verschil tussen ruiterpaspoort en ruiterbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

verschil tussen ruiterpaspoort en ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:47

Heej

Zou iemand mij het verschil tussen het ruiterpaspoort en het ruiterbewijs kunnen zeggen? En er wat over kunnen uitleggen? Alvast bedankt

JuulenJulia

Re: verschil tussen ruiterpaspoort en ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:57

Ik heb mijn ruiterbewijs en daar zat ook het ruiterpaspoort bij ( teminste als het het blauwe boekje is )

Dat boekje is voor wedstrijden ponykampen enz.
Het ruiterbewijs zelf is voor dat je verzekerd bent.

Verder weet ik er niet veel over te zeggen Tong uitsteken

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:25

Het ruiterpaspoort is een boekje voor manegeruiters bij een FNRS manege. Daarin worden de F-proeven (onderlinge dressuurproeven voor FNRS manegeruiters) afgestempeld, je buitenritten enz.

Het ruiterbewijs is een examen dat je moet afleggen zodat je aan kunt tonen dat je kunt rijden zegmaar. Via het ruiterpaspoort kun je in 3 delen ook je ruiterbewijs halen. Kijk anders even op http://www.ruiterpaspoort.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:19

RUI --> TAO.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 20:59

ik rijdt nu op een manege maar ik wil privé les met m'n verzorgpony, dus moet ik nu een ruiterbewijs halen of niet en moet ik dan m'n ruiterpaspoort opzeggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:54

fransie schreef:
ik rijdt nu op een manege maar ik wil privé les met m'n verzorgpony, dus moet ik nu een ruiterbewijs halen of niet en moet ik dan m'n ruiterpaspoort opzeggen?

Je moet helemaal niks. Zowel het paspoort als het ruiterbewijs hebben geen enkele juridische waarde en daarmee geen enkele noodzaak of verplichting.
Dat de FNRS zijn leden het gebruik van het paspoort als verplichting voorschrijft is voor enkele maneges aanleiding geweest om de samenwerking met de FNRS op te zeggen.........
Ik blijf het een ongeoorloofde vorm van koppelverkoop vinden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:52

een ruiterbewijs is niet een verplicht iets, dus moeten is niet van sprake. Het is wel aan te raden, het geeft ook een beetje een bewijs dat jij veilig de weg op kan met een paard van iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:37

Anke schreef:
een ruiterbewijs is niet een verplicht iets, dus moeten is niet van sprake. Het is wel aan te raden, het geeft ook een beetje een bewijs dat jij veilig de weg op kan met een paard van iemand anders.

Ben het gedeeltelijke met je eens, maar paarden blijven paarden. wanneer je examen doet voor je ruiterbewijs (toen ik het haalde , was het nog in 1 dag, theorie en praktijk), kan het weer anders zijn,drukte op de weg anders, ander paard enzo voort enzo voort.
'De theorie bestaat grotendeels uit verkeersles, dus leerzaam is het zeker!