betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

babli

betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:17

ik ga over een halfjaar mijn eigen paard kopen en wat bij mij toch wel op nummer 1 komt is de band die ik met mijn paard ga krijgen.
ik hoor vaak dat je een betere band kunt opbouwen met je paard als je die vanaf veulen af aan hebt inplaats van een paard die al wat ouder is en dus ook al een vaste baas heeft gehad.

hoe denken julie hierover, ben er namelijk toch wel benieuwd naar, brand los!!

nightlover

Re: betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:19

Ik lees even mee !

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:30

nightlover schreef:
Ik lees even mee !

haha goedzo.
ik ben gewoon echt benieuwd hiernaar omdat ik de band tussen mij en me toekomstige paard toch wel het belangrijkste vind

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:38

Ik denk wel dat je band beter is als je een paard vanaf dat hij veulen is.
Oudere paarden hebben misschien meerdere baasjes gehad en vertrouwen misschien moeilijk weer iemand opnieuw.( denk ik, ik weet het niet zeker)

Ik kan het niet echt goed uitleggen maar...
ik denk toch dat een veulen je eerder en makkelijker zal vertrouwen dan een paard wat al dingen heeft meegemaakt.

groetjes kelly-ann

ps ik zeg niet dat het zo is maar zo denk ik erover Knipoog

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:57

Ik weet het nog net zo niet. Als je ze geboren heb zien worden, dan blijft het speciaal, als ze groeien en iets nieuws leren en dergelijke. Dat is gewoon gaaf om te zien. En idd je kent je paardje als geen ander.
aan de andere kant heb ik nu een paard van 4 jaar die nog heel groen was toen ze bij ons kwam en daarmee heb ik ook een speciale band, en ik geniet ook iedere keer als ze weer iets verbeterd. Als ik haar ook een paar jaar heb denk ik dat mijn band bijna hetzelfde is, behalve dan de herinneringen van de geboorte en de fratsen die ze uithalen als ze jong zijn.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:59

Wij hebben ruim anderhalf jaar geleden een ouder paard gekocht (toen 15 jaar) en de band die we er mee opgebouwd hebben is SUPER! Ze heeft 5 jaar daarvoor een andere baas, maar er werd weinig op haar gereden en ze stond in de wei met haar veulen. Ze heeft er 4 gehad toen. Wij rijden er mee, doen vanalles, poetsen, wandelen, dressuur springen, bosritten, geven haar vooral veel aandacht en lekkere dingen (na het rijden). Ze loopt los als een hondje achter mij aan. Dus ook met een ouder paard kan je een band opbouwen. Ze is erg blij met de aandacht die ze nu van ons krijgt. Ze wil best voor je werken en doet dat ook met plezier. Wij zijn erg blij met haar. Tuurlijk kan je met een veulen een snellere band opbouwen, maar aan de andere kant vind ik het best moeilijk om een veulen goed op te voeden. Je hebt ze zo gauw iets verkeerds aangeleerd. Ik had niet zoveel ervaring dat ik een jong paard wilde, maar een ouder paard wat al van alles kan en weet en waar ik een boel van kan leren.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:03

Volgens mij zal je al veulen en baas meer vertrouwen hebben (mits er niets is gebeurd) en zal het minder onwennig aanvoelen om te rijden in het begin.

Maar ook met een veulen kan het soms totaal niet klikken, wieweet komt de klik er nooit. En als die klik er is met een ouder paard, tja waarom niet dan?

Mijn paard heeft ook lang(denk ik) dezelfde baas gehad, maar ook met mij heeft ze een band, en bij de kleinste dingen merk ik dat die ook is aan het verbeteren. (Mijne is nu ) dus zoals Sheela zegt ook met een ouder paard kan je een heel erg goede band hebben!

En heb je wel ervaring met een veulen, veel mensen onderschatten het. Inrijden, de juiste dingen aanleren, hen door de 'pubertijd' helpen, foute dingen afleren, etc. Het je wel genoeg paarden die ook dit veulen kunnen opvangen. (is nu eenmaal nodig) Daar zou ik eerder aan denken. En dan pas aan de band. (Ik blijf van mening dat het evengoed omgekeerd kan zijn: Iemand die een ouder paard koopt en die nu een prachtige band heeft, en iemand die bij de geboorte van z'n veulen was, maar helemaal geen band geeft, ondanks te weinig ervaring,geen klik,verkeerde opvoeding,...)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:07

ik heb mij paard gekocht toen ze drie maanden was en ben dus ook haar eerste baasje zeg maar. Ze is nu bijna 3 en ik heb een band met haar die onafscheidelijk is. Die magische klik die wij hebben zal ik nooit maar ook nooit meer met een ander paard krijgen. Ook als het er ooit van komt nog een paardje aan te schaffen zal ik zeker weer een veulen kopen!

