Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukxx

Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 14:48

Zijn jullie voor of tegen het rijden met sporen?
En als je zelf met sporen rijdt; hoe lang zijn ze en wat voor soort?

Guuus

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:51

Ik ben niet tegen sporen, als de persoon die ermee rijdt er mee kan omgaan.
Als ik zelf met sporen rijdt dan zijn het knopsporen, ik geloof de allerkleinste die je kunt krijgen.. Nagelbijten / Gniffelen

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:54

tis maar net hoe je met sporen omgaat, en hoe je pony/paard er op reageert ik rij zelf ook met de kleinste knopjes die zijn groot zat vind ik.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:56

Ik rijdt bijna altijd met sporen op mijn paard, van knopspoor tot max 2 cm, of met een rond wiel.

Als je er mee om kunt gaan, en dus niet de hele hulp op spoor doet en goed je hakken kunt uitdrukken, is het helemaal niet bezwaarlijk om met een spoor te rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:00

Ik ben voor sporen, en rijd met sporen met een groot grof wiel (western).

Echter, sporen zijn niet voor iedereen, je moet er wel mee om kunnen gaan, en dat kan niet iedereen die met sporen rijdt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:23

Ik zelf ben tegen sporen, heb ze niet nodig dus waarom zou ik ze gebruiken, ook al is m'n verzorgpaard niet voorwaarts, dan los ik het anders op want ik rij toch geen (officiële) dressuurwedstrijden.
Maar ik heb er geen problemen mee dat anderen er mee rijden, zolang ze het op een vriendelijke manier doen? En niet zomaar voor de show Knipoog.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:26

Sporen zijn er niet om je paard vooruit te trappen, maar een verfijning van de hulp. Ik ben dus VOOR sporen MITS ze goed gebruikt worden, want dan is het alleen maar beter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:26

Topic nr. 40.000 over sporen Vork
Ik ben niet tegen sporen maar men moet wel genoeg ervaring hebben voor het rijden met sporen. Daarbij moet men ze ook gebruiken waar het voor bedoeld is en niet om je paard harder te laten lopen.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:40

Als je er goed mee omgaat ben ik voor.
Zelf rij ik niet met sporen, ik rij maar 1 keer per week in de manege en de rest buiten. Ook is mijn pony nog maar 3 jaar.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:41

tegen, verfijning is ook op een andere manier mogelijk, kwestie van de juiste africhting.

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:04

Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat je 'tegen sporen bent', het is namelijk een hulpmiddel dat gewoon helpt om je hulpen iets subtieler te geven, met minder beenbeweging dus.. als je zonder kunt rijden vindt ik dat ook prima, maar in mijn geval en in de meeste gevallen in mijn omgeving krijg je dan al gauw dat mensen echt moeten 'schoppen'..
ik rijd zelf met sporen van 3 cm, max. lengte toegestaan, en soms in de training met een wieltje,
ik vind wel idd dat je moet weten wat een spoor doet en hoe je ermee gaat rijden voordat j ze gebruikt..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:06

Ik rij met sporen en heb rechte van 2 cm. Heb ze niet vaak nodig en pony reageert er goed op Knipoog Ook als ik hem per ongeluk aanraak zonder dat het moet, krijg meteen een pissige pony

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:35

Als je ze nodig hebt moet je ze gebruiken. Ik vind het alleen niet eerlijk voor het paard als je hele scherpe sporen gebruikt..! Gewoon knopjes is goed! Lachen

sisi19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:36

Ik ben er niet tegen als iemand met sporen rijdt. Bij sommige paarden moet het wel. Maar ik vind wel dat je er goed mee om moet gaan en niet elke keer de spoor in het lijf van het paard zet. Ik heb zelf met hele kleine spoortjes gereden, maar gebruikte ze alleen als ik ze nodig had.
Wat ik wel zielig vind zijn de spoortje met wieltjes. Daar zou je mij nooit mee zien rijden.

