Dilemma/Informatie wat betreft een bijrijder

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Dilemma/Informatie wat betreft een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 14:34

Ik heb 2 paarden (geërft), en de ene rij ik nu sinds 2 maanden ongeveer om de dag en dat is ook prima te doen naast m'n stage (40 uur per week). Maar nou wilde ik ook de ander wat meer gaan rijden, maar 2 paarden op een dag rijden is te veel en om elke dag te rijden na m'n werk is ook te veel.
Ik ben altijd al snel moe, dus moet ook wat rust hebben voor mezelf. Dus leek het me misschien wel handig om een bijrijder te nemen. Alleen vind ik het lastig om zomaar mensen op m'n paarden te laten rijden. Ik heb al bedacht dan rijdt diegene gewoon tegelijk met mij wanneer ik op m'n ene paard rij en die persoon dus op het andere paard.
Lijkt jullie dit een beetje een goed idee of zit ik er totaal naast? (Dit is de eerste keer dat ik over bijrijder denk)

Daarnaast moet ik nog m'n ouders gaan vertellen dat ik graag een bijrijder wil, want die zijn niet zo heel dol op mensen van marktplaats (niet zo lang geleden eens een 'instructrise' van marktplaats gehaald, die de hele boel oplichtte achteraf gezien!).

Maar waar ik moet allemaal aan denken bij een bijrijder, wat betreft afspraken en waar ik op moet letten als ik iemand uit kies enzo?

Zelf dacht ik iig aan regels als:
- Alleen in overleg langs komen en rijden
- Bepaalt aantal dagen afspreken
- Eventueel een vergoeding vragen of helpen op stal ofzo

cissy

Re: Dilemma/Informatie wat betreft een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:24

niet iedereen van marktplaats is per defenitie slecht hoor, er zitten ook goede bijrijders tussen Lachen

Misschien zit er wel een betere ruiter dan jij tussen die jouw paarden nog een hoop kan leren (en jezelf).
Je bent nog altijd zelf degene die bepaalt wie er op je paard rijdt en als het goed gaat kun je dat met een gerust hart aan je bijrijder overlaten. J
e kunt een proefperiode afspreken bijvoorbeeld en aan je paard kun je ook al heel goed zien hoe die persoon is. Duidelijke afspraken maken en je intuïtie gebruiken. En vooral eerlijk blijven ook tegen je paard.
Succes met zoeken!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:25

ik heb ook een bijrijdster via marktplaats gevonden en ben er heel blij mee, leuke meid die goed met mijn paard omgaat Haha!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:58

ik heb ook een bijrijdster via marktplaats, en het gaat heel erg goed.
ik zou in het begin er bij zijn als je bijrijdster gaat rijden en als je het helemaal vertrouwt dan het langzaam los gaan laten.
ik denk dat je met die instructrice heel erg pech hebt gehad, het gros heeft imo goede bedoelingen.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:37

Ik vind het geen slecht plan om (zeker de eerste tijd) gewoon er bij te zijn als een bijrijdster komt.
Als je haar later vertrouwt, kun je haar altijd nog alleen naar je paarden laten gaan.
Wat ik gemerkt heb, is dat het wel prettig is voor beide partijen dat er vaste dagen zijn dat de bijrijdster komt.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:57

ik ben ook op zoek naar een bijrijdster maar die kan ik helaas niet vinden Boos!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:42

Ik zou nooit een paard willen rijden waarbij ik elke keer zou mogen komen opdraven op de tijd dat het de eigenaar uitkomt. Ik snap dat je dat in het begin fijn vindt hoor, maar niet weken achtereen.