Maar ik denk ook dat je met al een ouder paard een prima band kan opbouwen, maar zoals al werd gezegt die heeft al meerder eigenaren gehad enzovoorts.

Ik zou voor een veulen gaan. Het kost wel tijd en geduld tot je erop kan. maar het is zo de moeite waard om samen alles te leren dat je het rijden helemaal niet mist in die tijd!

Succes ermee!

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:24

Ik heb gedaan wat vele mensen waarschijnlijk ongelooflijk dom vinden, als groene ruiter een groen paard gekocht...nl een veulen van 8 maanden oud Bloos . Uiteraard stond ik er niet alleen voor en kende ik genoeg mensen in mijn omgeving met de nodige ervaring.
Ondertussen wordt muschi morgen alweer 3 jaar Haha! .
Ik heb veel van hem geleerd en hij heeft ondertussen toch ook al één en ander van mij geleerd. We zijn dikwijls allebei wat onhandig, maar we komen er wel samen Ja , hij weet wat hij aan mij heeft en omgekeerd. onze band is ondertussen heel sterk.
Maar ik geloof ook wel dat je evengoed een heel sterke band kan opbouwen met een al wat ouder paard. het moet gewoon klikken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:11

een band opbouwen ligt niet aan of het paard jong is of niet. denk aan je vrienden: je hebt toch een band met al je vrienden, niet alleen met degene die je kent vanaf dat je nog heel klein bent... en vaak heb je zelfs een betere band met degenen die je later hebt leren kennen, omdat je die bijv. kent door dezelfde interesses...
met paarden werkt het niet anders... als je een paard koopt, heb je meestal een doel voor ogen, als je een veulen koopt, weet je niet of die aan jouw verwachtingen zal voldoen. een paard van een jaar of 5 is nog jong, heeft vaak nog niet zoveel baasjes versleten (meestal de fokker en nog 1 baasje) en daarvan is bekend wat zijn aanleg ongeveer is...
het klinkt allemaal zo romantisch, een veulen, maar je bent jaren kwijt voor je er mee kan rijden, en als het dan niet aan je verwachtingen voldoet, of als de klik tijdens het rijden achterwege blijft, wat doe je dan? het je genoeg opofferingsvermogen om jouw dromen in de koelkast te zetten en te doen wat je paard leuk vindt? of wil je koste wat kost toch het Z halen bijv.? of ga je dan toch weer verkopen?
lastig! wij hebben op stal altijd veel veulen, sommige voldoen aan de verwachting, anderen eindigen bij ons in de manegelessen, ondanks dat ze goed gefokt zijn voor de sport... als het er niet uit komt, wat dan? bij ons hoeven ze dan niet weg, omdat ze de lessen inkunnen, maar heb je als particulier tijd en geld genoeg om er meerdere te onderhouden als je de een niet wil verkopen en met een ander de sport in wil...

allemaal dingen om bij na te denken...
ik zou aanraden om niet voor een veulen te gaan, tenzij je absoluut geen doelen met rijden hebt en je het risico van het niet hebben van een klik onder het zadel (of voor de kar) op de koop toe wil nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:14

Ik ben het daar niet mee eens
Kawa rij ik vanaf dat hij 3,5 is
Met hem kan ik lezen en schrijven en heb een super band.

Zanda heb ik vanaf veulen, ik vind het een super dier, maar de band is zeker niet meer dan die van Kawa

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:19

Ik zou zeker niet aan een veulen beginnen als je hier geen ervaring mee hebt!! Ik heb zelf mijn paard gekocht toen ze net een jaar was. Ik zou hier nooit aan begonnen zijn, als mijn moeder me niet geholpen had. Zij heeft ook haar paard vanaf 10 maanden oud (inmiddels 8 jaar) en ik vind dat zij het geweldig heeft gedaan, aangezien het een draakveulen was!! Had ik er alleen voor gestaan, had ik het nooit gedaan.

En een band opbouwen met je paard kost zeker 2 jaar... of het nu een veulen is of niet. Als je geen ervaring hebt met veulens en je wilt ook gewoon kunnen rijden, zou ik niet voor een veulen kiezen. Ik had het geluk dat ik op het paard van me moeder kon rijden. Maar 2 jaar lang niet rijden en dan opeens op een jong beleerd paard rijden.... Ik zie dat zóó vaak fout gaan. En uiteindelijk is het paard de dupe...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:26

Ik heb een merrie van inmiddels 12 die ik kreeg toen ze vier was, en een nakomeling van haar van inmiddels 5 die ik geboren heb zien worden. Met de merrie heb ik een hele goede band, haar dochter is een schat, maar beslist niet het character wat ik had verwacht. Ik verwachtte kopietje mama, en dat is het niet.

