Draadkniptang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Draadkniptang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 12:04

Mobieltjes, GPS, adreskaartjes, noem het op, maar wie heeft er eigenlijk een draadkniptang mee?

Ooit had de huntsman dat standaard bij zich en dat is eigenlijk gewoon een basisvoorwaarde om eens van het standaard pad af te gaan.
Er zijn hier in 6 jaar ook steeds meer hekken gekomen en be ner nu een tasje voor aan het maken dat snel en rammelvrij aan elk van onze zadels te klikken is.

Zoiets Afbeelding maar dan anders Knipoog

Heb een manier bedacht om het etui makkelijk buiten aan een lunchtas vast te kunnen maken opdat ik zo min mogelijk dingen apart hoeft vast te klikken.

HC

Kuggur

Re: Draadkniptang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:35

Altijd, mijn vrouw en ik hebben hier op het hoogland(schapen lopen hier de hele zomer min of meer vrij rond) eens een schaap gered, was in prikkeldraad gewikkeld, een of andere sukkel had daarvan een rol laten slingeren na hekwerk reparaties.
Ben trouwens jalours op je lederbewerking talent, je waterfleshouder was me eerder al opgevallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:28

Om heel eerlijk te zijn, dat lijkt me hier nogal overdone.
Ik snap best dat er in andere delen van de wereld andere noodzaken zijn, maar in dit overbevolkte deel van de wereld ben ik daar nog geen noodzaak voor tegen gekomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:00

Kuggur schreef:
Altijd, ...

Verstandig.

Bedankt voor het compliment
Leerwerken is op zich niet zo ingewikkeld en eigenlijk niet meer dan een kwestie van gewoon een keer mee beginnen.
Ik maak trouwens veel zelf. Heb nog twee oude hoefvijlen liggen waar ik de bekende multifunctionele 'Grosse Messer' van ga maken. Is het ideale ijzer daarvoor namelijk. Heb nog een hele wortelstronk walnoot voor de deur dus hout voor een handvat is een kwestie van de kettingzaag aanzwengelen Haha!
Voor zo'n 'Grosse Messer' maak ik de foedraal ook zelf zoals in mijn dagelijkse praktijk handig is gebleken zodat ze op een rit niet in de weg en wel stabiel blijven hangen.

@Ikke
Ik neem op mijn tochten nooit een GSM of GPS mee terwijl en die in een overvol land met op elke hoek in het bos een bepijlde 'paddestoel' als onmisbaar gezien lijken te worden. Míj lijkt in een land vol hekken juist....

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:33

Ik zit meer naar de tang als naar de tas te kijken. Vandaag een hele dag oude weidedraden² weggehaald. Mijn handen zijn ondanks de handschoenen lelijk toegetakeld en ik sta vol krassen van langsschietende takken of losse stukken draad. Morgen op zoek naar een zwaardere tang..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 23:54

Daar heb je geen tang van het simpele type van nodig, maar een kleiner model van het type betonijzer-schaar. Dat type heeft een extra overbrenging zodat je minder dan de helft van de kracht hoeft te zetten.
De simpele draadtang is eigenlijk voor electriciteitsdraad, dus het veel zachtere koper en incidenteel weidedraad.
De traditionele tang voor 'riding the fence' heeft een speciale en geharde bek en 'poten' van minimaal 20 cm.

HC

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:33

HC, even off-topic, ben altijd geinterresseerd geweest in alles wat met messen te maken heeft dus ik heb de term "Grosse Messer" eens gegoogled...woah! Dat "grosse" is een understatement...Mag je daar zo´n wapen bij je dragen? Dat kun je hier dus wel vergeten. Heb net gehoord dat mijn mora, een simpel noors allround mes(jagers/vissers) dat ik hier meestal bij me draag officieel zelfs verboden is. Nogal vaag, alleen omdat het een vast lemmet heeft, maakt het in mijn ogen veiliger maar ja.
Heb je wel eens eerder zo´n groot lemmet gesmeed? Schijnt nog niet zo makkelijk te zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 09:00

Buenas Kuggur,

'Grosse' heeft een aardige bandbreedte. Andere namen zijn 'falchion' of 'falcata' en 'machete' is ook helemaal goed. Het is een groot mes wat een campo-werker draagt voor van alles en nog wat. Ik woon hier in een agrarische omgeving en een mes is een essentieel hulpmiddel.
Het mes wat ik van de vijl maak is niet groter dan de vijl. Ik maak het met het zwaartepunt ver naar voren zodat het goed hakt.