susy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:47

Het ligt er echt heel erg aan hoe je ermee om gaat..
Soms zie je mensen met sporen rijden die continue zitten te porren en te schoppen dán vind ik het zielig

Gloriantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:48

susy schreef:
Het ligt er echt heel erg aan hoe je ermee om gaat..
Soms zie je mensen met sporen rijden die continue zitten te porren en te schoppen dán vind ik het zielig

Mee eens Afgod

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:51

Ik ben zeker niet tegen sporen zolang je maar weet waar je mee bezig bent en een goede (stille) beenligging hebt. Ik rijd zelf vaak met sporen, gewoon voor als ik ze nodig heb, ik gebruik ze dus meestal niet. Ik rijd liever met sporen dan zweep

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:52

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 29-02-24 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:54

kitty_gomez schreef:
Ik ben er opzicht niet tegen.
Alleen ik vind het wel erg als je met sporen rijd. En je hebt een ontstabiele beenligging en je de heletijd met je sporen in zijn buik prikt. Voor je paard niet aangenaamd en opten duur word hij dood voor je been.

Idd mee eens Knipoog Clown

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:55

Ik ben zelf voor rijden met sporen, maar ik rij zelf meestal met zweep, dat vind ik fijner..

Volgensmij voelen paarden er niet zoveel van als je gewoon rustig met de sporen drijft hoor.. Maarja,, ik weet het niet (ben natuurlijk geen paard Schijnheilig ).

Volgensmij hebben mensen ook vaak een zweep en sporen tijdens het rijden terwijl het gewoon niet nodig is.. Ik rij meestal zonder zweep en sporen, omdat ik het meestal gewoon niet nodig heb.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:58

En als paarden zelfs vliegen voelen zitten zouden ze sporen niet voelen? Tong uitsteken
Voelen en zeer doen is wat anders he

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:00

BrittKitt schreef:
En als paarden zelfs vliegen voelen zitten zouden ze sporen niet voelen? Tong uitsteken
Voelen en zeer doen is wat anders he

Oke Bloos Bedoel dat het hun veel pijn doet .. Knipoog

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:09

Ik ben niet tegen met sporen rijden, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan! Ik hou er niet van om hulpmiddelen te gebruiken bij het rijden zoals een zweepje, sporen, een slof enz... Dat is mijn mening... Maar ik snap wel dat als je paard/pony niet goed naar de hulpen luistert of je zit op een hoger niveau, dat je ze dan echt NODIG hebt, maar sommigen gebruiken ze echt voor de sier en dan vind ik niet kunnen. Eeen vriendin van mij rijdt met sporen, vanaf zo'n beetje het begin van haar "carrière" in de paardensport (nu 2 jaar) en ze denkt nog steeds dat het een vervanging van je been is, altijd prikt ze direct de sporen erin, maar sporen zijn alleen een hulpmiddel, geen vervanging van je been! Eerst met je been proberen, dan pas met je sporen (bij een zweepje tik je toch ook niet eerst, voordat je been geeft??! Cool ) , tenzij je hoog rijdt, maar dan weet je wel hoe je sporen moet gebruiken denk ik!??! Bloos Bloos

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:12

Ik ben er toch wel een beetje tegen. Ookal zeggen mensen dat ze er goed mee om kunnen gaan, waarom moet je met een wieltje of een stompe punt in de buik van je paard prikken? Je kunt toch ook gewoon alleen je kuiten gebruiken, dan moet je je paard maar iets meer aansporen als ie dan wat luier is. Ik ben dan ook niet zo van al die hulpmiddelen, rijd zelf ook bijna nooit met zweep (rijd ook western).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:12

Ik ben er niet tegen mits ze goed gebruikt worden.
Zelf rijd ik soms met een klein knopspoortje, maar die heb ik lang niet altijd om moeilijkere oefeningen moet ze ook gewoon of m'n benen doen Knipoog