pony valt aan bij het voeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_b

pony valt aan bij het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:51

hallo allemaal
bij ons op de manege staat een pony die echt zuur is op stal Duivel ,als je hem hooi wil voeren moet je echt op passen,vooral als je je bukt om hooi op te pakken wat buiten zijn stal is gevallen,dan kan hij je zo ineens aan vallen,is dit voedernijd?maar ook als er kinderen in de stal zijn en bij hem in de box komen,dan vald hij aan en gericht trappen,maar als er iemand van stal komt helpen en hem streng toe spreekt dan blijft hij geduldig staan met de oortjes vooruit,hoe kunnen we hem dit afleeren het is echt gevaarlijk voor de kleine kinderen,verder met op opzadelen is die redelijk braaf maar er moet wel een wat ouder kind bij staan of een volwassen iemand,maar die moeten ook niet bang voor hem zijn dan gaat ie zo weer in de aanval
wat raden jullie ons aan

Cassidy

Re: pony valt aan bij het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:01

Dit is dominant gedrag. In de kudde laat een dominant paard een ondergeschikt paard ook niet van zijn hooi eten. Ik begrijp dat het een manegepaard betreft, en dat er meerdere mensen mee omgaan? Dan is het erg lastig om dit gedrag uit te bannen.

Deze pony lijkt me niet geschikt als manegepony als daar verschillende kinderen mee omgaan, en heeft duidelijk een leider nodig.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:04

ja het is heel vervelend,in het begin was het echt een knuffelje maar nu is hij erg veranderd,,en het is maar een "onder deurtje " hij is +- 1.35 Bloos denk ook dat hij het niet zo leuk meer vind op de manege ,maar als hij eenmaal uit zijn box is en buiten zijn stal vast maakt word voor het poetsen en opzadelen is hij wel weer braaf en geduldig ,dan kunnen er ook kleine kinderen bij hem komen en aaien en dan is hij verder wel braaf..maar dat met het voeren word steets erger en nu begind zijn buurvrouw er ook mee,is het verstandig om ze misschien niet meer naast elkaar te stallen?

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:06

en er gaan dagelijk verschillende mensen met hem om,de meeste blijven liever uit zijn stal

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:13

Pony lijkt mij duidelijk niet gelukkig op deze plek. Op een manege is het vaak druk en rumoerig en niet iedere pony vindt dit even leuk. Helemaal niet als er te pas en te onpas allemaal mensen de box inkomen om te poetsen, te fröbelen, te aaien en noem maar op. Je zou kunnen proberen de pony op een rustigere plaats neer te zetten en hem wat meer met rust te laten. Als dat niets oplost vrees ik dat ik het met Cassidy eens moet zijn: deze pony is niet geschikt als manegepony.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:24

kijk het is niet mijn pony,hij is in eigdendom van de manege,zal eens over leggen of hij op een rustiger plekje kan staan,maar dan zit ik nog met het voeren,we spreken hem dan streng toe maar daar word hij nog gekker van oren in de nek ,stijgeren,aanvallen nu negeer ik hem maar,gooi het hooi in zijn box en snel de deur weer dicht,misschien dat dat helpt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:52

Het gedrag ontlopen/vermijden gaat echt de oplossing niet zijn voor dit probleem. Misschien dat een andere stal, die wat rustiger is en waar niet continu mensen voor staan of langs lopen, wel de oplossing voor hem.

En laat een keer een periode een persoon met hem omgaan in zijn stal. Zolang de pony uit de stal nog zo goed te hanteren is, denk ik niet dat de manege de pony gaat verkopen.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:35

Cassidy schreef:
Het gedrag ontlopen/vermijden gaat echt de oplossing niet zijn voor dit probleem. Misschien dat een andere stal, die wat rustiger is en waar niet continu mensen voor staan of langs lopen, wel de oplossing voor hem.

En laat een keer een periode een persoon met hem omgaan in zijn stal. Zolang de pony uit de stal nog zo goed te hanteren is, denk ik niet dat de manege de pony gaat verkopen.

ben ik met je eens,verder is het wel een leuke pony die eigenlijk nog best vaak gereden word door de kinderen,zolang dat nog gebeurd blijf hij bij de manege,alleen zijn gedrag op stal is gevaarlijk,vooral als er kinderen komen die niet weten dat hij zo zuur is op stal en niets vermoedent bij hem binnen stappen,misschien is een bordje op de deur een iedee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:00

Bordjes worden genegeerd, ketting op de deur is veel veiliger. Kan er ook niemand in een onbewaakt ogenblik binnenstappen.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 13:37

ja dat zou ook een goed iedee zijn,maar bedoel je dan een ketting met een slot er op? vind dat wel een beetje eng,als hij bv vast ligt en de sleutel is zoek,heb ik een probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:09

En ketting zonder slot is al meer werk om los te maken dan straal een box binnenlopen en beweren dat je het bordje niet hebt gezien...

