wat te doen?..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

wat te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 22:15

ik heb een verzorgveulentje, van een half jaar in dat half jaar is er helemaal niks mee gedaan
in verband met dat hij schuw is voor de eigenaren heel schuw,
maar hij moet nog ingeënt, gechipt en gekapt worden, alleen ik mag echt iets met hem doen,
nu moet ik hem aan het halster leren wennen en lopen,
vandaag eens geprobeerd, hij liet het halster in de buurt komen maar niet om doen, hij pakte het vast en zwaaide er mee,
meer mocht ik niet. hij is bang als je aan zijn oren komt..
wat te doen??
iemand tips?
advies?

ik heb het dringend nodig, over 1 week of 2 gaan ze naar de hele grote wei *bijna 1 km lang*.. dus dan kan ik niks meer beginnen,,
groetjes anique

merrieveulen

Re: wat te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:41

nodig hem uit, laat het halster nog even voor wat het is. speel de Frienly Game, gewoon rustig, niks verwachten en niks forceren. laat hem maar aangeven wat hij wel en niet durft toe te laten. steeds een klein stukje verder.

jezelf klein maken is minder bedreigend, kijk hem niet aan maar kijk naar zijn buik of naar de grond, en beweeg rustig.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:49

Bij t veulen op je knieen gaan zitten en hem lieflijk aan raken heel voorzichtig en belonen met lieve woordjes. Langzaam steeds een stapje verder gaan. Niet te snel want dat werkt nou eenmaal niet bij zulke beestjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:30

Voordat je aan dat halster begint moet je ook zo de oren aan kunnen raken. Je moet je voorzichtig naar de moeilijke plekken toetasten. Kriebel hem op de hals, en tast je iedere keer weer voorzichtig naar de oren, voordat je serieuze afweerreacties krijgt weer terug naar de hals. Je zult zien dat je geleidelijk aan steeds verder kunt komen, tot hij geen problemen meer maakt. Pas dan begin je met het halster. Maak de gesp los, leg je ene arm over de hals heen en hou het halster in beide handen vast. Neusje erin, gesp achter de oren vastmaken. Vooral bij een veulen moet je niet meteen proberen om het gedeelte achter de oren over de oren heen te schuiven...

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:57

IDD wat Cassidy zegt.
Je moet niet gauw het halster om doen want ja je moet hem dit/dat leren.
Je kan beter eerst de problemen oplossen.
misschien krijg je dan ook beter het halster om.
suc6

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:09

Mijn veulen halstermak gemaakt door met een dik zacht touw haar overal te wrijven en ondertussen haar schoft en billen te krabbelen (dat vond ze nl heerlijk). Toen ze dat accepteerde het touw over haar rug en hals heen en weer bewongen. Tot het uiteindelijk achter haar oren lag (duurder bij mij niet zo heel lang maar bij zo'n schuw ding kan het wel een paar dagen duren.) Toen ze dat goed vond voorzichtig een lus gemaakt rond nek en neus (nog steeds speels met het losse touw.). Daarna pas het halstertje erbij genomen. En weer stap voor stap; Wrijven, neusje erin, neusje eruit, kopstuk achter de oortjes zonder vast te maken, weer los , dan een keer vastmaken etc.
Neem er een paar keer per dag een paar minuten de tijd voor, dan moet het met een paar dagen te doen zijn om een halsterje om te doen. Een heel goed boekje met leuke voorbeelden is het boekje " opvoeding van het jonge veulen" (bij media boekservice te bestellen en helemaal niet zo achterlijk duur.)
Succes met je veulen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 17:59

ik heb iets nieuws bedacht, wat denkn jullie zou het werken?..

als k nou eens het halster pak,
hem ga voeren en zijn halster in de bak leg.. want hij meent dat het doet bijtne, en zo zou hij dan zien dat het niks doet...
zou dat werken?, ik mag hem wel als hij los staat alles met hem doen,, maar halster no way...

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:32

Je kan het eerst gewoon voor hem houden, dan mag hij contact zoeken door het aan te raken. Vervolgens kan je het zachtjes langs zijn koppie wrijven zodat hij daar aan went. Bij zijn oortjes zou ik gewoon rustig beetje bij beetje aaien, eerst rondom en na een tijdje dichterbij etc.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 19:42

hij ruikt eraan, pakt het vast met zijn tandjes, en zwaait ermee, maar als ik hem ermee wil aanraken of wrijven, deinst hij terug en oren in de nek. maar zo is hij gewoon heel erg lief.

