Sjonniej schreef:Je wilt toch niet zeggen dat je een paard een plezier doet met 7x per week in een stoffige bak van 20xhooguit60 te rijden??
Buitenrijden hoort er absoluut bij. Ieder normaal paard kan leren om zich fatsoenlijk te gedragen in het verkeer. Natuurlijk, het blijft een dier, het kan altijd schrikken. Maar wanneer jij goed oplet (dus op je paard ipv. je omgeving) en je paard goed onder controle hebt, dan moet dat allemaal goedkomen. 9 van de 10 keer is het de schuld van de ruiter/menner als er een ongeluk gebeurd. Hoe vaak ik hier geen meiden langs zie komen die op alles behalve hun paard letten; roken, bellen, achterstevoren om met iemand te kunnen praten. Dan vind ik het absoluut niet raar dat er ongelukken gebeuren.
Ik woon zelf in het Westland, per dag komen hier rond de 200 vrachtwagens langs mijn huis (paard staat aan huis) gedenderd, druk verkeer dus. Mijn pony is absoluut niet 100% verkeersmak, ik zit nog regelmatig met hartkloppingen in het zadel omdat hij schrik van een scheve steen (die zijn uiteraard gevaarlijker dan langsrazende vrachtwagens). Maar doordat hij wel netjes onder controle staat en vertrouwen heeft dat ik hem niet op laat eten, overleven we tot nu toe alles. Soms moeten we wel beroep doen op de goedheid van automobilisten, maar het gaat vooruit. Ooit zal hij het verkeer en alles normaal vinden en alleen nog met zijn oog knipperen. Maar wanneer je hem niet de mogelijkheid geeft om aan nieuwe/spannende dingen te wennen, zal hij nooit leren normaal te doen. Ze leren dit soort dingen namelijk niet door een boek te lezen of te luisteren naar jouw preken.
Kortom, absoluut gaan buiten rijden. Zorg dat je controle hebt over de paard, neem desnoods iemand mee op de fiets die kan ingrijpen en let constant op je paard. Als je paard in paniek raakt, probeer het rustig op te lossen, zeker als er verkeer aankomt. Maak eventueel duidelijk dat ze even moeten afremmen.
Precies !!!
Als jij je paard vertrouwt en je paard jou, je controle over je paard hebt en veilig door het verkeer kunt, is het alleen maar leerzaam en een leuke afwisseling voor paard en ruiter. Niks mis mee, toch ?