Ik rij nu in de L1 en loop vaak tegen het probleem oprichting aan. Mijn pony loopt gewoon nageeflijk en af en toe met de overgang galop naar draf komt ze te diep. Maar verder niet en dan krijg ik te horen dat ze meer opgericht moet lopen. Hoe moet een paard lopen in de L1, wat wordt er verwacht?
wat ze eigenlijk zouden moeten zeggen is dat ie de achterhand er meer onder zou moeten houden. Je moet niet opeens alles losgooien als je terug gaat in tempo. als ie doet wat jij zegt moet je in de overgang meer been geven zodat ie achterop blijft en niet voorop stuiterd en op de kop gaat lopen. Je kan het oefenen door schijnovergangen te rijden vanuit de galop naar de draf. dus niet niet draf en dan goed naar voren rijden. blijf zelf goed terug zitten.
In het L1 hoeft er nog geen sprake te zijn van oprichting, je pony moet in een horizontaal evenwicht lopen (donderdag nog besproken met de bijscholing). Je zou inderdaad de achterhand er meer bij moeten houden in de je overgang van galop naar draf zoals oosterhoff hierboven al toelicht.
Ik ga ook met de bovenstaande reacties mee. In de L is nog geen sprake van oprichting. Wel kan het zijn dat ze vinden dat de achterkant van je paard er meer onder gereden moet worden, waardoor de voorkant meestal iets omhoog komt (maar dat is nog geen oprichting)
Bedankt voor de reacties! Ik begrijp het en de achterkant eronder rijden ben ik veel mee aan het oefenen en het wordt steeds beter. Maar ze kan gewoon netjes ontspannen haar proef lopen. Alleen de overgang van gallop naar draf is een probleem, maar daar werk ik aan.
Ik denk dat ze idd te diep komt. Ik schrok vorige week op wedstrijd wel, paarden in de B die echt al in de oprichting gereden werden etc. Het niveau is afgaande op die ene wedstrijd wel een stukje gestegen!
tja er lopen genoeg paarden in de B die al op hoger niveau zijn uitgebracht dus het is helemaal niet zo vreemd dat in de B paarden in oprichting gereden worden. Het probleem is echter wel dat deze paarden hogere punten krijgen dan een paard dat voor B niveau in de goede balans lopen. Maargoed die ben je dan ook eerder kwijt en die zullen eerder promoveren.
Nee, het ging om relatief jonge paarden (vijf- en zesjarigen). Ik kan me van vroeguhh herinneren dat ik destijds in de B startte met een paard dat ik in galop niet eens altijd rond en bij elkaar kon houden en daarmee nog prijs reed ook. Daar zou ik nou verlies mee rijden denk ik want ik zat zondag met mijn vierjarige (3,5 jaar okay) ook tegen een verliespunt aan.
Ja dat het te diep wordt afgestraft dat weet ik en vind ik ook terecht, alleen doet ze dat alleen met de overgang van gallop naar draf. En de rest van de proef niet, dus dan snap ik niet waarom me hele proef wordt afgestraft. Deze vrouw wil gewoon al meer verzameling zin en oprichting. Ik werk daar ook naar toe in mijn training en lessen, maar dat gaat niet op de een op de andere dag.