Wie kan mij hierover tips geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Wie kan mij hierover tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:57

Hoi ik heb een klein probleempje.
Meschien dat jullie mij hier een tip of tips over kunnen geven.
Ik heb een verzorgpaard een fjord zij is een merrie en is 7 jaar en heet Tinka.
Nou ben ik al een paar keer met haar naar het bos geweest samen met nog iemand anders.
Zolang ik samen met iemand ga rijden is ze super braaf met alles.

Nu ben ik vandaag voor de 2de keer met haar alleen samen naar het bos geweest.
Met de heen weg naar het bos toe en in het bos is Tinka super braaf en vind het allemaal wel leuk en gezellig.
Nu mijn probleem.
Zodra ik weer terug ga rijden naar stal begint Tinka te drammen en heeft haast.
Ze wil dan steeds harder gaan lopen tot ze in draf is.
Over straat rij ik haar altijd alleen in stap.
En van mij moet ze dan ook alleen gaan stappen.
Ik wil dus dat ze blijft stappen op een normaal tempo en niet gehaast.
Ik had vandaag dus ook dat ze weer in draf steeds ging ik heb toen steeds halt gehouden en weer paar stappen verder weer halt houden weer een paar stappen verder.
Ik dacht het op die manier het een beetje op te lossen maar zodra ik haar weer liet stappen ging het tempo weer sneller.
Dus daarom deze vraag.
Kijk ik weet dat ik hierdoor beter samen met iemand op pad kan gaan maar het probleem is dat niet altijd iemand mee kan gaan.
En ik ook wel is gewoon alleen samen met Tinka op pad wil.

Wie kan mij een tip of tips geven zodat Tinka gewoon rustig blijft stappen en niet meer gaat lopen drammen?
Ik heb dit dus alleen op de terug weg en als ik alleen rij met haar.

Alvast bedankt!!!

fjordnina

Re: Wie kan mij hierover tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:06

Je rijdt een fjord, wen dus maar aan het drammerige en het volhardende!

Zo, dat was punt 1 Clown

Of het helemaal op te lossen is is moeilijk te zeggen, het kan in elk geval wel heel veel verminderen.

Zorg dat je voelt wanneer ze wil gaan versnellen. Wees haar voor door al een kleine ophouding te geven. Waarschijnlijk zal ze er na een paar keer lak aan hebben en toch lekker haar eigen zin gaan doen. Dan pak je dus een ander trucje erbij.

Zodra zij harder wil lopen zet jij haar op de volte. Iedere keer opnieuw. In het begin zal dit na iedere 2/3 stappen al raak zijn.

Bij de meeste fjorden moet jij echter net een tikkie volhoudender zijn dan zij. Dat kan een heleboel moeite kosten, maar het resultaat mag er dan wel zijn.

Iets anders wat je zou kunnen doen is, wanneer zij harder gaat lopen, haar omdraaien, dus met de kont naar huis en dan een stukje de andere kant weer op gaan. Ze zal wel protesteren, maar daar moet je niet aan toegeven. Pas als zij het opgeeft keer je weer om. Iedere keer herhalen als ze weer versnelt.

De beste oplossing is dus echt volhouden en slimmer zijn dan zij.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:19

Belonen als ze blijft stappen en idd voltes draaien..

En volhouden, zelf zou ik niet gaan draven om haar dan rustig te krijgen, blijven stappen
en zwaar gaan zitten, het wordt vanzelf beter als je gewoon consequent blijft.
(en niet toe geven.)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:20

Weet niet of het een optie is maar je kan een rondje rijden ipv dezelfde weg terug...

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:10

fjordnina schreef:
Iets anders wat je zou kunnen doen is, wanneer zij harder gaat lopen, haar omdraaien, dus met de kont naar huis en dan een stukje de andere kant weer op gaan. Ze zal wel protesteren, maar daar moet je niet aan toegeven. Pas als zij het opgeeft keer je weer om. Iedere keer herhalen als ze weer versnelt.

De beste oplossing is dus echt volhouden en slimmer zijn dan zij.

Zo heb ik het in het begin inderdaad ook gedaan bij mijn verzorgpaard. Ze kan onzettend drammen op de dijk maar dan juist op de weg naar het bos toe. Als ze eenmaal begint te draven is ze al snel over in galop en lastig te stoppen en aangezien er aan t eind van de dijk een redelijk drukke weg ligt hou ik haar graag in stap. Gewoon zodra je ze begint te draven omdraaien en terugstappen tot waar ze begon met draven of tot ze stopt met protesteren. Na een keer of 7 is de lol er dan wel voor der af.

Hanneke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:57

Als ze wil versnellen gewoon omdraaien. Dan laat je als het lukt haar even staan. Daarna keer je weer om en probeer je het weer, steeds maar weer blijven proberen!

