Mérens en hitte?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_R

Mérens en hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:00

Hallo allemaal!

Ik had even een vraagje over Mérens. Ik rijd namelijk sindskort 2 Mérens, 2 ruinen. Nu heb ik laatst ergens gelezen dat Mérens erg goed tegen de kou, maar niet goed tegen de hitte kunnen, en dat je ze er tegen moet beschermen. Mijn vraag is: Aan wat voor een bescherming moet ik dan aan denken? Moet ik ze dan gewoon zoveel mogelijk in een koele ruimte overdag houden? Ze komen wel uit Frankrijk, daar is het zomers ook nog wel warm. Ik heb geen idee of ze er tegen kunnen of niet..(en dus of het gene dat ik gelezen heb waar is) daar zal ik ook wel achterkomen als het echt warm wordt (of het dat wordt deze zomer is maar de vraag.. maar oke).. Ik zou wel graag willen weten wat je er tegen kunt doen als ze er niet tegen kunnen! Hebben jullie misschien een pony/paard die er niet tegen kan? En zo ja, wat doe je er tegen?

Groetjes, michelle!

Fleda

Re: Mérens en hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:45

Mijn Merens houd ook niet heel erg van hitte. Dit jaar stond ze met de warmte overdag in haar stalletje maar zodra het minder warm was ging ze naar buiten. Ook in de regen stond ze gewoon lekker buiten!

Ik doe er eigelijk niet echt veel aan. Ze staat gewoon op het land, maar een pré is toch wel bomen in de wei. Dan kunnen ze toch schuilen. Een schuilstal zou ook kunnen. Je kan ze ook 's nachts buiten zetten en overdag binnen. Vooral de zon maakt het zo warm voor ze, omdat ze zo'n lekkere zwarte vacht hebben! Aan de temperaturen kan je helaas niet veel doen!

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:15

Mijn merens kan juist prima tegen de hitte. Toen het van de zomer 38 graden was hier stond zij er, in tegenstelling tot veel andere paarden, nog bijzonder fris bij. Bij 30 graden kan ik ook gerust flink gaan rijden, behalve dan dat ik er zelf haast naast kieper van de hitte.

Ik heb dus zeker niet het idee dat een merens slechter tegen de warmte kan dan een ander paard. In de pyreneeen worden ze tenslotte ook aan temperaturen blootgesteld waar ik persoonlijk echt niet tegen kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:21

Het is wel een ander ras, maar mijn shet kan ook slecht tegen warmte. Moet je haar in de zomer eens voelen op die zwarte vacht. Ze mag altijd in de wei met bomen, waar ze dan ook graag onder staat of aan het touw naast het huis kan ze ook in de schaduw. Bij 30 graden zet ik de sproeier in de wei.
Een uv reflecterende vliegendeken wil ook wel helpen!

Michelle_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:10

Bedankt voor jullie reacties! Het is dus wel verschillend per paard. We hebben wel bomen in de wei. Jullie rijden ze dan of 's avonds of heel vroeg neem ik aan? (als ze er last van hebben) En als iemand nog iets anders weet tegen de hitte hoor ik dat graag!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:52

Mijn Merens reageert niet anders op het weer dan mijn Haf.

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:06

Rijden vind mijn merens in de hitte niet echt geweldig maar het is zoizo een luilak Tong uitsteken maar jah das eigenlijk best logisch met dat warme weer daarom rijd ik dan meestal savonds