en hij eet er ook op/in/naast ik snap het echt niet meer maar hij was toen hij pas geboren was een halster om gekregen en toen waren ze naar de grote wei gegaan, en toen kregen ze hem niet meer te pakken, toen vinge ze hem . nu zijn de eigenaren de 'wrede mensen' en ik niet.. maar hij wil er maar niet aan wennen hij durft het aan te raken op te pakken erin te eten enzo.. maar als je iets heel klein beetje maar meer vraagt noway.. dan is het alweer staken geblazen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:07

de kans bestaat dat het aan jouw houding ligt. hij is niet echt bang voor het halster, anders zou hij het zeker niet beetpakken. waarschijnlijk verwacht je op dit punt een terugtrekkende reactie van je veulen, als je hem met het halster wil aanraken. toch is dat de beste manier om het halster te introduceren. toen mijn veulen door omstandigheden een deken aan moest, wilde hij er niks van hebben, zo'n groot ding dat op hem af komt, brrrr... ik heb het laag gehouden, zodat hij zijn hoofd omlaag moest brengen om eraan te ruiken en voelen. het hoofd omlaag werkt ontspannend. van daaruit ben ik hem eerst met een hoekje gaan aanraken, terwijl de deken nog laag bleef. zo steeds een stapje verder, en op een gegeven moment kon ik de deken vrij rustig opleggen zonder angstreactie.

begin met het halster dus ook laag, zodat hij zijn hoofd omlaag brengt, en beweeg het halster rustig maar zelfverzekerd steeds iets meer naar hem toe, tot je hem overal kunt aanraken ermee. gebruik een halster met een gesp achter de oren, zodat je hem niet over het hoofd hoef te trekken. je kunt ook beginnen met een touwtje, dat is minder groot dan een halster.

en inderdaad, eerst zorgen dat je de friendly game onder de knie hebt, en het veulen overal aan mag raken, dus ook de oren en het gebied daaromheen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:42

ik mag hem bij de oren aan raken, maar dat vind hij wel nog eng.. maar laat het wel.. soms doet hij zijn hoofd nog wel eens schuin maar dat ik alles. ik loop als ik door de wei loop altijd met een halster.. vaker rent hij achter mij aan en bijt in het halster.. maar als ik op mijn hurken ofzo zit met het halster komt hij met zijn koppie tegen de mijne en duwd zijn neus tegen het halster.. dat doet hij wel.. maar verder durft hij er niks mee.. ik mag hem poetsen met borstels alleen de benen zijn nog niet zo makkelijk. onder de buik en al.. maakt allemaal geen f-l-i-k-k-e-r uit.. hij is nog hengst en begint nu streken te krijgen, hij moet echt nodig bekapt worden en de eigenaar wil hem gechipt hebben vóór hij de grote wei op gaat.. en ook nog geënt.. vandaar..
ik doe alles rustig aan.
maar het is een bazig mannetje, maar ik doe gewoon alsof het de merrie van 18 jaar is op de wei die ik ook verzorg.. heel rustig de tijd nemen enzo.. mar veel veranderd het niet voor alle dingen die hij nieuw vind en laat doen krijgt hij dan ong 3-5 brokjes en dan weer oefenen en dan afbouwen met brokjes dat ik het zo kan doen zonder belonen, alles laat hij doen.. maar met halster nope.. hij loopt achter me aan. speelt soms nog met me..
ik heb nu op verschillende plaatsen een halster (oud) neer gehangen dat hij kan ruiken en wenne.. *heb wel gekeken of hij niet vast kan komen te zitten* in de hoop dat hij het minder eng zal vinden ook als hij gevoerd word gooi ik een halster in zijn bak.. nu maar hopen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:49

Alles heel rustig, geen onverwachte bewegingen maken en zachtjes tegen hem praten. Je kunt ook met een bepaalde kleur emmer iedere dag naar hem toe komen. Daar doe je voer in. Dit doe je zo een weekje. Na een tijdje kent hij de emmer en eet hij het voer op. Zo went hij eraan dat jij iedere dag komt met wat lekkers en weet hij dat JIJ dat allemaal doet. Dan begint hij aan jou te wennen. Als hij vertrouwen in jou heeft, kun je hem aan het halster laten snuffelen en voorzicht contact maken met zijn oortjes. Heel zachtjes en heel langzaam. Ook kan je het gedeelte van het halster los maken. Dan doe je dat pas weer vast als je het over zijn hoofd heb gedaan. Beetje ingewikkeld, als je het graag wilt weten moet je maar even een PB sturen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:25

hij krijgt al sinds zijn geboorte eten uit een witte bak, en de eigenaar komt altijd met een wit busje.. en mij kent hij nu ook al omdat ik een meisje ben Schijnheilig en omdat ik ong op ooghoogte van hem ben, en ik niet zo groot, en zwaar ben,, en ik ben zacht kwa karakter hij ook hij heeft een 'speciale aanpak' nodig een MEIDEN aanpak Tong uitsteken
hij komt ook al naar me toe en als ik hem roep kijkt hij direct op en meestal komt hij met oortjes naar me toe. snuffelend naar brokjes enzo Lovers

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:45

en wat doet hij met een touw om de hals? ik leer mijn dieren van jongs af aan mee te lopen met enkel een touw om de hals, voor het geval dát. misschien kan je dat eerst proberen, en van daaruit verder werken? overigens zou ik het belonen met voer achterwege laten, zo leert hij dingen te doen met en voor voer, ipv voor jou.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:00

ja daar ben ik vandaag eens mee begonnen in het begin vond hij het wel erg eng.. maar daarna liep het los.

