Alles links doen? (Opstappen, lopen etc)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjuh

Alles links doen? (Opstappen, lopen etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:30

Vrijdag werd mij ineens verteld dat ik alles links moet doen, dus:
Aan de linker kant 't zadel erop leggen
Links opstappen
Links van 't paard lopen
Rechts de singel eerst vastmaken en daarna links (eventueel aansingelen rechts mocht ook niet)

Dit heb ik nog nooit eerder gehoord eigenlijk... 'k liep altijd gewoon aan de kant wat mij 't beste uitkwam...

Is dit echt een regel? En waarom dan? Is dit echt beter voor het paard?

Apple

Re: Alles links doen? (Opstappen, lopen etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:35

Het is een gewoonte die nog stamt uit de tijd van de cavallerie. Alles werd links gedaan en ook opstappen links zodat je niet in de knoop kwam met je zwaard/sabel/wat dan ook wat je daar had bungelen.

Tegenwoordig is het ook nog steeds een gewoonte. Als je bijvoorbeeld je ruiterbewijs of koetsiersbewijs gaat halen dan is het voor de duur van het examen even de regel Knipoog.

Voor het paard maakt het echt niets uit, sommigen kunnen het wat vreemd vinden als je iets plots aan de andere kant gaat doen. Wat opstappen betreft zou het eigenlijk juist goed zijn om dit af te wisselen.

Maar goed, doe wat je uitkomt, mits veilig.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:36

Vooral niet naar luisteren.

Alles links betekend, je slijt zelf aan een kant, het zadel slijt meer aan een kant, je paard wordt altijd aan 1 kant belast.

Het is juist voor materiaal en paard en ruiter beter om afwisselend aan beide zijdes op te stappen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:38

mee eens met de eerste reactie;)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:26

Ja het is wel een regel volgens mij.. Ik doe het ook uit "gewoonte"

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:20

Het is voornamelijk een gewoonte van de mensen inderdaad.
Voor het paard zelf is het beter om het af te wisselen, bijvoorbeeld met opstijgen. Telkens dat gewicht hangend aan dezelfde kant is niet erg lekker, je kan je misschien wel voorstellen dat het beter is voor de rug van je paard om het af te wisselen.

Uit gewoonte stap ik meestal links op. Omdat ik dit vroeger zo geleerd heb, het nu soepel gaat en vanaf de rechter kant zo stroef. Bloos Opzadelen doe ik gewoon waar me het beste uitkomt, net als ernaast lopen. Paard maakt het niks uit, en mij ook niet, dus waarom zou ik me aan die 'gewoonte' houden? Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:54

Ik stap ook af en toe eens rechts op, bijvoorbeeld als het zadel een beetje scheef ligt, dan trek ik het zo recht, of gewoon als dat even beter uitkomt.
Opzadelen doe ik ook van allebei de kanten, ligt eraan aan welke kant ik het zadel heb liggen, zodat ik niet drie keer hoe om te lopen.

Met het paard meelopen doe ik wel meestal aan dezelfde kant, links inderdaad, hij loopt vanzelf altijd rechts achter me.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:02

Zolang je daar waar het gewenst is alles links doet, is het verder volgens mij goed om af te wisselen. Niet alleen is dat voor de belasting beter (opstijgen) maar ook om je paard aan twee kanten aan jouw aanwezigheid te laten wennen. Overigens vond ik het de eerste keer nog helemaal niet meevallen om rechts op te stijgen, ik was redelijk motorisch gestoord. Clown

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:20

Ik heb geleerd om links op te stappen en het zadel links dr op te leggen.
Met opstappen kan ik ook niet anders, omdat ik me met mij nrechterhand
niet omhoog kan trekken, dus ik trek mezelf met 1 hand omhoog (niet letterlijk trekken maar ik
klim dr op met 1 hand)
Ik loop wel aan de kant die mij beter uitkomt, bijv. als ik langs gras loop met een haflinger, dan ga ik voor het gras lopen.
Dus volgens mij is het geen officiele regel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:25

Apple schreef:
Het is een gewoonte die nog stamt uit de tijd van de cavallerie. Alles werd links gedaan en ook opstappen links zodat je niet in de knoop kwam met je zwaard/sabel/wat dan ook wat je daar had bungelen.

En het is ook gemakkelijker om mensen op te leiden op die manier. Iedereen volgt hetzelfde receptje en wie het niet lukt vervang je door een ander. Het opleiden van de paarden was nl een stuk kostbaarder dan het trainen van de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:28

Het is beter, vaak ook makkelijker, en soms ook veiliger, om alles zowel links als rechts te doen. Zoveel mogelijk afwisselen dus.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:34

Mij is vroeger verteld dat elk paard linkshandig was en dat je alles links moest doen.
Ook links beginnen met poesten enzo hihih. Het is bij mij nu ook echt een gewoonte geworden en doe het automatisch zo.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:33

Mij is vroeger alles zo aan geleerd,ik doe alles daarom altijd ook links soms loop ik wel eens aan de rechterkant maar dat komt zelden voor .

