Paard met Kronkel in hoofd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Paard met Kronkel in hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:13

Hoi!, ik heb nu bijna een maand mijn paard, Ze is echt heel lief en (soms) heel braaf.. maar af en toe knakt er volgens mij iets in haar hoofd?

Het is een 11jarige merrie van het merk Tong uitsteken NRPS ( Ik weet dat dit van natuure drukke paarden zijn) Maar het probleem is dus ze is niet zo heel druk, ik ken dit paard ook al 8 jaar ( Niet door en door maar haar vorige eigenaar was een vriendin van me).
Ik zal even uitleggen wat er aan de hand is:

1. Ik sta lekker aan de poetspaal met haar te poetsen, is niets aan de hand ze staat netjes stil en is wel alert met wat ik doe. Ik draai me om, en ineens staat ze zomaar vanuit het niets op haar achterbenen, Breekt haar touw om vervolgens heel hard naar haar stal of naar de losgooi bak te rennen. Dit is nu al 4 keer voorgekomen.
2. Ik zet haar op stal.. en wil haar halster af doen, gaat ze zomaar vanuit het niets met haar voorbeen slaan, Niet echt gericht ofzo maar ze doet het ook ineens als ik niet eens in de stal staat.
3. WAT ik ook doe, loopt ze gewoon DWARS door mij heen alsof ze me echt niet ziet staan, en natuurlijk zet ik haar dan op haar plaats, want ik heb nu zon instelling gekregen omdat ik het ook niet meer weet, als ze haarzelf als een jong paard gedraagt, Kan ze ook zo behandeld worden als een jong paard, dus met ieder stapje teveel mag ze 3 stappen terug. Overigens als ik niet uitkijk sleurt zij mij ook over het erf heen. Het dier is 1m63 en ikzelf maar 1m60 dus je kan je wel voorstellen hoe dat is.

Ik weet dat dit paard heel wat te verduren heb gehad, een eigenaar die weinig of nooit kwam opdagen, een ongelukje met een schrik draad, en gewoon weg pure aandacht te kort. Dus ergens snap ik best dat ze zoiets heb van krijg de *** allemaal maar ik doe lekker wat IK wil. Maar ik denk zelf dat dit niet helemaal het probleem is want ze doet mij echt niet expres pijn, of wat dan ook.. want je ziet wel aan haar dat ze heel erg op me gesteld is al.
Wie weet iets? of kan mij tips geven op dit moment zijn alle tips welkom want ik snap het soms echt even niet meer.
Dankjewel alvast!!
Gr
Esther

Cassidy

Re: Paard met Kronkel in hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:41

Ik lees twee dingen, gebrek aan opvoeding en respect t.o.v de persoon op de grond, en idd veel te lang haar eigen gang te mogen gaan.

Ik zou proberen via grondwerk de verhoudingen recht te zetten, en dat hangen en uitbreken ook even aan te pakken. Plotselingen gedragsveranderingen kunnen idd wel komen door tumoren in het hoofd zonder dat je daar van buiten wat aan ziet, in die gevallen blijft het uitkijken.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:14

Leg dit verhaal eens vrijblijvend aan een dierenarts voor en kijk wat die zegt.
Misschien kan deze t eea uitsluiten of bevestigen..
Laatst bijgewerkt door Miffie op 22-03-07 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:15

Dierenarts? Gedragstherapeut voor mens en dier komt eerder in de buurt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 12:18

Ja inderdaad! daar ben ik dus ook al zo bang voor, want als je haar dan op haar plaats zit dan zit ze je echt zo aant ekijke van he??wat? Het lijkt alsof ze net zo snel als ze uitbreekt of steigerd het weer is vergeten wat ze doet. Natuurlijk doen alle paarden dat maar ik weet het niet. Wat het hangen betreft, ik heb haar gister nog maar eens gewoon aan de paal gezet want wat is het nou dat je je paard niet eens aan de paal kan poetsen? Toen had ze wel neigingen om weer te gaan hangen mar gelukkig zag ik het allemaal op tijd. Ze bleef netjes staan maar liep wel heen en weer te draaien. Ik was al blij genoeg dat ze niet uitbrak dus heb haar even flink beloond dat ze bij me bleef. Maar ik weet wel 100% zeker dat ze mij NOOIT pijn zou doen expres Dit dier is ontzettend lief verder in de omgang, en zelfs kleine kinderen kunnen op haar zitten. Daarom vind ik het dus ook zo eng en vreemd..