Als je een veulen koopt kan het heel goed zijn dat er iets gebeurt waardoor je nooit op dat paard zult kunnen rijden. Sterfgevallen bij jonge paarden in de eerste levensjaren zijn heel hoog. Het opfokken van een jong paard is duur, haast duurder dan dat je een drie of vierjarige koopt die nog groen is of waar een nette basis in zit. Als je een drie of vierjarige koopt waar je al op kunt zitten, kun je iig al zien of de gangen je liggen, of het character je ligt, of de maat goed is...je kunt al meer over het character zeggen als ze wat ouder zijn....

De band met een paard komt pas op het moment dat je aan het werk met hem gaat. Een paard van veulen af aan in handen hebben is niet de garantie dat de band er sterker/beter/anders door is.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:27

ik heb mn paard vanaf dat hij bijna 2 was. De tijd ervoor heeft hij alleen op een weiland gestaan en ik was dus het eerste mensending waar hij echt bij in de hand was.
aan het begin vroeg ik me af waar ik aan begonnen was, hij steigerde alleen boven me uit en alles en iedereen was eng.
Maar na een half jaar was het al een heel ander paard. Het is een volbloed, maar qua karakter is het de rust zelf Haha!
ik heb echt een hele leuke band met mn paard, en hij vertrouwd me nu volledig.
ik denk wel dat dat grotendeels komt omdat ik 'm al zo jong had.
we zijn als ware eerst vriendjes geworden, voordat hij aan het werk ging.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:00

Het ligt er denk ik net helemaal ook aan hoe het karakter van het paardje is.....
Als het een aanhankelijk kroel typje is dan kan je er er zo een hele hechte band mee krijgen.......
Die band groeit eigenlijk vanzelf door er veel mee om te gaan.
Aan de andere kant heeft een vele ook wel wat, zo zie je er helemaal op groeien en alle maffe dingen Haha!
Maar het maakt voor de band denk ik niet heel veel uit.
Ik ken genoeg mensen die een band met hun paard hebben door er alleen maar mee gekroeld te hebben in de eerste periode van aankoop.
SUcces ermee

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:05

Hmm weet niet of de band dan ook daadwerkelijk beter is (als je je paard vanaf veulen hebt).. Je kunt ook gewoon met een 5 - jarig paard een goede band hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:22

ik heb mijn pony als 2,5 jarige gekocht.
vers uit het land geplukt en alleen halstermak.
vaststaan was eerst alleen al een drama.
maar je maakt zoveel mee met je pony en je weet precies wat hij heeft doorgemaakt.
Zij is ook de enige pony waarbij ik precies zie en aan kan voelen hoe ze zich voelt
ik kan het je zeker aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:24

ik denk dat het niks uit makt! Mijn fjord heb ik vanaf veulen ( half jaartje oud ) en die's nu bijna 4. Mijn appie heb ik nu 2 jaar en die's net 18.
Ik heb een hele sterke band met mijn appie. met mijn fjordje inmiddels ook maar wil wel even aangeven dat het dus niks uitmaakt.
Ik heb in die jaren dat ik mijn appie ken ookal meer mee gemaakt dan met mijn fjordje! Pas nu begint de band tussen mij en mijn fjord sterk te worden

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:07

Naar mijn idee niet nee.
De band ontstaat bij mij als ik er echt mee aan de gang ga, dus als ze zadelmak zijn en gereden worden. Bij ons thuis worden er elk jaar een aantal veulens geboren en er ontstaat een band als ik er een tijdje mee werk, dus zadelmak en rijden.

Ik heb wel met elk paard dat ik op dit moment rij een sterke band, maar niet vanaf het veulen zijn. Naar mijn idee maakt het echt niets uit ofdat je ze als veulen hebt of als bijvoorbeeld 2,5 jarige.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:16

Denk dat het meer aan de eigenaresse van het paard ligt of er een band komt!

Ik kocht me 1ste paard, niet om het uiterlijk maar om hoe ze me aansprak!
Ze zag er echt niet uit! Maar ze had iets wat me heel erg aansprak!

Ze was toen 7jr. Nu 6 jaar later hebben we echt een goede band! We zijn elkaars maatjes!