Een vergoeding kan je vragen maar daar vind ik dan tegenover staan dat je toch behoorlijk wat met dat paard mag doen, dus niet rijden alleen samen met eigenaar e.d.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:03

Ik heb met mijn bijrijdster ook de afspraak dat ze komt wanneer ik er ben maar goed het is voor mij ook makkelijker want ze rijdt met mij mee naar stal. Je moet voor jezelf nagaan hoe vaak je kunt rijden en voor hoeveel dagen je iemand nodig bent. Zeker in het begin zou ik ze niet alleen laten, je weet ten eerste niet wat voor vlees je in de kuip hebt en ten 2e blijf je altijd verantwoordelijk voor wat jou dieren doen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat iemand mijn paarden aan het rijden is, eraf valt en misschien wel uren in de bak zou liggen als er niemand bij is. Spreek gewoon een proef periode af en maak duidelijke afspraken wat jij verwacht. Bijvoorbeeld zoveel keer in de week komen, altijd met cap op rijden, 2 keer per week de stal mesten, het tuigage wat diegene gebruikt goed onderhouden noem maar op. Als je duidelijke afspraken maakt en dingen op papier zet kan dit veel ellende voorkomen Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:07

maaitjuh: Kan me er enigsinds wat bij jou standpunt indenken aan de andere kant is een paard ook niet "iets" wat je zomaar uit handen geeft. Ik vind dat iemand zich best mag bewijzen of diegene daadwerkelijk goed voor je paard en je spullen is Knipoog
Ik heb eens een bijrijder gehad die gewoon erg laks overal in was, verder een leuke meid hoor. Maar ging niet netjes met mijn spullen om smeet het alle kanten op hielp niet mee aan het onderhoud qua tuigage. Was ook niet serieus qua rijden, zulke mensen zou ik dus nooit alleen bij mijn paarden laten dat is gewoon niet vertrouwd!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 14:02

@ mistral: thnx voor je reactie. daar heb ik iig wat aan
en de rest natuurlijk ook bedankt!

Ik weet ook wel dat marktplaats heus niet altijd slecht is, maar toch.. m'n vertrouwen is natuurlijk wel een beetje geschad wat betreft onbekende mensen van marktplaats.
Inderdaad is een proeftijd wel goed idee en ik ga zeker nog duidelijke afspraken op papier zetten als ik iemand vind.

Maar goed nu nog op zoek naar een betrouwbaar iemand! Tong uitsteken

edit: ik heb al wel bedacht dat ik iemand voor ongeveer 2/3x per week wil hebben, ligt er natuurlijk aan hoevaak die gene wil komen. het gaat mij er eerder om dat die gene betrouwbaar is en goed kan rijden, dan dat ze persee een bepaald aantal dagen kan komen.

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:55

Ik heb ook een bijrijdsters niet via markplaats maar via via.
Heb er 1 gehad waar ik helemaal niet blij mee was en nu heb ik er 1 die is echt super.

In het begin zijn we samen gegaan zodat ik haar weg wijs kon maken en kon zien hoe zij met mijn paard was.
Het heeft niet lang geduurt voordat ik er niet meer bij was.
Nou staat mijn vriendin ook bij mij op stal dus die kon haar nog even helpen en een oogje in het zeil houden.

Mijn bijrijdster is echt heel goed voor mijn paard en heel erg verantwoordelijk.
Je kan het dus heel goed treffen.

Ik hoop dat je een leuke en betrouwbare bijrijdster vind

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:01

ik ga zo gelijk een advertentie op marktplaats (en bokt) zetten. hoop dat er een beetje goede reacties op komen.
ik heb het vanavond met me ouders over gehad en die vonde het ook wel een goed idee, zolang ik maar kieskeurig ben en niet zomaar de eerste de beste neem.

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:26

nou hele veel succes en je moet gewoon goede afspraken maken met je bijrijdster.
En zelf zou ik niet een te jong iemand nemen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 07:46

Nee een te jong iemand kan zeker niet, want m'n 2 paarden zijn allebei net boven 1.70 en erg sterk ('t zijn tuigpaarden). Dus zowiezo een wat ouder, groter en ervaren persoon is nodig.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:36

Kan me voorstellen dat je met 2 paarden en een 40urige werkweek een bijrijdster wilt gaan zoeken. Veelal is internet een makkelijke weg om mensen te zoeken maar je kan ook om je heenkijken op stal of bij een rijvereniging. Misschien dat je daar iemand kent die wel op jou paard zou passen en deze evt. wil bijrijden.

