mijn paard is bang voor auto's hoe oplossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

mijn paard is bang voor auto's hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:08

Hoi

Heb een probleem en ik wil graag weten wat jullie zouden doen.

Mijn 4 jarige (bijna 5) kwpn paard is super in het bos en op de hei, alleen is ze niet te vertrouwen met auto's. Eens kijken of ik het probleem hier duidelijk uitgelegd krijg.

Van de stal naar het bos moet ik eerst een stuk over de weg. Eerst een smalle weg, waar vaak geen verkeer rijdt, maar als er iets rijdt dan is het ook gelijk enorm, vrachtwagens tractoren met enorme opleggers ed. en dan moet ik daarna een stukje langs een 80 weg (met apart fietspad), oversteken en dan ben ik in het bos (rucphense heide) .

Ik ben nu zelf 2 keer aan de kletter gegaan door een auto die langs achteren kwam, dus in volle galop over het asfalt, dus ik durf zelf de weg niet meer op. Ik loop wel aan de hand naar het bos en stap dan op. Das niet helemaal handig, maar als ik als een wasknijper op valanda zit, gaat het ook niet opschieten, dus vandaar dit alternatief. Valanda wordt bijgereden door Linda en gisteren stond ik er op te kijken wat mijn knollie nu eigenlijk doet....

We reden naar het bos, auto op de smalle weg langs voor, niets aan de hand, langs achter niets aan de hand en vervolgens kwamen we niets meer tegen. Lekker in het bos gereden, ik gewandeld (last van mijn rug dus rijd even niet) en toen weer terug naar huis. We moesten de weg oversteken. Kwam verkeer aan. Dus mevrouw moest wachten. er kwam een Auto langs gereden van links, niets aan de hand, valanda denkt mooi ik ga oversteken. Nee, dus want ze moest wachten want er kwam nog meer verkeer aan. Toen kwamen er dus een stuk of 12 auto's voorbij langs van links en rechts en ze ging helemaal over de rooie, 4 auto's ging geod, maar toen wer d het teveel. Linda kon haar gelukkig bij zich houden, maar bij mij was ze er waarschijnlijk tussen uit geknepen. Ze vprobeert dan naar voreen te springen (wegbreken door de teugel heen) en galoppeerd dan op zijn plaats, wijkt opzij voor langskomend verkeer, springt naar achteren, steekt kop weg en maakt zich enorm groot. Ik heb wel het idee dat ze bang was. Normaal "knijpt ze bij Linda wel een beetje voor auto's maar dan krijgt ze een schopje en dan is het goed. Linda zei nu ook dat als ze haar nu een schop had verkocht dat ze waarschijnlijk in volle galop er tussen uit zou zijn gegaan.

Maar goed, toen konden we over steken. Verder over het fietspad. Toen kwam er langs voor een enorme vrachtwagen aan. Die ging gelukkig i.p.v. 80 30 ofzo rijden dus dat was heel lief. Valanda kneep hem weer en kromp helemaal in elkaar en vloog naar achtern en opzij en toen snelle draf er voor bij. Vanaf toen was alles waar ze normaal niet bang meer voor is (auto's langs voor ) ook weereng. Ze3 was gewoon even helemaal over de rooie. Zelfs toen we even bewust een erf opgingen omdat er een auto met aanhanger langskwam sprong ze weer opzij. Even lastig dus.

Ik was heel blij dat Linda Valanda bij zich kon houden. Linda was ook niet bang. Linda snapte nooit zo goed waarom ik bang was geworden op de weg, maar nu zei ze het wel te begrijpen.;;;

Het lijikt dus wel of Valanda maar een beperkt aantal auto's kan handelen voordat ze "flipt"(zo noem ik het maar even) bij mij die twee keer was het ook toen er een serie auto's voorbij kwam. Hoe los ik dit nu op??

Veel oefenen ja oke, maar dan niet tot het gaatje, dus eingelijk zou je net steeds tegen dat "boiling point"aan moeten zitten, maar niet er over heen gaan anders flipt ze daarna op alles, wat anders niet eng meer was.

- ik wandel nu veel langs de weg met haar (dit is voor mij de optie omdat ik er echt niet meer op durf
- ik ga zelf cursus angst voor paardrijden volgen
- Linda rijdt haar gewoon wel langs de weg (alleen en met andere paarden) maar dat maakt weinig verschil want ze rent gewoon weg bij andere paarden)
- ik ga ze een tijdje bij vrienden in de wei stallen pal langs een drukke weg, met ook veel groot verkeer ed. Kan ze wennen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb zelf echt de bibbers ervan gekregen.

Apple

Re: mijn paard is bang voor auto's hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:13

Lastig. Ze kan dus een bepaald aantal auto's handelen en dan wordt de spanning te groot.

Is het mogelijk om even bijvoorbeeld weer terug het bos in te stappen of een andere kant op te stappen als je ziet dat er heel veel auto's aan komen? Zodat je de kritische grens niet bereikt?

Daarnaast denk ik dat je plannen en ideeen heel goed zijn Lachen. Even in een weide neerzetten met veel verkeer erlangs lijkt me ook een goed idee Lachen. Of rijden in een bak met veel verkeer erlangs.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:17

Zou te proberen moeten zijn om even terug het bos in te stappen, want het vervelende is dat ze dus overal bang voor is nadat ze over dat punt heen is gegaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:19

Dat herken ik wel ja Lachen.

Er is een kritische grens en als je die gepasseerd bent dan is er niets meer mogelijk Lachen.