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:24

Nou kan het zijn dat ze niet tegen dat vast staan kan hoor!
Ik heb ook een verzorgpaard gehad die daar beslist niet tegen kon. Die ging direct in protest zodra ze merkte dat ze vast stond. Dus die heb ik altijd met het halstertouw in mijn hand gepoetst. En dan ging het prima.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:32

Kun je aan haar ogen zien of ze een verwilderde of angstige blik krijgt?
Als ze gewoon blijft kijken lijkt t mij ongehoorzaamheid, maar als je idd angst ziet oid dan is het gedrag een reactie op iets.

Mijn oude merrie van 23 heeft dit ook soms, ze kan ineens heel angstig worden (bijv terwijl ze lekker in de wei staat) en dan als een gek op je afrennen om maar uit de wei te kunnen. Laatst stond ze te slapen op stal, ik doe de deur open en roep haar, en ze vliegt ineens naar buiten en ziet mij helemaal niet staan en is helemaal van de leg. Terwijl ze een schat van een paard is met een heel lief en gehoorzaam karakter.
Vorige week was de DA op stal voor haar jaarlijkse check en hij bevestigde dat een paard op die leeftijd idd dementieverschijnselen kan vertonen en daardoor onvoorspelbaar gedrag. Het heeft dus idd iets met de hersenen te maken.

Hoewel jouw paard nog lang zo oud niet is, kan 'kronkel in de kop' dus wel.

Je schrijft dat je haar allang kent, maar ik begrijp dat je haar nog niet zolang hebt. Het kan dus heel goed gewoon een kwestie van uitproberen zijn. Je moet maar eens goed letten op haar hele houding en ogen als er zoiets gebeurt. En of het over is als je haar tot de orde roept (dan is het een kwestie van luisteren) of niet (dan zit t heel diep en kan het idd angst zijn).

Zoiets is wel heel lastig. Misschien kun je eens advies aan een instructeur vragen?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 12:33

Miffie schreef:
Nou kan het zijn dat ze niet tegen dat vast staan kan hoor!
Ik heb ook een verzorgpaard gehad die daar beslist niet tegen kon. Die ging direct in protest zodra ze merkte dat ze vast stond. Dus die heb ik altijd met het halstertouw in mijn hand gepoetst. En dan ging het prima.

Dat kan natuurlijk ook, maar het is niet alleen aan de paal zoals ik al zei doet ze ook dom in haar stal , met afspuiten(dan heb ik haar in de hand) Met wandelen etc.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:33

PinkyBubble schreef:
Ja inderdaad! daar ben ik dus ook al zo bang voor, want als je haar dan op haar plaats zit dan zit ze je echt zo aant ekijke van he??wat? Het lijkt alsof ze net zo snel als ze uitbreekt of steigerd het weer is vergeten wat ze doet. Natuurlijk doen alle paarden dat maar ik weet het niet. Wat het hangen betreft, ik heb haar gister nog maar eens gewoon aan de paal gezet want wat is het nou dat je je paard niet eens aan de paal kan poetsen? Toen had ze wel neigingen om weer te gaan hangen mar gelukkig zag ik het allemaal op tijd. Ze bleef netjes staan maar liep wel heen en weer te draaien. Ik was al blij genoeg dat ze niet uitbrak dus heb haar even flink beloond dat ze bij me bleef. Maar ik weet wel 100% zeker dat ze mij NOOIT pijn zou doen expres Dit dier is ontzettend lief verder in de omgang, en zelfs kleine kinderen kunnen op haar zitten. Daarom vind ik het dus ook zo eng en vreemd..

Dit klinkt eerlijk gezeg "gewoon" als een paard dat je niet kun vastzetten. Probeer het eens terwijl je het touw wel om de paal leg, maar niet vastknoopt en er dus geen druk op zit, dan weet je het meteen. Als dat goed gaat heeft het met het vastzetten te maken.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 12:54

simodi schreef:
PinkyBubble schreef:

Dit klinkt eerlijk gezeg "gewoon" als een paard dat je niet kun vastzetten. Probeer het eens terwijl je het touw wel om de paal leg, maar niet vastknoopt en er dus geen druk op zit, dan weet je het meteen. Als dat goed gaat heeft het met het vastzetten te maken.

