Trailer laten terugkeuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Trailer laten terugkeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 10:17

Ik heb voor mijn twee shetlanders een pony/kleinveetrailer. Op papier is deze 750 kilo met een maximaal laadvermogen van 750 kilo. Mijn pony's zijn samen maar 500 kilo dus ik maak nooit gebruik van het maximale laadvermogen. Mijn auto mag 1400 kilo trekken dus die kan de trailer makkelijk trekken maar mag het officieel dus niet. Nou heb ik wel eens gehoort dat je de trailer kan laten terugkeuren zodat het maximale laadvermogen kan worden verlaagt naar 500 kilo.
Weet iemand hoe dit werkt en hoe duur dit is?

sandr0

Re: Trailer laten terugkeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:23

weet niet precies hoe duur t is. Neem even contact op met t rdw daar kunnen ze je alles vertellen wat je weten moet. Het is zo gebeurd om je trailer terug te laten keuren en ik dacht dat de kosten ook wel meevielen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:39

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:42

ik snap het niet helemaal, waarom zou je dit willen doen?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:16

BrittKitt schreef:
ik snap het niet helemaal, waarom zou je dit willen doen?

Dan heb je geen E rijbewijs nodig of je auto mag t dan wel legaal trekken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:46

Inderdaad, als ik het gewicht laat verlagen mag ik met mijn B rijbewijs met de combinatie rijden en de auto mag hem legaal trekken

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:01

@Napie: Je Toegestane Maximale Massa (van de aanhangwagen) is op dit moment dus 1500 kg (750 trailer + 750 laadvermogen) . Kan me herinneren dat je zelf de Toegestane Maximale Massa dient in te vullen.
Neem aan dat je alleen rijbewijs B hebt:
Dan mag je niet alleen vanuit gaan wat de auto mag trekken maar ook van het ledig gewicht van je auto. (De toegestane Maximale Massa van de trailer moet minder zijn dan het ledig gewicht van het voertuig.) Het ledig gewicht van je auto kun je ook vinden op de site van http://www.rdw.nl .
Wat is het ledig gewicht van je auto?.

Het eigengewicht van de trailer (wat op papier staat) is trouwens niet hetzelfde wat een lege trailer daadwerkelijk weegt...dat schilt soms heel wat kilo's. Wil je dat weten dan moet je wel even over een weegbrug maar dat terzijde.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:48

grobo schreef:
@Napie: Je Toegestane Maximale Massa (van de aanhangwagen) is op dit moment dus 1500 kg (750 trailer + 750 laadvermogen) . Kan me herinneren dat je zelf de Toegestane Maximale Massa dient in te vullen.
Neem aan dat je alleen rijbewijs B hebt:
Dan mag je niet alleen vanuit gaan wat de auto mag trekken maar ook van het ledig gewicht van je auto. (De toegestane Maximale Massa van de trailer moet minder zijn dan het ledig gewicht van het voertuig.) Het ledig gewicht van je auto kun je ook vinden op de site van http://www.rdw.nl .
Wat is het ledig gewicht van je auto?.

Dit klopt. t Trekkende voerijg moet zwaarder zijn als de aanhanger

Het eigengewicht van de trailer (wat op papier staat) is trouwens niet hetzelfde wat een lege trailer daadwerkelijk weegt...dat schilt soms heel wat kilo's. Wil je dat weten dan moet je wel even over een weegbrug maar dat terzijde.

Als t echte gewicht zou verschillen met wat op je papieren staat moet je de tarailer laten herkeuren. Kost weer extra geld en rompslomp. Maar als je aan de kant word gezet word gekeken naar wat op je papieren staat. Uiteraard geld dit niet als je zelf dingen hebt verbouwd aan je trailer waardoor t gewicht is verandert Haha!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:19

Heb mijn trailer ook later terugkeuren.
Mijn trailer plus laatvermogen was 1600 kilo.
Mijn auto weegt 1295 kilo
Heb de trailer laten terugkeuren naar 1280 kilo.
Er mag dus een paard van 700 kilo in en ik heb geen E nodig.

Op de site van de RDW staan formulieren die je in moet vullen en samen met je papieren naar het RDW moet sturen.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:22

blizzard2000 schreef:
Heb mijn trailer ook later terugkeuren.
Mijn trailer plus laatvermogen was 1600 kilo.
Mijn auto weegt 1295 kilo
Heb de trailer laten terugkeuren naar 1280 kilo.
Er mag dus een paard van 700 kilo in en ik heb geen E nodig.

Op de site van de RDW staan formulieren die je in moet vullen en samen met je papieren naar het RDW moet sturen.

Ik heb precies het zelfde gedaan, fluitje van een cent.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 16:02

Ik heb het formulier uitgeprint en ga hem laten terugkeuren
Bedankt!

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:55

Het is een hele mooie truc om inderdaad gewoon met je B-rijbewijs te mogen rijden. Ik heb het bij mijn trailer ook weer laten doen. Max laadvermogen teruggebracht naar 600 kg zodat de combinatie (op papier tenminste) max 1165 weegt. Mijn auto is 1200 kg dus ik zit in ieder geval goed. Ben er wel over aan het denken een keer E te halen maar dat is wel een hele dure grap t.o.v. het gewoon terugkeuren van je trailer...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:32

yep wij gaan dit ook doen. Heb meteen de rdw aan de tel gehad en ondanks dat de trailer terug gekeurd is mag iemand met een hogere ledige massa de trailer wel trekken met een zwaarder paard . Dus das wel fijn

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:55

Oud topic, ik heb getemt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:13

Het is inderdaad niet toegestaan om oude topics omhoog te halen, vandaar dat dit topic is gesloten.