Laat zoveel mogelijk mensen weten dat je een serieuze bijrijder zoekt, sneup op internet en benader mensen zelf. Voor iemand van internet bij je langs komt, heb je vaak toch al wat correspondentie via mail of telefoon achter de rug. Aan de hand daarvan kun je veelal wel inschatten hoe iemand is en als je daarop een afspraak maakt om te rijden ga je gewoon op je gevoel en gezond verstand af of het iets is of misschien is het wel helemaal niets. En als het niets is, gewoon bedanken en verder zoeken Knipoog

Wanneer je een bijrijder hebt is het zeker niet onverstandig in het begin er zelf bij te zijn. Je paard is niet zomaar iets wat je even uitleent of uitbesteed.

Verder kun je goede afspraken voor elkaar altijd even op papier zetten. Dat heb ik met mijn bijrijdsters destijds ook gedaan op hun verzoek en dat werkt prima! Ze mogen hier aan huis vrij rijden en zelf bepalen wanneer ze komen. De een is volwassen en die vertrouw ik voor 100% met mijn paarden. Ze kwam al een jaar op onze stal aan het werk voor ze ging rijden, door haar inzet en die paar keer dat ze reed bedacht ik al snel dat zij een ideale ruiter zou zijn voor ons Z2 paard. De nieuwe bijrijdster die vorig jaar gekomen is ken ik via mijn vriendin. Dit is haar nichtje die ook al een keer op een van mijn andere paarden had gereden toen ze nog een stuk jonger was. Aangezien zij minder jarig is ben ik er altijd bij met het rijden, ook om haar te begeleiden want ze heeft een vrij pittige tante onder haar kont. In ruil voor het rijden onderhouden ze de stal van hun bijrijdpaard en onderhouden ook de tuigage. Ik vraag geen bijdrage maar hun rijlessen betalen ze wel zelf. Je hoeft geen sponsor te zijn, men mag wat over hebben voor zo`n unieke kans om jou paard te rijden Knipoog

Anita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:37

hmm, je kan 't altijd eerst eventjes proberen met iemand, en daarna pas 'echt beslissen'? Lijkt mij..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 08:22

Ja, 40 uur werken (noujah stage van ruim een jaar) is vrij pittig. En aangezien ik hiervoor nog geen bak had, reed ik ze ook niet zo veel. Maar nu met de ene (die ik dus zelf blijf rijde) rij ik minimaal om de dag en de ander wil ik toch ook wat beweging en vooral ervaring geven.
Ik sta hier thuis met m'n paarden, wel wat pensionklanten (6 klanten), maar die hebbe geen van alle tijd of hebben hele andere gedachten over paarden dan ik.
Ik denk ook dat ik ze vraag beide stallen te doen wanneer ze er zijn. En natuurlijk les moeten ze zelf betalen. Ik denk wel dat ik vraag om minimaal 1x per maand/2 weken les te nemen bij een instructrise naar mijn keuze. Daarbij vind ik ook dat stel ze wille een ander shabrak of bandages ofzo voor m'n paard en ik vind dat niet nodig om wat voor reden ook, dat ze dat best mogen gebruiken, maar ze het zelf moeten aanschaffen.
Dat is toch niet vreemd?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 08:28

Ik heb het ook gehad hoor...
Twijfel of ik wel een bijrijder wilde...

Maar...toen ik zelf nog geen paard had.
Was ik ook blij dat andere mensen mij de kans gaven om op hun paard te mogen rijden!.
Dus toen ik zelf 4,5 jaar geleden een paard kocht, begon ik ook met verzorgers.
Helaas niet altijd met succes en op een gegeven moment was ik er best teleurgesteld in.

Maar overal leer je weer van en ondanks dat ik nu wel een stuk voorzichtiger ben, heb ik nu iemand die echt gek op hem is.