Heb ik inderdaad ook gedaan zoals ik hierboven al zei, maar ze doet het gewoon evengoed, Of het uit angst is heb ik nog niet gezien want ze was toen ook bove op mijn voet gesprongen dus heb ik daar verder nog niet goed opgelet als ze dat doet, ik zal eens opletten hoe haar houding is, wel weet ik dat als ze eenmaal weer rustig en op "orde "is , Dat het lijkt alsof ze echt niet snapt waarom ze nu op haar plaats word gezet, Dan gaat ze ook contstant lopen snuiven uit haar neusgaten alsof ze net is opgejaagt door iets. P.S Dit heb zij vroeger NOOIT gedaan, je kon werkelijk alles met haar doen, ze werd bereden en verzorgt door een 10 jarig meisje. Totdat haar baasje besloot om weinig of nooit te komen inclusief verzorgster.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:15

Dat NRPS paarden over het algemeen drukker zijn dat lijkt me een fabeltje.

Wel denk ik dat paarden net zoals mensen een kronkel in hun hoofd kunnen hebben. Wij hebben een volbloed op stal gehad waarbij ik dat idee ook had omdat zij wel heel apart gedrag vertoonde.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:30

Scum schreef:
Dat NRPS paarden over het algemeen drukker zijn dat lijkt me een fabeltje.

Wel denk ik dat paarden net zoals mensen een kronkel in hun hoofd kunnen hebben. Wij hebben een volbloed op stal gehad waarbij ik dat idee ook had omdat zij wel heel apart gedrag vertoonde.

Ja ik weet niet veel over het ras, ik weet alleen dat r Arabier i ziet.

Wat voor gedrag vertoonde uw volbloed dan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:54

Zowel in KWPN als in NRPS zit volbloed. In het ene paard iets meer dan in het andere.

Het is wat lastig uit te leggen. Ze is er niet meer. Ze reageerde gewoon in bepaalde situaties anders dan normaal een paard daarop zou reageren. Ook zijn volbloeden normaalgesproken hele intelligente paarden en dat was deze niet.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:57

Haha! die van mij is ook niet echt 1 van de intilligenste...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 18:45

Vandaag, touwtje nummer 5 Verdrietig ik weet het echt niet meer hoor, haarogen staan wel heel vreemd als ze het doet, en ze staat ook contstant te snuiven, vandaag is ze ook ff in de ' losgooi' wei geweest en toen stond ze te grazen, en ineens ging ze heeeeel mongool van uit het niets heen en weer springen voor 1 seconde en toen ging ze weer verder eten, alsof het zon stuiptrekking was haha wel heel grappig om te zien maar ik snap er niet zoveel van.. mensen op mijn stal ook niet echt..
zucht, Ik vraag me echt af wat r allemaal in haar mooie lieve koppie omgaat, en Wou ook echt graag dat ik het wist zodat ik kon zien wat het was.. Verdrietig

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:01

Dit paard heeft behoefte aan een duidelijke leider, en dat moet JIJ als eigenaar worden! Alles is te leren, als je maar wil! Zoek a.u.b. iemand die goed les geeft in grondwerk en je echt verder kan helpen. Dit paard weet gewoon niet waar ze aan toe is en ja, dan krijg je vervelend en zelfs gevaarlijk gedrag. DOE ER WAT AAN, voordat je straks te laat bent. Vergeet niet, paarden zijn mooi, lief,leuk enz.....en ook levensgevaarlijk! Dat vergeten de paardenliefhebbers graag, maar zo is het wel. Succes!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:59

ik krijg uit je verhaal de indruk dat jouw paardje totaal geen respect toont ,als ze lichamelijk verder niets mankeert ,kijk dan is goed naar haar achtergrond,misschien heeft je paard wel een reden dat ze zo doet
verders kan ik aanraden om heel veel grondwerk te doen in natural horseman ship

mijn paardje had ook totaal geen respect ,en is zeer dominant ,maar nu na heel veel grondwerk en heel veel geduld is mijn sandy een veel vriendelijker paardje geworden,want ik snap haar nu beter

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 11:10

sandyQ schreef:
ik krijg uit je verhaal de indruk dat jouw paardje totaal geen respect toont ,als ze lichamelijk verder niets mankeert ,kijk dan is goed naar haar achtergrond,misschien heeft je paard wel een reden dat ze zo doet

mijn paardje had ook totaal geen respect ,en is zeer dominant ,maar nu na heel veel grondwerk en heel veel geduld is mijn sandy een veel vriendelijker paardje geworden,want ik snap haar nu beter

Daar heb je inderdaad gelijk mee, Ze heeft inderdaad net zon leuke achtergrond dus aan de ene kant snap ik best wel waarom ze zo doet. Alleen de ene keer doet ze het ook weer niet en dan ineens plop wel weer, Grondwerk vind ik zelf ook heel fijn omdat je dan beter kan zien hoe en wat ze fijn vind en wat niet, ik wil ook dat ik haar beter ga snappen en wil dat natural horseman ship graag leren, is dat duur?