Slot zou ik niet doen, hoeft ook niet. Een kind dat die ketting losmaakt of er niet bij nadenkt waarom die er omheen zou kunnen zitten, verdient niet anders...

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:31

gewoon een ketting met een knip er aan zou al wel een op lossing zijn

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:27

Cassidy schreef:
Dit is dominant gedrag. In de kudde laat een dominant paard een ondergeschikt paard ook niet van zijn hooi eten. Ik begrijp dat het een manegepaard betreft, en dat er meerdere mensen mee omgaan? Dan is het erg lastig om dit gedrag uit te bannen.

Deze pony lijkt me niet geschikt als manegepony als daar verschillende kinderen mee omgaan, en heeft duidelijk een leider nodig.

soms is een pony inderdaad niet geschikt voor om op een manege te werken , het is gewoon dominant en teratorium gericht gedrag ik denk dat het alleen beter word in jullie bijzijn maar de kans bestaat natuurlijk altijd dat als het zo braaf gaat en je denkt dat het goed gaat en je gaat er een keer bij weg zul je zien dat het fout gaat en op een manege is veiligheid belangrijk . als je hem echt niet kwijt wilt is het mischien een optie om hem te laten laesen door een of twee meisjes die wat gevorderd zijn en hem wel wat harder aan durfen te pakken . sterkte en groeten fuego

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:33

Ik ben het met Cassidy etc. eens, maar jij bent natuurlijk niet de baas over de manege Knipoog

Omdat hij in het begin niet zo was heb je grote kans dat hij gewoon te vaak gestoord is tijdens het eten, zij box wat toch zijn rustplekje is wordt te vaak verstoord door kinderen en mensen en ergens is het ook wel logisch dat hij nu zoiets heeft van rot op allemaal, maar daar hebben jullie niks aan.

Een ketting eromheen met een clip er aan lijkt mij ook een goede oplossing, misschien dat zijn gedrag dan weer verminderd maar je hebt ook best kans dat dit nu zo blijft.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:59

als de pony niet gebruikt word voor de les,gaat hij lekker de wei op,even uit waaien,de kinderen weten dat ze niet bij de pony's in de wei mogen,misschien dat hij hier wat rustiger van word

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:38

Zal het probleem van het dominante gedrag in zijn box waarschijnlijk niet verhelpen, maar je kunt het proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:47

Klinkt gewoon alsof het dier het allemaal een beetje zat is , als hij zoveel mogelijk lekker op de wei z'n gangetje kan gaan om te ontstressen , en ook op stal niet de hele dag door lastig gevallen wordt , dan is de kans groot dat het dier wat vrolijker wordt. Ik zou er ook niet op zitten te wachten om opgesloten te worden in een hok en dan ook nog eens door allerlei koters lastig gevallen te worden de hele tijd.

Sowieso zou een manege het niet moeten toestaan imo. dat kinderen zomaar lukraak de stallen in kunnen stappen , de paarden hoeven niet de hele dag die kids bezig te houden maar willen zelf ook wel eens rust aan hun hoofd.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 11:20

pmarena schreef:
Klinkt gewoon alsof het dier het allemaal een beetje zat is , als hij zoveel mogelijk lekker op de wei z'n gangetje kan gaan om te ontstressen , en ook op stal niet de hele dag door lastig gevallen wordt , dan is de kans groot dat het dier wat vrolijker wordt. Ik zou er ook niet op zitten te wachten om opgesloten te worden in een hok en dan ook nog eens door allerlei koters lastig gevallen te worden de hele tijd.

Sowieso zou een manege het niet moeten toestaan imo. dat kinderen zomaar lukraak de stallen in kunnen stappen , de paarden hoeven niet de hele dag die kids bezig te houden maar willen zelf ook wel eens rust aan hun hoofd.

met je eens,hier beginnen de lessen om 4 uur dus voor die tijd is het lekker rustig op stal en hopelijk als hij dagelijks lekker naar buiten gaat dat hij dan weer wat vrolijker word, het probleem is dat hij ziet er uit als een troetel pony,haha hij kijkt je eerst lief aan met zijn kleine oortjes naar voren net als of ie wil zeggen ,kom maar bij me gna gna.. Duivel

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 11:26

hij staat niet de heledag met een zuur gezicht,als je langs zijn stal loopt dan staat hij er wel rustig bij,en dan spreek je hem aan,gaan de oortjes naar voren komt er een lief geknor uit zo,je kent het wel,maar zodra de deur los gaat en je de box binnen stapt gaat het mis