*mijn veter was los, en daar trapte ik de hele tijd op. en ik vergat ff dat hij het was. ik kon alles al.. dus ik leg het halstertouw op zijn rug Nagelbijten / Gniffelen en meneer schrikt rend naar de eigenaar schrikt weer van de eigenaar rent zich tegen de stroom rend dan naar mama drinkt ff en komt weer naar mij.. geen goede actie maar ik kan nogsteeds alles met het touw doen

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:10

8 meter van hem vandaan zitten, op je knieën met je hoofd naar de grond. Dan wordt hij waarschijnlijk nieuwschierig en komt ie naar je toe. Geef hem een beetje biks, dat je in je handen hebt en aai hem rustig over zijn halsje. Nog geen halster meenemen!
De volgende dag precies hetzelfde en nog geen halster mee nemen, alleen als hij bij je is, rustig opstaan en aaien.
Vervolgens hem lekker over z'n koppie en oortjes aaien. En misschien kun je dan proberen het halster om te doen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 09:52

k kan hem gewoon gaan aaien.. ik kan ook op hm afrennen hij vind het niet erg.. mij vind hij niet eng,, de eigenaar dat is een ander verhaal, daar wil hij niet echt naar toe.. ik kan nu zijn neusje door het halster halen, enzo..
ik kan hem overal poetsen bij de kont onder de buik hij vind het geweldig om gepoetst te worden,

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 19:59

!!!**nogmaals, ik kan alles ermee doen.... het gaat alleen om hoe het beste is hem het te leren dat halster omdoen niks is..!! dus niks met hoe ik hem kan aaien enzo. ik kan hem poetsen, knuffelen, aaien kusjes geven en overal aanraken!!**

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:55

neusje erin is al een goede stap, maar forceer niets. doe tien keer die neus erin, zonder verder iets te proberen. als dat 100% vertrouwd is, kan je een stapje verder. laat je vooral niet opjagen, al duurt het weken, het belangrijkste is dat hij het goed aanleert, dus zonder dwang en stress.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:22

ik kan nu echt bijna alles met hem doen, maar de merries gaan deze week nog naar de wei hij blijft achter, en mijn verzorghengst komt erbij staan dus dan kan ik blijven oefenen Haha!.. ik mocht vandaag zijn oortjes poetsen eraan trekkn en al. hij vond het niet erg Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:29

Halster omdoen ook geen probleem meer? Probeer ander het halster niet over zijn oren te schuiven, maat het los, neusje erin, desnoods met wat snoepjes, en haal de band achter zijn oren, en maak het daar vast.

Overigens heb je nu zelf gezien dat het al voldoende is om veel tijd met hem door te brengen om hem steeds meer een beetje meer te kunnen benaderen...

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:17

neus erin kunnen we al.. ik ga aan de andere kant op mijn kniën zitten,, halster ertussen, (met de neusriem.) en omdat hij mijn gezicht en mijn kusjes zo leuk vind stak hij zijn neus erdoor en kriebelde me Lovers..

ik hoop dat het nu beter zal gaan omdat mijn verzorghengst erbij komt en hij laat alles met zich doen en omdat hij dan niet meer zo omver word gelopen,, nu maar hopen dat die 2 elkaar moeten (vader + zoon)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:15

hoe oud is het veulen? wees er voorzichtig mee, mijn ruin (een echte hengst wel met andere paarden) was de eerste dagen heel zorgzaam en beschermend naar mijn veulen toe, maar heeft later letterlijk geprobeerd hem dood te trappen. zijn er ook merries in de buurt?

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:07

het veulen is een half jaar zo ongeveer.. de moeder blijft er nu nog ff bij. maar beauty (hengst) heeft altijd gekeken naar de 'kudde'. hij kent moes (moeder) en orko(veulen)
we gaan eerst kijken hoe zij 2 met elkaar omgaan, maar beauty heeft altijd alleen gestaan en als er een ander paard langs komt flipt hij bijna uit.. omdat hij dolgraag een ander paard bijzich wilt hebben..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:38

inderdaad, een paard moet ook niet alleen staan. dat vind ik het nadeel van één hengst hebben, eigenlijk kan dat gewoon niet, tenzij die het hele jaar door tussen de merries kan. ik hoop dat het wat wordt tussen die twee, zal de oudste hengst frustratie schelen! Knipoog