

inderdaad, eerst kijken of er iets mis is, is het paard bang, heeft het dier pijn? pas als je zeker weet dat het puur 'geklooi' is, kan je verder.

de mogelijkheid bestaat dat je vriendin niet voldoende een leiderspositie heeft aangenomen, en dat het paard dominant van aard is. in dat geval is hij bezig het leiderschap over te nemen. grondwerk is dan de boodschap.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:06

BrittKitt schreef:
Dan denk ik meteen aan pijn of een trauma.. Is er iets gebeurt in zn nabije omgeving wat impact op m kan hebben gehad?

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:25

een trauma is wel heel erg vind ik zal hem eens als ik jouw was naar een dierenarts bregen voor een onderzoek

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:04

Zo heb ik gisteren meegemaakt dat een super braaf paardje ineens mensen gaat aanvallen in de wei en gericht met twee achter benen op iemand intrapt en merkt dat zij niet meer kan raken dan de volgende persoon pakt. Nadat ze eindelijk weg rende en wij in het weiland langs het draad bij zaten te komen, komt ze zo weer aanrennen om opnieuw aan te vallen. Hiervoor was het paardje gewoon in de handen te houden en makkelijk in de omgang. Volgens mij zijn de paarden die dat ineen keer doen gek in de kop.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:06

Is er al iets meer bekend?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:08

Zoek eerst uit als het pijn is, angst is, of agresiviteit, of puur geklooi. Dan pas kan je verder gaan.
Bij geklooi: Goed je aandacht er bij houden en concequent blijven.
Bij angst: Vertrouwen winnen, en dan blijkbaar niet met knuffelen, aangezien hij er ook niet zo van gediend is.
Bij pijn: Da er bij, of zadel/bit/oid gaan checken, en of aanpassen.
merrieveulen schreef:
de mogelijkheid bestaat dat je vriendin niet voldoende een leiderspositie heeft aangenomen, en dat het paard dominant van aard is. in dat geval is hij bezig het leiderschap over te nemen. grondwerk is dan de boodschap.

En hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, deze week hetzelfde ondervonden met mijn merrie, Ben nu een dag bezig; En wauw zeg. Meteen een heel andere merrie voor mij.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:12

Trappen doet een paard alleen maar uit verdediging. Een paard dat gericht aanvalt komt van voren. Een paar dat zich verdedigd is ergens bang voor, is er iets raars met hem gebeurd?

Ik denk niet dat dit paard gek is, een paar dat van zichzelf niet helemaal oke is (wat maar zeer zelden voorkomt) zal dit gedrag vanaf het begin vertoont hebben. Het plotseling omslaan van een karakter heeft imo meer met een soort van trauma te maken. Hij is overduidelijk bang, hoe raar dat ook klinkt als hij je probeerd aan te vallen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:09

Visconti schreef:
Trappen doet een paard alleen maar uit verdediging. Een paard dat gericht aanvalt komt van voren. Een paar dat zich verdedigd is ergens bang voor, is er iets raars met hem gebeurd?

Ik denk niet dat dit paard gek is, een paar dat van zichzelf niet helemaal oke is (wat maar zeer zelden voorkomt) zal dit gedrag vanaf het begin vertoont hebben. Het plotseling omslaan van een karakter heeft imo meer met een soort van trauma te maken. Hij is overduidelijk bang, hoe raar dat ook klinkt als hij je probeerd aan te vallen.

je eerste stukje is niet helemaal waar. kijk maar naar merries, die draaien zich in één ruk om, om vervolgens met de achterbenen te ranselen. zo is mijn veulen bijna doodgetrapt. ze rende eerst achter hem aan, zette hem in een hoek, draaide om en begon te meppen. puur agressie was het.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 05:59

Citaat:
je eerste stukje is niet helemaal waar. kijk maar naar merries, die draaien zich in één ruk om, om vervolgens met de achterbenen te ranselen. zo is mijn veulen bijna doodgetrapt. ze rende eerst achter hem aan, zette hem in een hoek, draaide om en begon te meppen. puur agressie was het.

Ik weet niet wat er daarvoor tussen het veulen en de merrie gebeurd is maar het is een vuistregel dat een paard van voren aanvalt en zich van achter verdedigd. Misschien dacht de merrie wel: "de aanval is de beste verdediging" en ik weet niet wat er daarvoor is gebeurd tussen die twee...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:18

Uhm en als een paard zich onverwachts omdraait en je een trap geeft? Dan valt ie toch aan met zijn achterbenen? Of voelde ik dat verkeerd? Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:26

Visconti schreef:
Citaat:

Ik weet niet wat er daarvoor tussen het veulen en de merrie gebeurd is maar het is een vuistregel dat een paard van voren aanvalt en zich van achter verdedigd. Misschien dacht de merrie wel: "de aanval is de beste verdediging" en ik weet niet wat er daarvoor is gebeurd tussen die twee...

je hebt gelijk dat ze in principe (door voorwaartse kracht) aanvallen met de voorkant. merries gebruiken echter ook hun achterhand in agressie, hoeft niet per se uit angst voort te komen. tussen deze merrie en het veulen is nooit iets gebeurd, zij stonden voor het eerst bij elkaar, en het veulen was gewoon onderdanig.
mijn eigen merrie gebruikt vrijwel alleen haar achterhand als ze boos is. die kan ze supersnel bijdraaien om andere ponies te grazen te nemen Whoosh!

over het algemeen kan je zeggen dat een paard werkelijk aanvalt met de voorkant, maar de achterhand wordt niet alleen in verdediging gebruikt.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:11

Ik denk dat het paard ergens last van heeft ofzo...

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:13

Mij lijkt het dat ie een trauma heeft.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:19

Tuurlijk moet je eerst andere oorzaken uitsluiten maar het kan ook zo zijn dat hij te veel het idee heeft wel de baas te kunnen zijn. Ik denk dat je moet proberen weer duidelijk de leiderspositie over te nemen. Grondwerk zou een idee kunnen zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 21:35

Het paard doet op dit moment weer normaal.
Wat ik in de openingspost ben vergeten te zeggen was dat hij samen staat met een shetje.
Nu hebben ze dat shetje even ergens anders gezet en vanaf toen deed hij weer normaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:51

dan denk ik toch dat het met leiderschap te maken heeft. mijn paard is ook erg dominant, maar als hij in een groep stond waarin hij ondergeschikt was aan andere paarden, had hij tegenover mensen ook een hele andere houding.