Lengte dressuurzweep, inclusief touwtje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Lengte dressuurzweep, inclusief touwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 08:42

Hoi,

Ik wil deze week een nieuwe zweep kopen maar ik moet deze ook voor de dressuurwedstrijden kunnen gebruiken. Nu heb ik op de site van de KNHS in het regelemt het even opgezocht. Daar staat het volgende:

De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

Nu kan ik alleen niet vinden of het touwtje aan het einde van de zweep daarbij meegerekend is of dat het touwtje niet mee gerekend wordt.
Misschien kunnen jullie mij daar mee helpen.

Alvast bedankt!

Udo2001

Re: Lengte dressuurzweep, inclusief touwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:49

Kenzo schreef:
Hoi,

Ik wil deze week een nieuwe zweep kopen maar ik moet deze ook voor de dressuurwedstrijden kunnen gebruiken. Nu heb ik op de site van de KNHS in het regelemt het even opgezocht. Daar staat het volgende:

De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

Nu kan ik alleen niet vinden of het touwtje aan het einde van de zweep daarbij meegerekend is of dat het touwtje niet mee gerekend wordt.

Alvast bedankt!

Nu las ik vandaag de paardensport en zag dat de lengte van de zweep maximaal 110 mocht zijn.
En ik begreep eruit voor zowel de pony als paardenruiters. Wie heeft dat ook gelezen????

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:59

ik heb dat ook gelezen Knipoog ik weet niet of het touwtje wordt mee geteld ik denk van wel Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:11

Volgens mij wordt het touwtje niet meegerekend.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:14

Udo2001 schreef:
Kenzo schreef:
Hoi,

Alvast bedankt!

Nu las ik vandaag de paardensport en zag dat de lengte van de zweep maximaal 110 mocht zijn.
En ik begreep eruit voor zowel de pony als paardenruiters. Wie heeft dat ook gelezen????
Ik las dit vandaag ook in de Paard & Sport, voor paarden en pony's vanaf 1 April is dit zo, heb het net opgezocht voor je, er staat niks over het touwtje

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:18

Volgens mij is het met touwtje, een vriendin van mij moest namelijk het touwtje van haar zweep afknippen omdat deze anders te lang zou zijn tijdens een wedstrijd.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 16:35

Bedankt voor alle reacties. Ben er alleen nu nog niet zeker van of het met of zonder touwtje is. Ga iig wel een zweep van 1.10 kopen. Misschien komt er nog een reactie van iemand die het wel precies weet....

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:12

ik denk dat je aan mag nemen dat het zonder touwtje is. ik rij altijdmet een zweep van 1.30 en daar moet het touwtje nog bij opgeteld worden.
dat doe ik echt al 2,5 jaar en nog nooit iets over gehoord.

maar ik zag idd ook dat je nu max 1.10 mag hebben. das wel balen, mijn paard is 1.78 en vrij lang.. hoe kom ik met wijken dan bij zijn achterbeen zonder al te veel gerommel met mijn handen.
20 cm korter is echt veel..... maar goed Haha!

scheeld dat er weer tentekamp is Knipoog dan haal ik er weer 2 van 1.10

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:17

gekke_koei schreef:
ik denk dat je aan mag nemen dat het zonder touwtje is. ik rij altijdmet een zweep van 1.30 en daar moet het touwtje nog bij opgeteld worden.
dat doe ik echt al 2,5 jaar en nog nooit iets over gehoord.

maar ik zag idd ook dat je nu max 1.10 mag hebben. das wel balen, mijn paard is 1.78 en vrij lang.. hoe kom ik met wijken dan bij zijn achterbeen zonder al te veel gerommel met mijn handen.
20 cm korter is echt veel..... maar goed Haha!

scheeld dat er weer tentekamp is Knipoog dan haal ik er weer 2 van 1.10

Dat dacht ik in eerste instantie dus ook. Ik vind het ook raar dat het voor beide catogorien gelijk is.
Had net een nieuwe aangeschaft, dat wordt dur weer een andere

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:26

De lengte van de zweep is inclusief het touwtje. Touwtje is meestal 10 cm, dus dan mag de rest van de zweep nog maar 1 meter zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:28

Bijna een springzweepje dus Nagelbijten / Gniffelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:32

Precies. En ook erg vreemd dat zowel een A pony als een paard van 1.83 met dezelfde lengte zweep gereden mogen worden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:34

Ja inderdaad.... gek zijn ze daar bij de KNHS. Op zich heb ik er geen last van, rij M1, en thuis lekker met een 1.30 zweep.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:34

Oke dan, onwijs bedankt voor jullie reacties. Weet nu dus dat ik een zweep ga kopen van 1 meter.

Het is idd wel raar dat het een lengte is geworden. Bij grote paarden is een langere zweep wel zo prettig. Wie weet veranderen ze dat wel weer als er veel klachten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:20

Meestal rij ik zonder zweep, maar als ik met rij, dan rij ik met een zweep van 1.30. Dus dat mag straks niet meer? 1.10 vind ik echt te kort.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:38

Dat is heel apart. 1.10 is gewoon een springzweep-maat zo ongeveer. Scheve mond En een pony van 1 meter en een paard van 1.70 is TOCH wel wat anders qua zweep. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:40

Met springen moest ik mijn zweep eens inleveren, was bijna de starter en ja hoor, het touwtje was te lang bij een zweep controle toen
erafknippen mocht niet

Na mij was er en grote zwepen ruil bij binnenkomst ring Lachen

Patries1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:49

Udo2001 schreef:
Kenzo schreef:
Hoi,

Alvast bedankt!

ja ik heb het ook gelezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:50

staat ook in de nieuwe reglementen Lachen

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:30

ze hebben ook nog nooit iets over mijn zweep gezegt... en ik heb werkelijk geen flauw iedee hoe lang die is....

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:29

en hou zit dat dan met los rijden? mag je dan wel met een langere zweep rijden???
Bijv met los rijden springen me dressuur zweep rijden en met dressuur met zweep van 1.60 rijden???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:31

nee, dat mag niet. Je mag alleen los rijden met de uitrusting die ook in de ring is toegestaan (behoudens enkele uitzonderingen die je in het reglement kunt vinden)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:08

Nibbit schreef:
Ja inderdaad.... gek zijn ze daar bij de KNHS. Op zich heb ik er geen last van, rij M1, en thuis lekker met een 1.30 zweep.

Thuis kun je dat wel doen. Maar met losrijden op een wedstrijd bijv. niet. En met een zweep van 1 meter sla je jezelf alleen maar (tenminste ik wel Bloos). Vanavond op de bijscholing ga ik toch eens vragen waarom ze zo'n regel invoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:11

Ik heb gisteren mijn zweep eens opgemeten, omdat iedereen het hier over zo kort heeft.
Die van mij is 1.10 het harde gedeelte en dan komt er nog het touwtje achteraan.
Om eerlijk te zijn heb ik nooit het idee gehad dat die zweep zo kort is.
Het is de langste die ik heb en vind het en heel gevaarte Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:48

is het zeker dat het met touwtje is.

er wordt namelijk door de fabrikanten gemeten zonder touwtje Haha!