mijn shet zit op dit moment flink in de pubertijd en toont totaal geen respect voor mij.
Ik denk zelf dat zn verleden er ook misschien mee te maken heeft? Hij is als veulen nooit opgevoed door andere paarden, hij stond bij een stal dikke hoefbevangen ponys die geen kant op konden en is dus altijd de baas geweest, ook in de kudde vindt hij nog altijd dat hij de baas is.
hij wordt deze zomer 4 jaar, en kwa gezondheid gaat het nu super met hem.
hij denkt alleen wel nog steeds dat hij de baas is. zal wat voorbeeldjes geven, als meneer zin heeft om te happen, doet hij dat, als hij zin heeft om te trappen doe hij dat.(heb hem een tijdje geleden voetjes leren geven op commando, dit was dus geen goed idee aangezien hij er nu flink misbruik van maakt met zn achterbenen)
Ik wandel veel met hem, maar als meneer zin heeft om hard te lopen of er vandoor te gaan, hou ik hem dus amper. En dan te bedenken dat het een shet is van nog geen meter, hij een bit in heeft, met hengstenketting en zweep erbij!!
dan zie je mensen lopen met een groot paard met halstertje en hou ik mn shet nieteens met dat allemaal

dan nog iets, met longeren (dit kan overigens niet bij ons op stal omdat het te nat is, moet daarvoor dus naar een groot veld verderop) is het ook een ramp. Als hij zin heeft gaat ie vreselijk hard, sleurt mij overal heen, geeft vreselijk bokken die nog regelmatig gericht zijn naar mij ook en kijkt dus echt overal heen behalve naar mij, Maar, als hij geen zin heeft, is hij dus ook echt met geen mogelijkheid normaal aan het lopen te krijgen.
Nu dacht ik, ach laat het maar even, hij is nog jong, maar het wordt wel vervelend dat ik dus regelmatig bijna een trap te pakken heb en meegesleept wordt, en ik hem dus ook niet aan het werk krijg omdat hij het dus echt niet doet.
Ik straf hem zeker als hij bijvoorbeeld trapt, of met longeren ga ik ook heus door tot hij loopt maar dit kan zo niet doorgaan, ik loop me helemaal moe te werken om hem een half rondje in draf te krijgen!
Ik hoop dat iemand wat goede raad heeft, dingetjes als aan de hand oefenen met Hoo, en achteruit enz doe ik al, maar moet zeggen dat dat er ook nog niet erg goed in zit.

)