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:55

ben je mischien net naar een andere stal verhuist?
Of heeft ze mischien te veel energie om dat je teveel voert?
Ieder geval suc6 met je paardje

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:42

Jouw opmerking dat ze jou over het erf sleurt omdat jij maar 1.60 m bent en het paard meet 1.63 m is onzin. Ik ben niet veel groter (rond de 1.63 m ) en ik loop ook met paarden die groter zijn dan mij ( 1.70 m tot 1.80 m) en ze sleuren mij ook niet over het erf. Moeten ze niet proberen! ik ben de baas , ik loop met hun en zij niet met mij! Jij moet met je houding aan je paard vertellen dat jij de baas bent. Jij loopt zelfverzekerd voor je paard en kijk niet om of hij netjes volgt. Als tie jou voorbij loopt je hand opsteken voor zijn neus en als die daar niet opreageert neem je maar een zweepje mee! En dan mag je hem gerust een tik op zijn borst of over zijn neus geven. Hoef je maar een paar keer te doen en dan weten ze het gauw genoeg. Of een tik met het einde van het halstertouw. Kwestie van opvoeden. Ze kunnen gewoon netjes meelopen hoor.
En met de rest van de dingen gewoon direkt reageren en afstraffen. Ze mag jouw niet met de voorbenen slaan.
En misschien vindt ze het erg vervelend om vast te staan. Dat zal je anders moeten oplossen. poetsen terwijl jij (of iemand anders) het touw vast houdt. Succes met de her-opvoeding!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:20

een gebrek aan respect is er inderdaad, grondwerk zal helpen, maar het onverwacht uit het niets komende gedrag kan ook andere oorzaken hebben. het klinkt een beetje als een blokkade bijvoorbeeld. dat er iets vastschiet. bij sommige blokkades kan het gezichtsvermogen beïnvloed worden, maar ook black outs komen voor. dit kan een rol spelen in onverklaarbaar gedrag. ik zou er een goede therapeut naar laten kijken, een osteopaat kan veel doen in dergelijke gevallen. is dat niet het probleem, dan heb je het in ieder geval uitgesloten.

verder heb ik een paardje gekend, die werkte in gehandicaptenlessen, en ging ook raar gedrag vertonen. van een brave sul sloeg hij om in een renpaard, en gaste met rollende ogen de bak door. ze dachten bij hem aan een hersentumor, maar meer voorkomend (en minder beangstigend) is een ethmoid hematoom, een goedaardige tumor in de voorhoofdsholte, die voor beknellingen en daarmee dergelijk gedrag kan zorgen.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:30

PinkyBubble schreef:
sandyQ schreef:

Daar heb je inderdaad gelijk mee, Ze heeft inderdaad net zon leuke achtergrond dus aan de ene kant snap ik best wel waarom ze zo doet. Alleen de ene keer doet ze het ook weer niet en dan ineens plop wel weer, Grondwerk vind ik zelf ook heel fijn omdat je dan beter kan zien hoe en wat ze fijn vind en wat niet, ik wil ook dat ik haar beter ga snappen en wil dat natural horseman ship graag leren, is dat duur?

ik raad je aan om op de site van parelli te kijken

www.parelli.com

of de site van eddy mode,een parelli instructeur hier in nederland,dan vind je er alle info over
www.instructeur.parelli.nl

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 16:50

Dankjewel SandyQ ik gaat die 2 sites ff grondig bekijken Lachen

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:00

Ik heb een paard gehad die verwaarloosd en mishandeld was. Na 2 jaar heb ik hem weggedaan, in het begin leek het dat ik een goede band met hem kreeg, maar later probeerde hij mij er alleen maar af te gooien en in de stal dreef hij mij een hoek in zonder reden. Hij viel ook andere paarden aan, ik heb hem weggedaan om ongelukken te voorkomen.