Me andere paard daarin tegen, die heb ik anderhalf jaar geleden gekocht toen ze 1 was!
En tot nu toe is er niet veel bijzonders kwa band!
Wel veel kwa vertrouwen! Ze was bijna niet in handen geweest, dus was erg wennen voor haar, en voor mij!

Van de week een veulen gekocht, en ja ik zie wel wat ervan komt! Denk wel dat het goedkomt! Heb er een goed gevoel bij! Lachen

Maar uiteindelijk zolang het klikt met je paard komt het allemaal wel goed! Zal misschien niet in een jaar zijn, maar de band komt er wel! Bij me 1ste paard duurde het echt 2 jaar voor ik een band met haar had!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:19

Ik denk ook dat het wat betreft de band niet veel uitmaakt of je een paard vanaf veulen hebt of een ouder paard koopt. De band die je met een paard hebt, moet groeien. Of het nou een veulen is of niet.
Een voordeel van een veulen is wel dat je precies weet wat ermee gebeurd is en dat je er zelf bij bent met inrijden. Bij een wat ouder paard moet je altijd maar weer afwachten of bijvoorbeeld de basis er goed ingereden is of dat er misschien te snel teveel mee gedaan is wat weer tot blessures kan leiden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:30

Ik heb mijn paard vanaf veulen maar ik weet eigenlijk niet of onze band daardoor beter is. Het grote verschil is denk ik wel dat ik alles over mijn paard zelf heb kunnen bepalen, waar hij in de opfok kwam, de opvoeding, wanneer hij beleerd werd etc.

Daardoor heb ik hem zoveel mogelijk naar mijn behoeftes kunnen "kneden" zeg maar, dat vind ik zelf veel prettiger dan een paard die daarvoor al door andere mensen gevormd is en daardoor minder goed aansluit. Ik vind het heerlijk dat mijn paard dingen doet terwijl ik het alleen nog maar denk, dat is niks "zweverigs" maar de onbewuste hulpen die ik geef reageert mijn paard op. Daardoor heb ik een voor mij heerlijk te rijden paardje Ja

Maar goed, je moet het allemaal wel kunnen. Je moet de mogelijkheden hebben om een veulen de ruimte te geven en zich lichamelijk en geestelijk te ontwikkelen, daarnaast is een goede opvoeding ook heel belangerijk. Niet iedereen is daar consequent genoeg voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:31

Het is ook je eigen gevoel. Ik had ooit 7 jaar een geweldige pony. Toen zij weg was en ik na een tijdje toch weer een paardje wilde, heb ik die nooit zo in mij hart gesloten denk ik. Mijn vriend destijds kon er alles mee.
De shet van mijn zoontje hebben we al 6 jaar en die is echt van hem. Alles altijd begeleid, maar denk toch afstand gehouden en hun de ruimte gegeven. Ik vind hem superlief en knuffel hem wel als mijn zoontje niet mee is. Maar zij hebben een band! Pony was 2,5 en mijn zoontje toen bijna 4.
Ik heb mijn pony gekocht 5 jaar geleden toen hij 4 was. Kon hem wel schieten in het begin, maar nu is ie voor geen goud te koop. Heb een superband met hem. Ben echt elke dag verliefd!!
Een veulen zou ik niet mee beginnen. Als je zo uitkijkt naar je eerste paardje, neem dan een leuk paardje zoals jij hem graag wil. Een veulen geeft geen zekerheden. Met een paardje dat volwassen is kan je lekker aan de slag. Als je je veulen in de opfok hebt, ga je toch iets missen misschien. Sommigen hebben het op stal of bij huis, dat kan soms goed gaan, maar je kan het ook erg verpesten en dan heb je strakd helemaal niet zo een leuk of braaf paardje. En geloof me, die van mij was 4 , was ook nog puber en handje vol. Nu een doetje!!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:33

Een ouder paard heeft meer ervaring. Dat kan positief zijn, dus dat hij veel vertrouwen heeft in de mens. Of negatief, weinig vertrouwen. Heeft het paard weinig vertrouwen duurt het erg lang voordat het je vertrouwd.
Een veulen heeft dat nog niet en die kan je nog helemaal naar je eigen hand zetten.
Voor een veulen moet je natuurlijk wel consequent genoeg zijn en voldoende ervaring hebben.. In dat opzicht is een volwassen paard makkelijker..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:36

Dat denk ik niet, ik denk dat de band met je paard beter wordt naarmate de dingen die je samen meemaakt (bijvoorbeeld door een diep dal gaan en daar samen weer uit omhoog komen)