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:13

Links is inderdaad wel vaak de gewoonte, maar ik wissel vaak ook af. Het is ook beter dat ze leren aan 2 kanten bijv. opstappen, zo leren ze afwisseling.
Zo leerde ik het ook op de ponyclub waar ik verzorgde, vaak afwisselen van kant opstappen enzo!
Maar ernaast lopen ben ik links zo gewend dat ik geen controle heb als ik rechts loop..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:13

Volgens mij kan ik niet eens rechts opstappen, ik ben het zodanig gewoon alles links te doen, heb het ook altijd zo geleerd.
Soms zadel opleggen doe ik aan de twee kanten, valt te zien maar mijn zadel ligt en hoe het paard staat Tong uitsteken

grtjs
xxxx

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:08

Ik probeer het wel af te wisselen, vroeger deed ik alles links. Maar mijn paard is erg scheef van zichzelf en dat wordt dan nog erger als ik alles links blijf doen. Dus met wandelen laat ik hem wel eens links van mij lopen en op en af stappen wissel ik ook af. Alleen opzadeken doe ik wel vanaf links, anders krijg ik het zadel er niet op.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:52

Hihi, als ik rechts probeer op te stappen, ben ik echt een kwartier bezig, omdat ik dat bijna nooit doe Nagelbijten / Gniffelen
Maar probeer het wel goed af te wisselen, maar links is gewoon makkelijker (aangeleerd hé..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:12

rechts opstappen vraagt wat oefening, voor de rest zadel ik van links en rechts op, en loop ook vaak rechts of links van mijn paard...

Sjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 16:32

Iedereen bedankt voor de reacties... nu kan ik weer met een gerust hart aan de rechterkant van dat paardje lopen Tong uitsteken Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:39

jottum schreef:
Vooral niet naar luisteren.

Alles links betekend, je slijt zelf aan een kant, het zadel slijt meer aan een kant, je paard wordt altijd aan 1 kant belast.

Het is juist voor materiaal en paard en ruiter beter om afwisselend aan beide zijdes op te stappen.

ja dat is zeker zo, nooit bij nagedacht eigenlijk! Nu je het zegt, maar ik ben ook alles gewend links te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:48

Als je altijd links opstapt, moet je af en toe de beugelriemen omdraaien (dus rechts en links afwisselen). Zo voorkom je dat je linkerbeugelriem langer is dan je rechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:57

Welshcobfan schreef:
Als je altijd links opstapt, moet je af en toe de beugelriemen omdraaien (dus rechts en links afwisselen). Zo voorkom je dat je linkerbeugelriem langer is dan je rechter.

En hoe wou je dit oplossen v.w.b. de wervels en de spieren die telkens eenzijdig belast worden door het opstijgen?
Afwisselen dus.
En nog beter: via een krukje oid opstappen. Pling

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:14

het is ook erg slecht voor je zadel om altijd links op te stijgen. door de druk die ontstaat kan je zadel op den duur krom trekken ( kan je nagaan wat het met de rug doet ) wat betekent dat je zadel niet meer goed op je paard ligt en rug blessures kan veroorzaken. beter is om met een krukje op te stappen of links er op rechts eraf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:29

nou ben het met alle vorige posts eens. Volgens mij kun je prima afwisselen. Ik hou me absoluut niet aan al die regeltjes. (niet dat ze verplicht zijn ofzo maar zo is het de meeste geleerd) Ik doe het eigenlijk alleen braaf allemaal links als ik op de manege ben. Maar thuis doe ik ook niet moeilijk ook met hoeven uitkrabben moet links voor links achter en dan weer rechtsvoor rechtsachter. en dat is dan meer uit luiheid ga ik gewoon van linksachter (of rechtsachter is maar net aan welke kan ik begonnen ben met hoeven uitkrabben) naar rechtsachter en blijf ik gewoon aan die kant staan waar ik al staan om de hoef aan de andere kant uit te krabben, misschien is dit nog wel gevaarlijk ivm trappen maarja dat risico neem ik dan maar. Opstappen aan de rechterkant heb ik toch wel wat moeite mee.

Maar ik denk dat als je paard al moeite heeft met stilstaan je toch beter 1 kant moet houden en wel de kant waar je het makkelijkst kunt opstappen. Want de reden dat paarden wegstappen is omdat ze gewicht aan 1 kant krijgen en dan uit balans raken en om te voorkomen dat ze 'vallen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:33

Linkslopen is logies. Het grootste deel is rechts handig. Lopen ze links van hun paard dat hebben ze hun rechter hand, die het sterkste is het dichts bij hun paard. Zo heb ik het altijd geleerd.

Als je links bent dan zou je dus net zo goed rechts van je paard kunnen lopen. Als dat makkelijker is.