Een blad smeden is redelijk zwaar werk. Ik héb echter het 'blad' al, namelijk de vijl en de rest is niet zó moeilijk. Het kritische is de temperatuuur. Het is hoog-carbon ijzer en dat mag je niet te heet laten worden omdat de koolstof dan verbrandt, het metaal zachter wordt en de snijrand minder goed 'vasthoudt'.
Ik ga ervoor naar de locale smid, want je hebt er wel een uitgeruste werkplaats voor nodig.
Bandida heeft een oude smederij onder haar huis en ik hóóp dat ik in de gelegenheid ben om bij haar een stuk 'damascus'-staal te smeden.

Ik ben altijd kien op handige stukken materiaal. Zeldzaam hout, een stuk bot, een stuk gewei, een hoorn. Baalde laatst geweldig omdat tijdens de vele verhuizingen een keer een schild van een doosschildpad verdwenen is en ik daar een écht typisch Nederlandse 17e eeuwse kruid'hoorn' van wilde maken. Geen ramp, want heb nu perfect stuk hoorn van een iberische steenbok. Die lopen hier in de bergen om oms heen dus dat heeft weer wat anders extras.
Heb 2½ jaar terug eens een foto van een zelfgemaakt mesje op Bokt gezet. Heeft een handvat van rendiergewei doch dat zie je alleen als heel mooi subtiel zacht gevlamd ivoorkleurig 'been' en niet als gewei. Het foedraal kan je in je zak steken, aan wat ook knopen of in de moestuin over een paar hangen. Messen zijn 'eng' echter, dus jee wat wat dat fout Huilen

Maar goed, de 'Grosse Messer' zijn voor de campo superhandige duizenddingen messen. Als enkelsnijdend mes met een voldoende breed blad zijn ze normaal gesproken overal in de EG legaal om in een foedraal bij je te hebben op een rit.

Saludos,

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:21

Huertecilla schreef:
Bandida heeft een oude smederij onder haar huis en ik hóóp dat ik in de gelegenheid ben om bij haar een stuk 'damascus'-staal te smeden.

Gelukkig niet onder ons huis maar onder een stuk van de schuur Haha!.
Emile (de smid) doet je wat als je het een 'oude' smederij noemt hoor! Ze is artisanaal, maar wel volledig uitgerust. We hebben bv ook een snijbrander, laspost, draaibank en dat soort dingen, niet alleen een oven en een aambeeld Knipoog.
Hier bij ons wat smeden gaat vast lukken, hij (de smid) weet er al van en kijkt er naar uit.

Betonschaar dus. Ik kijk eens rond..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 10:33

nog even @Ikke.
'Wat als' mag geen reden worden om iets niet te doen maar het is wel gezond verstand om een potentiële probleemanalyse op jezelf en jouw manier van rijden met joúw paard los te laten.

Denk even mee.
Ruiters dragen een helm voor hun eigen veiligheid. Daarmee van een mogelijk ongeval uitgaande. Denk daar even over door.
Hoe zit het met fluks afstappen (en opstappen)? Hoe zit het met het paard als de ruiter van diens helm gebruik maakt?
Zo lees je hier op Bokt over ruiters die een mes bij zich hebben om in een voorkomend geval hun paard uit het lijden te kunnen helpen.
Ik ken mensen die geen helm dragen maar wel een lang touw (aan het hoofdstel) in hun broekriem steken bijvoorbeeld.
Hier is alles anders Knipoog en ik rij altijd zonder GSM zonder GPS zonder horloge, altijd zonder veiligheidstouw, doorgaans zonder helm, soms met ruitermes(met hoefpik) en soms met kniptang. Op langere bergtochten altijd met drinkwater, ruitermes, draadkniptang en een tie-strap als broekriem.

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:28

Ik heb me een Knipex aangeschaft:

Afbeelding

"De snijkracht is meer dan 20 keer groter dan de gebruikte handkracht."
Ik heb gisteren een paar uur half weggeroeste prikkel en andere draden weggeknipt, zonder enige moeite! Vork Echt een fantastisch ding!! Dikke aanrader voor iedereen die iets met ijzerdraad of afsluitingen moet doen. Geen gevloek, geen blaren en geen spierpijn Cool