wil z`n hoef niet optillen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette_

wil z`n hoef niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:45

op de manege waar ik rijd rijd ik op een pony, en als ik de hoeven uit wil krabben krijg ik ze echt de lucht niet in, ik weet waar je hem vast moet houden enzo ik heb alles geprobeerd, heeft iemand nog een tip voor me ?
-xxx-

anneliesdj

Re: wil z`n hoef niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:48

Op school leerden ze mij dat je dan met de zijkant van je schoen op de kroonrand kunt gaan staan, is vervelend voor het paard en daardoor tillen ze meteen hun voeten op. Als je er een duidelijk commando bij geeft leren ze snel dat ze beter direkt hun voet op kunnen tillen.

Met je vingers knijpen in de pezen wordt ook wel gedaan maar is minder handig omdat je dan echt hard moet knijpen en de meeste paarden er dan nog niet op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:49

Oeh, 'ik heb al van alles geprobeerd' is lastig, want wat dan precies? Ik doe het altijd als volgt: Ik ga altijd met mijn hand langs de schouder naar beneden richting de hoef en zeg dan 'voetje'. Dan tillen de meeste paarden hun hoef wel op. Als dat niet lukt zou je kunnen proberen om met je schouder tegen zijn schouder aan te duwen. Als het goed is verplaatst de pony zijn gewicht dan op zijn andere been en kun je makkelijker de hoef optillen. Bij mij werkt dat in ieder geval altijd;)!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:49

anneliesdj schreef:
Op school leerden ze mij dat je dan met de zijkant van je schoen op de kroonrand kunt gaan staan, is vervelend voor het paard en daardoor tillen ze meteen hun voeten op. Als je er een duidelijk commando bij geeft leren ze snel dat ze beter direkt hun voet op kunnen tillen.

Met je vingers knijpen in de pezen wordt ook wel gedaan maar is minder handig omdat je dan echt hard moet knijpen en de meeste paarden er dan nog niet op reageren.

dankjewel, ik zal het proberen, maar aangezien het een manegepony is weet ik niet zeker of het wel werkt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:52

De eerste optie die ik noemde werkt ook bij manegepony's hoor, geen enkel paard vind dat prettig, heb er nog nooit een gezien die niet zijn voeten optilde en wij moesten juist oefenen op manegepaarden en -pony's :-D Knipoog

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:02

loveshadow schreef:
Oeh, 'ik heb al van alles geprobeerd' is lastig, want wat dan precies? Ik doe het altijd als volgt: Ik ga altijd met mijn hand langs de schouder naar beneden richting de hoef en zeg dan 'voetje'. Dan tillen de meeste paarden hun hoef wel op. Als dat niet lukt zou je kunnen proberen om met je schouder tegen zijn schouder aan te duwen. Als het goed is verplaatst de pony zijn gewicht dan op zijn andere been en kun je makkelijker de hoef optillen. Bij mij werkt dat in ieder geval altijd;)!

ik heb dingen geprobeerd die mensen me zeiden dat ik moest doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:08

Oké! Lastig!!! Op de manege waar ik rijd staat een pony die altijd net been aan de andere kant optilt als ik het been wil optillen Clown . Met zo'n kleine pony helpt het 'trucje' van het duwen wel, maar misschien niet met die pony waar jij het over hebt?
Ik ken ook iemand die altijd even aan de vetlok (zo heet dat toch? Nou ja dat plukje haar net boven de kootholte Koe ) van haar Fjord trekt als ze hoeven wil uitkrabben. Maar dan moet de pony die maar net hebben.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:13

loveshadow schreef:
Oké! Lastig!!! Op de manege waar ik rijd staat een pony die altijd net been aan de andere kant optilt als ik het been wil optillen Clown

Zeeeer herkenbaar Knipoog de pony waar ik op reed deed dat ook, maar heb het afgeleerd.
Pas ging ik hem doordeweeks opzoeken en stonden er meisjes bij die poetste, een daarvan moest erop rijden. Die meisjes waren heel aardig, maar kunnen niet opzadelen ofzo. Ik had hem dus opgezadeld. Die meisjes wilde zijn hoeven uitkrabben, maar wat ze ook deden, hij deed zijn hoef niet omhoog! ze vroegen of ik het wilde doen en ik kom eraan en hij doet zijn hoefje al omhoog.. Clown raar beestje.
Ook had ik een pony waar ik een bepaalde hoef niet omhoog kreeg! (hij had er ook een ontsteking op zijn knie zitten, deed natuurlijk zeer als je het voetje hoog optild)
Dan leunde ik tegen hem aan en met veel kracht kreeg ik zijn hoef omhoog en erna zijn knie even masseren.. Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:51

Hangen, leunen, duwen en kracht gebruiken zijn geen goede aanpakken, daar verlies je het altijd mee.

Aan de vetlok optillen werkt vaak ook wel idd maar lang niet alle paarden hebben vetlokken waar je goed aan vast kunt pakken. De meeste sportpaarden hebben niet eens een vetlok dus dan is het even op de kroonrand staan handiger.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:39

Zeker niet op de kroonrand staan hoor!
daar kan hij kreupel van worden.
Ik heb geleerd om hem naar de andere kant te duwen dan tilt hij meestal z'n voet wel op Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:49

Duwen heeft geen zin, een paard duwt toch harder.
Op de kroonrand 'staan' kan geen kwaad, ik heb niet gezegd dat je met je volle gewicht erop moet staan.
Je moet met de rand van je schoen net op de kroonrand gaan staan en duwen.

Ik weet niet hoe jij het doet maar ik heb er nog nooit een paard kreupel van zien worden.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:42

Hi, je moet het voetje op het juiste moment optillen. Dus ga naast het paard staan, buk voorover, geef m met je heup (gooi je kont in de strijd Haha!) een duwtje opzij, en dan pak je gelijk zijn voet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit niet lukt. Let op dat JIJ het moment bepaald wanneer die zijn voet mag neerzetten. Beloon hem daarna en probeer het met zijn andere voet. succes!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:45

je kan m "foppen" door eerst zn andere hoef op te willen tillen (heb je vaak wel de eerste paar x een tweede persoon voor nodig. die moet bijv zn linkerhoef op willen tillen. hij zal dan gaan leunen (denk ik) op links. op dat moment moet jij zn rechterhoef pakken (bij de vetlok als ie dat heeft).
en anders inderdaad ff met je gewicht spelen. Vooral inderdaad, BELONEN! Haha!