mijn pony dekt merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

estherhensel

mijn pony dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 21:05

Mijn pony van 1.10 is ruin, maar daar lijkt hij absoluut niet op: vol energie, dominant, in stal poept hij op een hoop, staat constant te flemen, knabbelt enz. Oftewel, hij denkt dat hij nog een hengst is...
maar nu hij met een merrie op de wei kan, levert dit dus problemen op, want als ze hengstig is springt hij steeds op haar. Ze dan uit elkaar halen is bijna niet te doen, want de merrie is heel vaak hengstig en dan zou ik dus een andere wei voor hem moeten gaan zoeken, terwijl deze plek juist de meest geschikte is die ik heb kunnen vinden.
Weet iemand of ik er iets anders tegen kan doen??!!
Graag!!
Esther

SophievdV

Re: mijn pony dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:34

Is het geen klophengst?

Laat je DA er anders eens naar kijken Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:42

Die van mij heeft het ook een hele tijd gedaan. Ze hoeven niet perse klophengst te zijn, ook een gewone ruin kan dekken.
Die van mij was altijd heel lief voor de merries, dus wij hebben hem altijd gewoon in de kudde gezet. Als je hem in een wei ernaast gaat zetten, en de merrie komt dan steeds als ze hengstig is naast die wei staan dan fokken ze zichzelf alleen maar heel erg op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:45

Nou ja, om uit te sluiten dat het een klophengst is, zou ik er toch even naar laten kijken.

Ook gezien het gedrag dat hij in de omgang vertoont.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:57

Ik zou hem zo iig niet bij de merrie zetten, en via het bepalen van de hormoonspiegel in het bloed is snel genoeg aan te tonen of het een klophengst is of niet.

estherhensel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 18:14

Bedankt voor het meedenken!
Het probleem is dat hij die merrie van 1.68 m bespringt en ze elkaar kunnen verwonden. Maar ik vind het ook zielig om ze naast elkaar in de wei te moeten zetten, want ze zijn het liefst bij elkaar en ik denk dat ze zich inderdaad alleen maar zullen opfokken. Het is echt balen, want ik heb nu een prachtige wei met inloopstal voor ze en ze kunnen er dus geen gebruik van maken...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:09

Wat ga je er nu aan doen dan?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:13

Bij ons op stal zijn er ook 2 ruinen die af en toe op een merrie springen.
Wij doen daar eigenlijk niets aan! Haha!

estherhensel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 14:18

Mijn vriendin, van wie de merrie is, durft het toch niet aan, dus ik zal op zoek moeten naar een nieuw weidegenootje voor mijn pony... dat wordt dus zoeken naar een ruin. Maar ik denk dat ik
wel aan de dierenarts ga vragen of hij zo'n hormoontest wilt doen, zodat ik zeker weet hoe het nu zit. ik hoop dat het niet te duur is. Nogmaals, ik vind het erg leuk dat jullie zo met me meegedacht hebben!! groetjes Esther

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:36

Ik heb hetzelfde gehad met mijn shetlander. Met zijn 1,10 m dekte hij de tuigers in het land. Als hij er niet goed bij kon, gingen ze liggen voor hem (hij beet ze in de voorbenen en rende dan snel naar achteren!) Contact opgenomen met de vorige eigenaar, die wist zeker dat er twee ballen waren verwijderd. Omdat de pony de rugjes beschadigde met zijn hoefjes, kon hij niet meer bij de merrie's. Hem achter draden gezet maar daar brak hij steeds uit. Toen hebben we er maar een shetmerrie bij gezet (die wel een verzetje kon gebruiken) Daar bleef hij braaf bij. Hero is laat gecastreerd (hij was al 5 jaar) en dit gedrag heeft tot zijn 7e geduurd.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:03

estherhensel schreef:
Mijn vriendin, van wie de merrie is, durft het toch niet aan, dus ik zal op zoek moeten naar een nieuw weidegenootje voor mijn pony... dat wordt dus zoeken naar een ruin. Maar ik denk dat ik
wel aan de dierenarts ga vragen of hij zo'n hormoontest wilt doen, zodat ik zeker weet hoe het nu zit. ik hoop dat het niet te duur is. Nogmaals, ik vind het erg leuk dat jullie zo met me meegedacht hebben!! groetjes Esther

Ben benieuwd wat de uitslag wordt Lachen En succes met het zoeken naar een weidegenootje Lachen

estherhensel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:11

oh, da's goed nieuws! Hij kan er dus ook nog overheen groeien? Quinto is nu ook vijf. Ben nog druk aan het zoeken voor een ruin die hem wilt vergezellen. Ik hou jullie wel op de hoogte! groetjes Esther

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:04

Goed nieuws Haha! Gelukkig dat het opgelost is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:15

Ik zou ze gewoon uit elkaar halen, mijn ruin dekt ook zn weidegenootje als ze hengstig is. Beiden worden ze er niet beter van dus dan staan ze tijdelijk apart.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:59

hoi
bij mij op stal gebeurd het ook wel eens, maar wij doen er eigenlijk niks aan. de merrie's zijn dan ook niet zo heel erg vaak hengstig.

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:03

Gewoon gerust laten het zal vanzelf wel over gaan met de jaren.

estherhensel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 20:13

morgem gaat hij de wei op met een andere, dominantere merrie... ik ben heel erg benieuwd....
groetjes Esther

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:14

zou ze toch maar uit elkaar houden, kan qua voortplanting weinig kwaad,maar als hij de merrie steeds dekt kan hij haar wel beschadigen van binnen of infecteren