Probleem tijdens het transport: evenwicht verliezen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Helena24

Probleem tijdens het transport: evenwicht verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:55

Hallo!
Het paardje waarmee ik rij is 23 jaar en nog steeds in topconditie. Normaal gezien nemen we 3x in de week les en gaan we vaak op wedstrijd op zondag (springen). De laatste tijd is er echter een probleem tijdens het vervoeren. We hebben een camionet voor 2 paarden met een zijschoft (op de trailer wou hij niet meer) waar hij zonder probleem opgaat. Vanaf dat we echter beginnen rijden begint hij te paniekeren. Bij de minste beweging laat hij zich vallen tegen het tussenschoft en begint hij te stampen en te trappelen, alsof hij zijn evenwicht verliest. Ligt het misschien aan zijn ouderdom? Of zou er iets anders kunnen zijn? Aan de veearts hebben we ook al advies gevraagd maar die had ook niet onmiddelijk een oplossing. Momenteel vervoeren we hem niet meer, omdat het gewoon niet meer ging en ik het te zielig vond voor hem en rijd ik dus enkel thuis. Ik zou echter graag nog naar de manege kunnen gaan om daar te lessen. Mijn paardje heeft dit probleem vroeger nooit gehad, want toen hij jong was is hij naar overal in Europa vervoerd geweest voor wedstrijden. Het is echt heel plots opgekomen. Heeft er iemand tips of ervaring met dit soort probleem?

Vjestagirl

Re: Probleem tijdens het transport: evenwicht verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:01

Probeer het eens met een 1,5 paards trailer zonder schot. Dan kan vij scheef gaan staan, en daarmee z'n evenwicht makkelijker bewaren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:57

misschien is er wel iets met zn evenwichtorgaan, heb je er in andere situaties geen last van dat ie zn evenwicht niet kan houden?

Helena24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:34

Nee we hebben nog nooit last gehad van zijn evenwicht, daarmee dat we denken dat het iets anders moet zijn.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:42

dit heeft gino ook sinds anderhalf jaar die is nu 20

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:45

Ik had vroeger een pony dit ook dit probleem had, het was zelfs zo erg dat ze voor met gekruisde benen ging staan en dan ook omviel bij het minste geringste. Wij hadden een twee paards trailer en hebben toen het tussenschot schuin gezet (dus aan de achterkant helemaal naar de zijkant) zodat ze meer ruimte had en vanaf toen geen problemen meer.
Hopelijk heb je er wat aan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:50

mijn pony is 29 en heeft er geen last van wel zoekt ze steun tegen de schotten. miscien dat ze teveel of juist te weinig ruimte heeft. veel paardn reageren daar heel sterk op. die van mij sotnd ook eens in een 1,5maar daar stond ze te draaien en vielze ook om de haverklap om. in een 2 paards heeft ze nergens last van.

Helena24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:55

Dank u voor de reacties, we gaan eens proberen om het tussenschot open te zetten!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:38

mijn paard doet het dus soms ook en alleen met bochten naar links. de stang is een keer los geschoten en daardoor durfd hij niet meer tegen het schot aan te leunen. het was beter geworden maar helaas vant weekend is een stang ( van een huurtrailer) weer los geschoten en ja hoor, hij is weer wat bang ( baalt) het helpt soms ook om ze niet op links maar om rechts neer te zetten. hij doet dit in een 1,5 paards trailer trouwens niet. maarja we gaan altijd met 2 paarden op concour

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:42

Dit klinkt precies hetzelfde als onze Play Boy deed, na 15 jaar zonder problemen op de vrachtwagen te hebben gestaan. In de tussentijd een andere vrachtwagen gekregen, het euvel was dat hij te ruim stond. Wij hebben van dik schuim kussens gemaakt die we tegen de schotten hebben gemaakt. Hij stond daardoor ten eerste een stuk krapper waardoor hij meer steun had en het deed hem niet zeer als hij tegen de schotten kwam. Nooit geen problemen meer gehad.
Overigens, Top Gun van Jan Tops had destijds hetzelfde probleem, die vrachtwagen was ook compleet bekleed met kussens.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:47

Die van mij was bang voor te nauwe ruimtes. Vertoonde ook dit gedrag. Schot eruit gehaald nooit meer een probleem gehad. Vervoer nu al mijn paarden zo.