ander paard weg en dan....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Like_peres

ander paard weg en dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 09:35

Hoi.
Nou als ik aan het wandelen ben, met me vzpaard is tie super braaf ect.
Ga ik wandelen met een stalgenoot en haar paard, en zij gaat later de andere kant op, en wij bijvoorbeeld rechtdoor.
Dan wordt tie helemaal staart in de lucht in om mij heen willen draaien en naar hun toe willen rennen.
Nou heb ik heel vaak geprobeert toch door te blijven lopen, maar day lukt gewoon niet meer, want hij draait om zorgt dat jij achter hem staat en het zou niet gek zijn als hij binnenkort ook nog een trap geeft.
Hij zet zijn nek erop, en dan is tie aardig sterk.
Ik loop met hengstenketting.

Iemand hier ook last van en wat doe jij.?
Of heb je een tip??

Groetjes Like_peres

Pietje20199

Re: ander paard weg en dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:40

Duidelijk maken wat JIJ wil!
Door lopen en als hij draaid daarna weer recht zetten en doorlopen.
Duidelijk zijn dat jij de baas bent en hij niet!!
Jij bepaald waar je heen loopt en wat je gaat doen. En niet hij!

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 09:43

Oke bedankt,
want hij zorgt dat ik achter hem staat en rent vollop weg..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:53

Ga grondwerk doen, met hengstenketting moeten lopen betekend al dat er iets niet goed zit.
Hoe doet hij dat bij de eigenaar?

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:21

Cassidy schreef:
Ga grondwerk doen, met hengstenketting moeten lopen betekend al dat er iets niet goed zit.
Hoe doet hij dat bij de eigenaar?

Als ze met hem wandeld is het alleen, of met iemand en gaan ze beide de zelfde kant op.
en ik ging wandelen maar iemand anders ging de bocht om waar we mee liepen want wou het grote park in, en toen ja gebeurde het.

verder is hij er wel braaf. alleen als iemand anders weg gaat waar die mee liep probeert tie los te komen.

de hengstenketting is gewoon slim omdat hij aardig sterk is.

met longeren in een grote buitenbak komt tie niet al1 los bij mij , maar dan ook bij de eigenaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:21

Dan schort er gewoon wat aan de basisopvoeding van het paard. Een paart hoort te leren om te wijken voor druk, ook aan zijn hoofd, en niet door te drammen.

Ga grondwerk doen, koop een touwhalster, leadrope en een stick en ga aan de slag.
En mocht je niet weten hoe je dat grondwerk aan moet pakken:

Kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:45

Mijn pony is braaf maar ik heb er toch een hengstenketting aan hangen hoor.... en trouwens zo'n touwhalster is toch een omgekeerde hengstenketting alleen zit de druk op zijn neus als hij trekt en bij mij onder zijn kin dus wat is het verschil....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:54

Hengstenkettingen kunnen ook over de neus, en zelfs door de mond. Het verschil is dat je dit soort problemen niet met grof geweld moet blijven oplossen, maar moet gaan kijken naar een andere oplossing. Een touwhalster drukt niet alleen op de neus, maar ook achter de oren, is wat dunner en verdeelt de druk die je geeft op een minder groot oppervlak dan een gewoon halster.
Bovendien is het niet de bedoeling dat je voortdurend druk op dat touwhalster gaat houden. Je paard moet leren wijken voor druk, dus een stap op je af te zetten, en op dat moment moet jij de druk acuut laten varen. Een paard wat geleerd heeft zijn kracht tegen je te gebruiken heeft gewoon een groot gat in zijn opvoeding.

Overigens is een touwhalster een werkhalster, nooit mee vastzetten, ook nooit mee losgooien.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:42

Dus ook scherper.... dus wat is dan het verschil.
Als je met een touwhalster omhoog komt zit de druk niet alleen op zijn neus maar ook achter zijn oren en als hij met een hengstenketting omhoog komt zit de druk onder zijn kin..
Ik denk dat voor beide iets te zeggen is... dus laat een ieder voor zich datgene doen dat hij/zij denkt dat juist is... niet voor iedere paard is een touwhalster geschikt... ik zou de mijne er geen om willen doen... veel te scherp.... maar dat is persoonlijk.

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:32

Je kan ook op een of andere manier de hengstenketting aan het hoofdstel vastmaken, dan heb je nog meer invloed. Of deed je dat al?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:22

Mando schreef:
ik zou de mijne er geen om willen doen... veel te scherp.... maar dat is persoonlijk.

Met een touwhalster moet je ook om kunnen gaan. Dus acuut de druk laten varen als het paard een stap op je af maakt, je paard leiden aan een touw van zeker een meter. Als je dat niet kunt en als je dat niet wilt, dwingt niemand je ertoe om hem zo te gebruiken.

Zoek de verschillen:

Afbeelding

en

Afbeelding

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:26

Vecht het liever per PM uit.
Ik heb in iedergeval veel tips gekregen ook van andere via PM.
Laatst bijgewerkt door Like_peres op 20-03-07 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:28

Volgens mij waren we on topic hoor....Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Een hengstenketting is zo hard als de handen die hem vasthouden, en een touwhalster ook. Het zijn niet de gereedschappen die je gebruikt, maar wat je er mee doet....

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:32

Cassidy schreef:
Volgens mij waren we on topic hoor....Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Een hengstenketting is zo hard als de handen die hem vasthouden, en een touwhalster ook. Het zijn niet de gereedschappen die je gebruikt, maar wat je er mee doet....

Ik bedoel er meer mee, mij heb je genoeg info gegeven.
en of iemand wel niet mee eens is met jou mening etc, zeg dat dan via PM

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:50

Een topic openen op bokt betekend dat je ook reacties kunt krijgen die niet in je straatje passen, dat er discussies kunnen komen waar anderen van kunnen leren, en dat kan niet als het allemaal via PB gaat.
Maar goed, ik zal verder mijn mond houden, als je al van mening bent dat je genoeg weet....