Kunst is dus inderdaad aanvoelen wanneer je die grens begint te bereiken en zo mogelijk al eerder ingrijpen en een andere oplossing zoeken.

Als het een beetje mee zit dan zal de grens in de loop der tijd steeds verder weg komen te liggen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:21

Heel vervelend klinkt dit...Misschien is het een idee om haar aan de hand aan stilstaande auto's(die aan staan) te laten wennen..Emmer voer er bijv naast zetten..of iemand met een tractor die je daarmee wilt helpen...en natuurlijk zou een wei naast een drukke weg misschien kunnen helpen...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:24

voor stilstaande auto's is ze niet bang.. Meestal ook niet voor auto's van voor. Voor auto's van achteren spant ze. Asl het telkens 1 auto is gaat het goed. twee lukt ook nog 3 wordt al wat spanning en bij 4 of meer is het vaak te veel als ze snel na elkaar komen....... Tractoren is ze niet bang van hoge voertuigen vrachtwagen, vuilniswage, mest karren met van die grote injectoren eraan ed wel......

En hoe kom ik van mijn angst af??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:26

Als je veel auto's van achteren hebt kun je er ook nog voor kiezen om even zo te gaan staan dat ze ze ziet aankomen Lachen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:38

nog meer tips zijn welkom

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:27

niemand meer?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:00

Nog even geduld kimbuuron, er komen vast nog wel wat reacties maar niet iedereen is op de dag online, later op de dag kromen er echt nog wel meer reacties Knipoog

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:44

Ik zou in jouw geval haar eerst op een wei langs een drukke weg zetten, met andere paarden en op den duur ook wel alleen. Ze zal gigantisch op de kletter gaan eerste keren, maar het neemt vanzelf wel af normaal gesproken. Op deze manier worden toch wel veel paarden verkeersmak gemaakt. Voor grote objecten eens kijken of je je paard bij een boer kan zetten, mijn inmiddels ex-bijrijdpaard stond op een boerderij, elke dag trekkers met en zonder aanhang en tankwagens aan haar snufferd en ze kijkt er niet zo erg meer naar om.

Hier zou ik mee beginnen. Succes!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 20:23

maar dat aan de kletter gaan wil ik juist voorkomen. Ben veel te bang dat er iets mis gaat, op een auto klappen en dat er iemand gewond raakt, daar zit ik dus echt niet op te wachten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:33

zoals elan al zei , in de wei naast een drukke weg .. werkt in de meeste gevallen erg goed.
Zorg eerst dat de angst voor rijdende auto's , vrachtwagens ect ect weg is.
Veel praten als een paard bang is.
Als auto's van achteren komen, draai even om .. zodat ze ze ziet.
Bij ons staan ze op stal waar wel eens een tractor of dergelijke inrijd ... in het begin was het eng ... na een paar keer gezien te hebben dat er niets vreselijks gebeurt was het over.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:47

wat je ook zou kunnen proberen is heel vaak met je paard gewoon aan de hand eerst langs een auto te gaan die stil staat en daarna als het goed gaat naast je paard met een touw langs een rustige autoweg te gaan en als dat helemaal goed gaat pas door gaan naar een drukke autoweg maar hij zou er toch een keer aan moeten wennen en hoevaker je het gaat doen hoe meer hij eraan gaat wennnen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:22

hoe lang duurt dat wennen ongeveer??? Ben al vanaf januari aan de wandel

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:05

En met iemand anders erbij, ander paard dus?? en zelf een paar keer op een ander paard als dit van iemand mag om je angst te overwinnen..een paard die relaxed is in die situatie, om je vertrouwen te geven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:25

kimbuuron schreef:
maar dat aan de kletter gaan wil ik juist voorkomen. Ben veel te bang dat er iets mis gaat, op een auto klappen en dat er iemand gewond raakt, daar zit ik dus echt niet op te wachten

Ze rent van het gevaar af, als de wei groot genoeg is is ze gekalmeerd voor er een draad aan te pas komt, denk ik. Zeker als er andere paarden in de wei staan haar dan melden dat ze zich niet zo moet aanstellen Haha!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:50

Maar je kunt niet zomaar een wei van iemand anders oprennen..En als dit lekker nat ligt is het ook weer gevaarlijk voor allebei..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 01:25

die wei van vrienden kan pas over een maandje of 2 dus tot die tijd moeten we nog even aanprullen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:43

ik ga zo maar weer eens wandelen met haar.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:11

wat een lastig probleem is dat!

denk dat die wei langs een drukke weg toch wel 1 van de beste oplossingen is en wandelen met haar langs de weg.
Had ik nog een vraagje, als je ernaast loopt is ze dan ook zo bang?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 08:48

ja, als ze er naast loopt is ze wel bang, ikzelf echter niet en kan haar dan bij me houden. En wanneer ik zelf niet bang ben, dan scheelt dat een hele hoop Ik wandel met haar aan een parelli touwhalster en leadrope, dus dan heb je ook een beetje meer te vertellen

_Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:43

Ik denk dat het verstandig is om zoo vaak met haar aan halstertouw te lopen en steeds vaker ff stil laten staan om te kijken hoe ie reageerd van de autos en dan een tijdje doen tot jij denkt dat ie weer wat rustiger is .Lijkt mij? Haha!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:56

viv77 schreef:
Maar je kunt niet zomaar een wei van iemand anders oprennen..En als dit lekker nat ligt is het ook weer gevaarlijk voor allebei..

Ik doelde dan ook op de officiele weg Haha!