Aansprakelijkheid eigenaar bij verkoop paard (oa proefrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

potocque

Aansprakelijkheid eigenaar bij verkoop paard (oa proefrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 20:28

Er zijn al veel vragen over aansprakelijkheid geweest en misschien staat het ergens (ik kon het niet vinden), maar hoe zit het nu met de aansprakelijkheid bij het proefrijden wanneer je een paard als particulier verkoopt. Potentiele kopers willen vaak een of meerdere keren rijden, soms zelf poetsen en opzadelen of ook een buitenrit maken en er kan dan iets altijd gebeuren. Soms zijn kopers erg onhandig in de omgang met een paard (vlak achter een 'groene' 2-jarige gaan staan enzo Koe ). Ook al ben je particulier, wanneer er schade ontstaat rondom de aan/verkoop van een paard, dan lijkt het mij dat je AVP als snel de handen ervan af trekt en het als commercieel ziet. Ben je als verkoper aansprakelijk wanneer er tijdens het rijden iets gebeurt? Ook al komt dit omdat sommige kopers soms echt helemaal niet kunnen rijden? Ook al is het niet je beroep, maar bijv. af en toe eigen aanfok dat verkocht wordt, moet/kun je je daarvoor dan toch verzekeren?

Mocca

Re: Aansprakelijkheid eigenaar bij verkoop paard (oa proefrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:09

Volgens mij ben je als eigenaar altijd verantwoordelijk voor dingen die je paard veroorzaakt, behalve als de ruiter het duidelijk zelf veroorzaakt.
Bijvoorbeeld: ruiter komt proefrijden en valt, breekt een been, dan ben jij verantwoordelijk en wordt het op jouw verzekering verhaald.
Gaat de ruiter buitenrijden en het paard trapt tegen een auto, dan ben jij verantwoordelijk.
Maar gaat de ruiter buitenrijden met je paard en stuurt hij hem tegen een auto aan ( Clown ) waardoor deze beschadigt raakt, dan is de ruiter verantwoordelijk.

Ik weet er het fijne niet van, maar dit staat me bij uit eerdere topics.

potocque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 22:33

Idd. ik heb het ook zo begrepen dat de bezitter verantwoordelijk is. Hoe zou je dit risico kunnen verzekeren, want zodra er verkoop o.i.d. in het spel is dekt de gewone AVP het volgens mij niet meer...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:34

Kijk bij FAQ, daar staat je antwoord!