hoe ben jij zelf met borstelen?? Ik zou zeker niet met de zweep erbij gaan, borstelen is heel belangrijk voor het vormen van een band met je paard vooral omdat je haar nog maar 2 maand hebt.. Maar waar ik op doel is; ben jij zelf wat druk met borstelen?? misschien onbewust.. Sta jij helemala ontspannen met rustige halen haar te borstelen? rustig te praten?? Het kan namelijk dat ze zenuwachtig wordt van druk gedrag tijdens het borstelen.. (heb ik wel vaker gezien bij paarden) Het kunnen kleine dingen zijn die onvoorspelbaar zijn voor haar, bijvoorbeeld als je klaar bent met een borstel ze terug gooien in de poetskist ipv terugleggen, van dat soort kleine onbewuste dingen, veel kleine stapjes maken -> ga langer stilstaan met grote passen ertussen en rustig..
@axje_en_jess: eh, ik zou niet gaan wachten tot ze echt gaat slaan!! dat wordt wel heel gevaarlijk... De kunst is juist om te herkennen dat een paard iets niet fijn vind voordat ze in fysiek protest komen!
Maar is het paard gekeurd bij aankoop?? zo ja: wat is er gezegd over de rug? Zo nee: laat haar rug eens controleren.. (en stap tot die tijd met een krukje op om haar rug te ontlasten)