Opnieuw aangalopperen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Opnieuw aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:38

Ik weet niet of het hier goed staat hoor, maar ik vroeg me dus iets af. Ik start
in april voor het eerst met mijn Haflingermerrie die nu ruim 3 maanden onder het zadel
is. Ik merk thuis nog wel eens dat het linksom aangalopperen niet altijd geweldig gaat.
Vaak doet ze het wel goed, maar af en toe moet ik een of twee keer opnieuw
aangalopperen voordat ze het goed doet.
In de proeven moet je dus op de volte aangalopperen, maar stel nou dat ze in de
verkeerde galop gaat; dan galoppeer je dus opnieuw aan, maar als het nou eens meerdere
keren verkeerd gaat en de marge waartussen je aan hoort te galopperen is zeg maar
afgelopen, wat doe je dan?
Misschien een rare vraag, maar met mijn andere paard heb ik er geen last van en ik ben
bang dat het (zeker in de eerste proeven) nog wel eens verkeerd kan gaan Bloos

Liselot

Re: Opnieuw aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:45

ik probeer altijd maximaal 3x om goed aan te springen (ik had daar in het begin van de B ook nog wel eens last van) lukt het dan niet draaf ik gewoon netjes verder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:16

Probeer het idd een keer of 3, lukt het niet, dan verder draven. Let wel dat je 2 onderdelen verpest, want de overgang terug kun je ook niet maken. Daarom misschien de laatste keer aan het einde van de volte aangalloperen, en dan in ieder geval de overgang naar draf laten zien?? (ook al is dat een overgang vanuit de verkeerde galop, je krijgt nog altijd meer punten als wanneer je het niet laat zien..)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:01

Ik deed het altijd gewoon net zovaak totdat ik goed zat. Clown
Maar dat was meestal ook niet in meer dan 2x.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:05

Ik probeer meestal een of twee keer openiew goed aan te springen (ook om aan de jury te laten zien dat ik door heb dat ik verkeerd zit) en gallopeer dan verder in de verkeerde galop. Je kan dan toch de oefening in galop laten zien en de overgang terug naar draf laten zien.

Hoe een jury hier naar kijkt weet ik eigenlijk niet, dat zou je aan een jury moeten vragen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:27

Als het na de gevraagde letters gebeurt, dan zou ik zeker toch proberen om het net zo lang te proberen tot het wel goed gaat. Dat zie ik als jury het liefst. Maar het is ook een leermoment voor jou en je paard. Dus gewoon blijven proberen. Ga in ieder geval nooit door in de verkeerde galop!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:31

idd wat scum zegt Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:32

Ik vraag me daarbij toch echt af wat je met een paard wat net drie maanden onder het zadel is bij een wedstrijd doet....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:36

Gewoon een net proefje proberen te rijden....
Ik zou het ook een paar keer proberen maar niet kwaad worden. Je zegt dat je je paard nog mar net 3 maand onder het zadel hebt en dan mag hij/zij toch best een foutje maken??
Waar start je???

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:09

Ik stel voor dat we on-topic blijven. Waar ze start heeft er dus niks mee te maken.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:54

Cleo heeft vaak met de rechtergalop nog moeite ze gaat dan overkruist galloperen en dan neem ik haar gewoon netjes in alle rust terug en probeer het dan opnieuw..
op een wedstrijd ga ik niet anders rijden dan ik thuis doe, anders snapt het dier er ook de balle niet van

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:13

Cassidy schreef:
Ik vraag me daarbij toch echt af wat je met een paard wat net drie maanden onder het zadel is bij een wedstrijd doet....

Dat vraag ik mij eerlijk gezegt ook een beetje af.
Loopt ze verder wel alles netjes? Niet met haar hoofd de lucht in e.d.? Anders zou ik je eerst aanraden nog wat verder te trainen en meteen een goed seizoen in te gaan met een meer ervaren paard. Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:55

Faelivrin schreef:
Cassidy schreef:

Loopt ze verder wel alles netjes? Niet met haar hoofd de lucht in e.d.? Anders zou ik je eerst aanraden nog wat verder te trainen en meteen een goed seizoen in te gaan met een meer ervaren paard. Knipoog

Waarom niet????
Als een paard het een beetje makkelijk aanpakt kun je met goed fatsoen een B proefje rijden!

Toen de mijne 2 maanden onder het zadel was nam ik hem al mee op wedstrijd, en ik ben altijd bij de eerste helft geeindigd, moeten al die andere die onder mij eindigde dan maar thuisblijven??
Ookal waren het allemaal paarden die veel ouder en ervarener waren?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:45

Heb gemerkt dat de jury het waardeert als je het gewoon opnieuw probeert, de jury kan dan ook zien dat jij als ruiter voelt dat je pony in de verkeerde galop ziet en kan je dan beter beoordelen op het onderdeel been en zithulpen. Verder een tip om goed aan te galoperen: overdreven linkerstelling inzetten en je buitenbeen (rechts) goed aandrukken, dan kan het bijna niet mis gaan.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:47

k zou als ik jou was het wel proberen (3x ofso) wand dan ziet de jury dat jij weet dat het niet goed is.. als je niet opnieuw aanspring denkt de jury dat je niet weet wat goed of fout is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:51

Faelivrin schreef:
Cassidy schreef:

Als ik in haar profiel kijk, zie ik dat de pony al heel netjes loopt. Ik vraag me zelfs eerder af of de TS het niet allemaal een beetje te snel wil doen allemaal...

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:11

Ik zou het gewoon een paar keer proberen, maar als hij het fout blijft doen gewoon verder gaan in draf. Wat ik een keer gedaan heb, was gewoon een volte van 10m rijden, en dan met inderdaar overdreven rechterstelling (in mijn geval) aanspringen. Op m'n blaadje had ik alsnog een 6, omdat ze het een goed iniatief vonden. Maar niet iedere jury denkt er zo over..

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 12:49

Faelivrin schreef:
Cassidy schreef:

De pony loopt prima hoor Lachen Alle overgangen gaan goed, ze loopt lekker nageeflijk en heeft een prima achterhandgebruik. Wendingen gaan netjes, halthouden etc. etc. Dit is dus het probleem niet. Ik ga ook wel met mijn andere paard, die al een stukje ervarener is, maar voor mij is dit geen reden om Ruby thuis te laten staan. Als we thuis voor de lol eens een proefje oefenen gaat het ook prima, op het links aangalopperen na. Lachen

Bedankt voor de tips!