Hoe lang branden die flikker-LEDjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Hoe lang branden die flikker-LEDjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:43

Heb zwaar Knipoog geïnvesteerd in een nieuw voor- en achterlichtje met elk drie flikker-LEDjes. Lekker licht, compact en hier in de onverlichte campo verrassend goed zichtbaar. Daar zitten twee AAA-batterijtjes in en heeft iemand ervaring hoe lang dat blijft werken? Gaat dat geleidelijk minder zodat je op tijd de batterijtjes kan vervangen of gaat dat binair naar Cool ?

HC
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-07 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Kikka

Re: Liggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:56

Ze gaan steeds zachter branden. Tenzij je ze te hard laat vallen, dan zijn ze meteen uit (en willen niet meer aan).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:05

Kikka schreef:
Tenzij je ze te hard laat vallen, dan zijn ze meteen uit.

Ah, schokgevoelige batterijen dus Clown

HC

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:15

LED's gaan inderdaad minder licht geven als de batterij ver heen is, maar bedenk wel dat het dan redelijk vlot is afgelopen. LED's hebben een minimale stroom nodig om licht te geven. Is die stroom er dan geven ze licht, echter een grotere stroom levert nauwelijks meer licht (in tegenstelling tot gloeilampjes).
Voordeel is wel dat ze vrij zuinig met je batterij omgaan. Het is dus niet zo dat je na drie buitenritten nieuwe moet zetten, zelfs niet al ga je de hele nacht Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:53

ikke schreef:
LED's hebben een minimale stroom nodig om licht te geven. Is die stroom er dan geven ze licht, echter een grotere stroom levert nauwelijks meer licht (in tegenstelling tot gloeilampjes).

Vandaar de vraag. LEDS zijn zelf bijna binair = de normale lichtopbrengst boven de drempelspanning, niets er onder.

Ik merk het wel. Ik rij nu meestal zonder ook maar íets dus het stuk van een rit dat ik dan eventueel zonder rij is altijd nog minder dan nu Knipoog en vrouwlief is erg in haar nopjes.
Er zitten ook een paar zéér zuinige standen op waarbij telkens maar één LED brandt.
Toch wel een hele vooruitgang. Toen die dingen net op de markt kwamen gaven ze echt maar een speldenprik licht en dan nog alleen als je er loodrecht in keek.
Nu geven ze echt fórs licht en is de techniek spótgoedkoop. Keurig gemaakt lampje kompleet korform CE-normering voor een handvol euros inclusief de batterijtjes.
Laatst een LED-'knijp'kat met accu welke écht veel licht geeft en gewoon goed werkt ook al voor zo verrassend weinig.
Beiden zonder meer functionele aanvullingen voor mijn rijplezier Haha!

HC

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:09

Aangezien ik vermoed dat het dezelfde soort lampjes zijn als mijn fietslampjes: ze gaan behoorlijk lang mee, en de lichtsterkte neemt uiteindelijk geleidelijk af, je hebt dus voldoende tijd om je batterijen te vervangen. (Ik doe een paar maanden met batterijen, maar gebruik ze maar een half uur - uur per week.)
Ik kan zelf nog wel een paar weken (dus een paar uur) toe als ik bedenk dat ze wat minder worden.

Wel een paar tips: kijk de lampjes ook even na aan het eind van de rit - als de batterijen een tijdje ongebruikt zijn dan geven ze altijd even wat extra spanning af, en de lampjes branden aan het begin nog mooi fel, dat houdt echter steeds sneller op.
Tweede tip: controleer ook even of de batterijen goed contact maken, een minder goede aansluiting kan veel eerder de indruk wekken dat de batterij leeg is.

Antheman

Re: Hoe lang branden die flikker-LEDjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:01

Ik heb een poos met de Black Diamont rondgereden. Ik heb deze volgens mij 3 seizoenen gebruikt en maar 2 keer de batterijen vervangen.
Gaan echt behoorlijk wat uren mee.