Hoi CAroline, plaats het gewoon als new topic. Staat bovenaan als je het forum opent. Verder; jouw hengst is dus super dominant en probeert de leiding van je over te nemen, logisch, hij heeft in de begrazing ook zijn plek moeten veroveren in de rangorde. Dus; jij zult hem hoe dan ook duidelijk moeten maken dat jij de baas bent. Moeilijk, want je zult ten eerste al moeten blijven staan zonder te wijken voor hem. Als je opzij gaat geef je hem al een leiderspositie. De vraag is natuurijk, durf je dat? Je maakt je groot en bent duidelijk aanwezig. Maar als je echt bang bent van je paard zou ik deskundige hulp zoeken voordat er ongelukken gebeuren. Mijn tien jarige merrie kreeg opeens ook zo'n kuren. Ik kon alleen nog maar met een zweep de wei in en haar dan de stal in jagen, dat kostte heel wat moed, want ze kwam met open bek op mij af. heb uiteindelijk ook professionele hulp ingeschakeld. Zoek iemand die aan natural horsemanship doet, zij kunnen je op een goede manier weer helpen om de leiding over je paard te krijgen, met slaan krijg je als je pech hebt alleen een nog agressiever paard.