valse pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

valse pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 22:08

bij mij achter stond een ponytje van kennissen van de manegebaas. die pony stond er pas en is nu verhuisd naar de manege. paardje blijkt alleen helemaal gek te zijn in stal. en ja, daar kan een manege natuurlijk niets mee...
alleen, als je de pony uit de stal haalt, schijnt er niets meer aan de hand te zijn (heb het zelf nog niet geprobeerd)... de paar weken dat de pony bij mij achter heeft gestaan was hij op stal wel braaf (ik kan letterlijk vanuit mijn woonkamer de hele dag de pony zien), nooit zien bijten ofzo, terwijl hij je nu letterlijk aanvliegt als je voor de stal staat, en als de deur opengaat, vliegt hij gericht op je af.
we hebben namelijk wel meer pony's die dreigen en naar de staldeur vliegen als je langsloopt, maar als de deur eenmaal open is, hebben die nergens meer last van...

iemand enig idee hoe dit kan? het kan zijn dat ze in het verleden iets meegemaakt heeft, ik ken de geschiedenis van de pony niet, maar hoe kan het dan dat ze bij ons achter wel braaf was? daar stond ze ook gewoon in een stal, net als nu... het is niet zo dat ze nu veel meer in de aandacht staat, want ze staat op een rustig stuk van de stal, waar de manegekinderen in principe niet komen omdat daar alleen een aantal jonge paarden staan die we aant inrijden zijn en een veulen. en dan nu deze pony...

Vjestagirl

Re: valse pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:23

Omdat paarden niet bedoeld zijn om opgesloten te staan. Ze krijgt nu veel en veel minder beweging dan toen ze buiten stond, en daar worden ze nog weleens wat chagarijnig van...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 22:31

ze stond bij ons achter ook in een stal, is naar mijn weten niet gewend om op de wei te staan (heeft wel een wintervacht, maar niet voldoende om ervan uit te gaan dat ze op de wei stond, heeft wss zonder deken op stal gestaan in de winter), dus daar zal het niet aan liggen... en bij ons komen de paarden regelmatig op de wei, m.u.v. de maanden nov tot en met feb komen ze elke dag min.4 à 5 uur buiten...

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:18

Misschien is ze daarzo wel heel erg geschrokken van iets Verward Of in het verleden in een drukke stal mishandeld ofzo.. Of ze houdt gewoon niet van te veel vreemde mensen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 10:27

zoals al gezegd staat ze niet in een druk gedeelte van de stal. ze staat in een gang waar maar 6 paarden staan en waar alleen het stalpersoneel (2 man) en de vaste ruiters van een aantal jonge paarden (dat zijn 2 meisjes) komen, en ik dan. dat zijn er maar 5 en we zijn er nooit allemaal tegelijk... op de stal waar ze vandaan komt (bij mij achter dus) waren er ook 3 mensen die afwisselend en soms gelijktijdig daar waren, en dat vond ze niet erg...
probleem is, dat als de pony echt vals blijkt en niet snel veranderd dat ze naar de slacht gaat... een manegepony moet immers boven alles betrouwbaar zijn op stal... (we hebben liever dat ze met rijden een keertje wegschieten dan dat ze bijten op stal) en gezien het feit dat ze maar 1,30m ofzo is, is het de bedoeling om kinderen tot een jaar of 10 op haar te laten rijden, niet ouder... en die kleintjes kunnen toch minder goed inschatten wat een pony wanneer gaat doen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:24

Probeer eens een fotoreading met haar. Zij kan het je zelf precies vertellen. Dan kun je er ook de beste oplossing voor vinden.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:28

Ik ken een paard dat dat ook had. Een kwestie van zelfbescherming en een stukje rust willen. Vooral omdat je zegt dat ze eenmaal uit de stal niets doet. Bescjouw het als een hond die niet geaaid wil worden als hij in zn mand ligt. Dat is het enige stukje veiliegheid wat zo'n dier dan heeft en daar willen ze met rust gelaten worden. Maar het kan ook heel goed zijn dat er in die tussentijd iets is gebeurd batuurlijik!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:03

ik zal eens kijken of ze er nog staat morgen, want de planning was dat ze weg zou gaan en wss heel binnenkort...
als ze er nog is dan zal ik zo'n fotoreading eens overwegen...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:08

Blueberry schreef:
Ik ken een paard dat dat ook had. Een kwestie van zelfbescherming en een stukje rust willen. Vooral omdat je zegt dat ze eenmaal uit de stal niets doet. Bescjouw het als een hond die niet geaaid wil worden als hij in zn mand ligt. Dat is het enige stukje veiliegheid wat zo'n dier dan heeft en daar willen ze met rust gelaten worden. Maar het kan ook heel goed zijn dat er in die tussentijd iets is gebeurd batuurlijik!

Ben het hier helemaal mee eens, het ene paard reageert er heftiger op dan het andere paard maar over het algemeen is de box hun rustplaats.
Als er nu meer mensen in haar box komen (wordt ze nu gepoetst in haar box en vroeger niet of wordt ze nog weleens tijdens het eten weggehaald of komen er kinderen/mensen haar box in bv) is het logisch dat ze reageert en ergens vind ik ook dat een manege de regel zou moeten hebben box is rust.
Knuffelen, aaien, poetsen en opzadelen buiten de box doen zodat het dier iig 1 plek voor zichzelf heeft.

nigito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:50

Ik denk dat zulke paarden gewoon teveel op stal staan, ook al is hij dat niet gewent.
Een paard moet per dag een paar uur naar buiten kunnen een paard dat dat niet kan raakt gefrustreerd.

groetjes kim

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 14:47

het paard is inmiddels terug naar zijn oude baasje, en staat dus weer achter mijn huis. het vervelende stalgedrag is ook in een keer over, dus ze heeft zich waarschijnlijk toch niet thuisgevoeld bij ons. ze is altijd wel wat druk op stal, veel draaien enzo, maar bij ons ging ze slaan en je aanvliegen, dat doet ze niet nu ze weer terug is bij haar oude baasje...
ze komt echt genoeg buiten hoor! een uur of 3 per dag in de wei, 's ochtends mag ze even rennen en 's middags wordt ze gereden (en dan 's avonds een uur of 3 in de wei)