hulp/tips nodig bij 2 jarige...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

caroline01

hulp/tips nodig bij 2 jarige...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 10:43

hallo,

ik heb een probleem.
heb een 2jarige hengst die lang in de opfok heeft gestaan. als ik hem nu wil pakken uit de wei doet hij niets als bijten en heeft me zelfs met zijn 2voorbenen proberen te trappen.

wat doe ik hieraan???

iemand tips?

groetjes

Goof

Re: hulp/tips nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:50

Je bericht staat hier niet goed.

caroline01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 10:53

waar moet ik hem dan plaatsen?
ben nieuw hier en wil graag antwoord op me vraag?

x

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:01

Hoi CAroline, plaats het gewoon als new topic. Staat bovenaan als je het forum opent. Verder; jouw hengst is dus super dominant en probeert de leiding van je over te nemen, logisch, hij heeft in de begrazing ook zijn plek moeten veroveren in de rangorde. Dus; jij zult hem hoe dan ook duidelijk moeten maken dat jij de baas bent. Moeilijk, want je zult ten eerste al moeten blijven staan zonder te wijken voor hem. Als je opzij gaat geef je hem al een leiderspositie. De vraag is natuurijk, durf je dat? Je maakt je groot en bent duidelijk aanwezig. Maar als je echt bang bent van je paard zou ik deskundige hulp zoeken voordat er ongelukken gebeuren. Mijn tien jarige merrie kreeg opeens ook zo'n kuren. Ik kon alleen nog maar met een zweep de wei in en haar dan de stal in jagen, dat kostte heel wat moed, want ze kwam met open bek op mij af. heb uiteindelijk ook professionele hulp ingeschakeld. Zoek iemand die aan natural horsemanship doet, zij kunnen je op een goede manier weer helpen om de leiding over je paard te krijgen, met slaan krijg je als je pech hebt alleen een nog agressiever paard.

caroline01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 15:09

thanx spretje.

Jennasilver

Re: hulp/tips nodig bij 2 jarige...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:10

Hoi Spretje
Ik heb sinds bijna twee maanden ook een twee jarige hengst. Doordat ik ook totaal geen ervaringen heb met jonge paarden heb ik het advies gehad( ook op bokt) om de paralelli level 1 te bestellen. Je leert hier zoveel van ook over lichaamstaal en bodyblocks en paarden uit je eigen ruimte te houden.
Die van mij is ook nooit onder handen geweest maar je moet je niet onder doen voor hem jij bepaalt waar hij staat niet andersom. Probeer anders met een carrotstick of takje afstand te crearen niet om mee te slaan.

sjorsie

Re: hulp/tips nodig bij 2 jarige...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:23

Mijn haflinger deed dat vorig jaar dat ik hem net had ook, ik heb hem dit afgeleerd door heel consequent te zijn nee is nee en positieve dingen de hemel in prijzen, in het begin heb ik een hengstenketting gebruikt om met hem te kunnen lopen en hield ik in mijn andere hand een zweepje voor zijn voorbenen naast me als we gingen lopen, meteen zodra hij probeerde te steigeren of met zijn benen te slaan 1 duidelijke ruk aan de ketiing en als hij met zijn ben sloeg raakte hij zelf de zweep, zodra hij dan weer gewoon meeliep, meteen de lijn losser hangen en belonen met je stem, geen koekjes, dit heb ik een week volgehouden, daarna de zweep weg en daarna met een gewoon halster en nu loopt hij rustig mee zonder rare sprongen en gemep met benen, zelfde voor het bijten, je kan beter een keer duidelijk zijn als 10 keer lief vragen of hij er mee op wil houden, paarden onder mekaar zijn ook hard, ik zeg niet dat je je paard moet slaan, want mijn haflinger begreep na 2 keer dat slaan met de voorbenen geen zin had en na een week ook het bijten en na een maandje kon ik rustig met hem over het erf lopen zonder idiote sprongen en happen, dat doet ie maar als hij los is met soortgenoten niet met mij.