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:00

De terugweg he Knipoog Clown Dat ken iC ook wel Tong uitsteken Ik probeer altijd mijn pony goed bezig te houden, dus steeds andere stelling, diep rijden, wat hoger enz enz.. Ik hoop dat het lukt, want weet hoe irritant het is Vork

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:51

Ik ga wel eens als ie écht te enthousiast wordt een stukkie de andere kant op lopen.
Dan heeft ie zoiets van: Huh, wat is dit nou. Gaan we weer daarheen?
En dan draai ik om en dan gaat 't meestal beter want dan is ie weer bij bezinnen zeg maar.
Wel 'n lastig probleem, ik hoop dat je 't snel oplost. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:25

Het is een bekend en gangbaar probleem. Uiteindelijk is de beste methode toch heel consequent elke keer dat ze te hard stapt haar terughalen. Of je dat doet met een halve ophouding, stilzetten en weer aanstappen of zelfs paar pasjes achterwaarts om de voorwaartse drang weg te nemen, moet je voor jezelf uitmaken. Zorg in ieder geval dat jij heel precies weet wat je wel wilt toestaan en wat niet en hou die grens dan ook heel strak aan. Bij een Fjord moet je over het algemeen strikter zijn met zo'n grens dan met veel andere ponies.
Andere methode is om steeds weer weg te sturen van stal als ze te hard wil. Maar daar moet je omgeving zich een beetje voor lenen. Je oprit voorbij gaan is daar een variatie op.

NancyFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 00:53

Hoi Allemaal

Erg bedankt voor al jullie reacties. Haha!
Hier ga ik zeker mee aan de slag met de hoop dat het lukt.
Wand het is zo jammer de rit erheen en in het bos gaat heerlijk en super en dan die terug weg is dan weer een ramp.
En dat vind ik dan zo jammer.
Dus ik ga dit zeker proberen.
Nou dank jullie wel hoor!!!

Groetjes Nancy.
Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:04

Ze weet de weg naar huis, ik zou zeggen, neem eens een andere weg terug, zeker weten dat ze dan wel rustig loopt.

Verder ben ik het met bovenstaande reactie's eens wbt het oplossen vh probleem. Maar als je de teugels loslaat gaat ze dan ook steeds harden lopen tot ze draaft of stapt ze dan wel netjes?

NancyFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 01:17

Hoi

Ik kan niet echt een andere weg terug rijden het bos zit een kwartier rijden van de stal vandaan.
En hoe ik dan aan de andere kant dan helemaal zou moeten komen om bij de stal weer te komen zou ik niet eens weten.

Over je vraag over me teugels.
Als ik me teugels loslaat dan zit ze meteen in midden draf zowat.

Groetjes Nancy. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:31

Tjah, ze zal wel graag weer naar huis willen, die van mij lopen op de terugweg ook altijd harder dan op de heenweg.
Consequent zijn, ik vind het prima als ze flink doorstappen maar draven mag in geen geval, ook niet met losse teugel(doe ik vaak op de terugweg). Ik heb zelf eigelijk nooit problemen ermee, als ze draven zet ik ze direkt stil, blijkbaar werkt dat genoeg omdat het dan nog langer duurt om thuis te komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:48

Je kan die voorwaartse drang ook ten gunste gebruiken. Dan pak je oefeningetjes mee waar ze normaal gesproken heel erg van terug komen in tempo en je impuls verlies krijgt. Dus een pasje wijken meepakken, schouder-voor, traversachtig etc. Als je het handig aanpakt krijg je je paard dressuurmatig dan een stuk beter voor elkaar en komt ie lekker los en ontspannen op stal en krijg je zelf geen blaren aan de vingers en geen hele moeie benen van het opwekken van impuls.

_Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:59

een weg nemen die ze nog niet kent en heel streng zijn. Haha!

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:06

Fjorden zijn eigenwijs Clown
Maar je kunt de heenweg veel draven, galloperen zodat ze flink moe wordt, misschien is ze dan de terug reis te moe om vervelend te doen.
Of een weg nemen die ze nog niet kent is ook een oplossing.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:21

Haha! Haha! leuk he, fjordjes!
Ik heb ook zo´n dametje in mijn bezit (al vanaf veulen af aan). Ook zij kan behoorlijk over haar tempo heen lopen, niet alleen de terug weg. Wat bij mijn fjord goed werkt, is dat ik haar gewoon aan het werken hou. Dan bedoel ik dat ik veel overgangen rijd, halt laat houden, achterwaarts laat lopen, zodat haar aandacht bij mij blijft. Ik laat haar wat wijken, naar links en rechts. Ik ben haar eigenlijk continu aan het laten werken zodat er van drammen even niets kan komen. Want als ik dat niet doe, dan neemt mevrouw het ervan en gaat ze in een mega snel loop of draftempo ervan door en dat mag ze dus niet van mij. Tong uitsteken (uk en ik hebben wel es een meningsverschilletje onderweg Tong uitsteken Haha! )
Maar ik vind dat weer de charme van mijn vriendinnetje..