Waar moet je op letten?

-Duidelijke afspraken maken ( over de dagen, een evt vergoeding, wat er verwacht word en wat er mag)
In het begin was ik er gewoon heel vaak bij.
Maar ik denk persoonlijk niet dat het gaat werken als je er altijd bij wil zijn.
Dat kan best benauwend werken voor een boel personen.

-Leeftijd en inzicht , verantwoording kunnen dragen( dat hangt vaak erg samen)

-De klik tussen ruiter en paard, ook niet geheel onbelangrijk

-Ik wilde zelf graag iemand die flexibel is omdat ik onregelmatig in de zorg werk en dus op de gekste dagen/uren werk.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 08:36

Thnx voor je bericht. Ja ik twijfelde ook heel erg, maarja de keus was of Loes (dat paard) bijna niks meer laten doen, alleen lekker in de wei (met een leeftijd van pas 13) of iemand zoeken voor haar. Dus kijken wat m'n zoektocht op levert.
Ik blijf in het begin er wel bij, maar denk ook dat wanneer ik zie dat het gewoon werkt samen, dat ik onder het rijden ook gewoon andere dinge op stal ga doen of m'n andere paard rijden enzo. Dat ik toch in de buurt ben (na de eerste weken), maar niet continu sta te kijken.
Maar dat zien we vanzelf wel. Als ik niet het gevoel heb dat ik weg kan lopen zonder dat de bijrijder rare dingen gaat doen, dan is ze snel weg. want dan werkt het blijkbaar gewoon niet.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 08:38

Precies, je merkt het vanzelf aan je paard hoor.
Die kan je ook antwoord geven, of het klikt of niet Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 08:41

Noujah bij mijne ligt dat een beetje moeilijk hr Tong uitsteken
Want het is niet het makkelijkste paard, dus ik verwacht ook zeker niet dat de bijrijder en op stapt en zo mee weg rijd. 't is namelijk net een 3 jarige net onder het zadel (ookal is ze al 13).
Dus dan valt het toch wel wat lastiger om te zien, aangezien het in het begin zeker niet super zal gaan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:50

Maar je moet ook, als het goed gaat wel wat vertrouwen in je bijrijdster hebben.

Ik heb er ook een (via bokt) voor de pony. Ze gaat meestal met mij mee nu, omdat we dan met de trailer naar de rijvereniging gaan. Maar soms als ze vroeg uit is en het is mooi weer, dan gaat ze maar lekker een buitenrit maken ofzo. En dat is ook als de bak zo weer begaanbaar is. Dan hoeft ze van mij niet altijd meer met mij mee.

Ik verwacht van haar dat ze goed is voor de pony en de verzorging van de pony op zich neemt als ze er is. Dus de stal doen, wat opruimen, hooi natmaken, eten klaar zetten dat soort dingen. Maar uit zichzelf doet ze wel wat meer klusjes. En soms doe ik een beroep op haar om te voeren als ik niet kan (laatst 4 dagen achter elkaar op een beurs gestaan en de stalhouder was ziek), dan verwacht ik dat ze me helpt. Verder verlang ik niet veel van haar. Ze is trouwens 14, dus jonge leeftijd zegt niet alles.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:08

Ja, maar vertrouwen moet wel groeien, maar dat zien we tegen die tijd wel. En zowiezo staan m'n paarden aan huis, dus als ik thuis ben en de bijrijder zou rijden, dan vin'k het wel leuk om te komen kijken. Dat heeft dan niks met wantrouwen te maken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:31

Nee, dat klopt! En vertrouwen moet groeien, maar luister gewoon naar je gevoel. Vaak weet je het zelf wel of het goed zit of niet. Het leuke van een bijrijdster kan ook zijn dat je iemand hebt om gezellig een buitenritje mee te maken oid.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 11:01

Ja, daar kijk ik ook wel naar. Of ik ook wel kan opschieten met die persoon. Want m'n paarden staan thuis dus zo gezellig is dat niet altijd