shetlander kopschuw, en nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

shetlander kopschuw, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:58

Mijn v.shetlander is heel erg kopschuw. Ik kan hem niet eens normaal aaien. Alleen over zijn neusje. Eerst had hij dit ook al, maar het lijkt steeds erger te worden. Gisteren heb ik hem gefreestyled, omdat ik niet eens zijn halster kon omkrijgen. Nou, hij deed wel een paar keer een join up. Maar als ik dan het halster omwou doen of het halstertouw om zijn nek wou leggen, rende hij al weer weg. Ook al ik snel handel, wordt het er niet beter op. Dan gaat hij steigeren enzo. Ik dacht gisteren, hij zal toch wel een keer opgeven? Maar nee hoor, na 3 kwartier nog niet.. Wat moet ik nou doen?? Verward

Animal_ABC

Re: shetlander kopschuw, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:02

Iemand erbij halen die er meer verstand van heeft Lachen
Sorry voor deze banketstaaf opmerking, maar "een paar keer een join-up", zo werk je niet met paarden!
Probeer iemand te vinden met meer ervaring, en laat die ej helpen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:05

hoezo werk je zo niet met paarden Verward
Vaak kan je door freestyle problemen ook oplossen hoor!
(kijk maar naar het boek heartland)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:08

Dat is een kinderboeken serie toch? Verward

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:09

Ik wil graag gewoon reacties wat ik er tegen kan doen!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:17

wat is de achtergrond van deze pony? Werk op basis van vertrouwen e respect. Ga met je handen borstelen zodat hij went aan lichamelijk contact met mensen. Pak het bij de basis aan, en vooral niks forseren. Geef de pony het vertrouwen. Als je merkt dat hij op bepaalde plekken of met bepaalde bewegingen rillerig wordt, ga dan verder op een andere plek maar negeer de reactie van de pony.

Succes ik hoop dat je er wat mee kunt.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:22

Een join-up kan wel werken, maar dat doe je niet "een paar keer" achter elkaar. En het is niet omdat je een join-up gedaan hebt, dat je ineens alles met je paard kunt doen.

Zoals hierboven al vermeld, werk op een rustige basis aan vertrouwen, en ga steeds een stapje verder. Hou het luchtig. Wees blij met een centimeter vooruitgang in plaats van te focussen op de hele marathon, om het maar in afstand uit te drukken...

Succes!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:23

als jij rustig met de shet omgaat maar het wel erger wordt komt het misschien door iemand anders die niet goed met hem omgaat??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:24

vroeger is dit hengstje verwaarloosd. Hij heeft een tijd bij de eigenaar in de tuin gestaan om weer op te knappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:31

neem vooral de tijd, als hij eenmaal een halster omheeft, lat deze dan om tot je hem zonder problemen te pakken kunt krijgen (zorg wel voor een superzacht en soepel halster welke goed past!!), als je hem probleemloos te pakken kunt krijgen ga je oefenen of je eerst een touw om zijn nek kunt krijgen voor je het halster pakt, lukt dit probleemloos, dan ga je pas het halster eraf halen, zorg er ook voor dat je ALTIJD wat lekkers meehebt als je hem wilt pakken, en oefen alles maar 1 hooguit 2 keer, neem vooral de tijd voor alles, lukt het over 3 maand niet dan maakt het niks uit!!

ik heb zelf een kwpn merrie van 5 welke ook mishandelt is geweest en ze staat sins kort halsterloos op stal, krijg ik en dagje het halster niet om? kan gebeuren, volgende keer beter denk ik dan! vooral alles met veeeeeeeel rust en geduld doen, dan komt het vertrouwen ook vanzelf!

en zoek hulp!! alleen kun je het wel proberen maar iemand die er ervaring meeheeft kan je toch het beste helpen voor het beste resultaat!!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:11

Hoelang verzorg je pony al? Zorg dat jullie een band krijgen met elkaar laat hem rustig wennen aan jou, vertrouwen is hierbij 1 groot belang. Een pony is namelijk niet zomaar kopschuw, meestal komt dat omdat er te hard handig met het beesje is omgegaan(niet altijd maar kan). Blijf rustig en beloon hem zodra hij braaf is, laat zien dat jij wel te vertrouwen bent en hem niks wil doen dan aaien. Joinup is zeker niet de beste oplossing kopschuw heeft 9 van de 10 keer een reden, een jion ip is erom te laten zien wie de baas in je roedel. Maar niet om zijn angst te over winnen. Het beste is gewoon blijven oefenen, en niet direct straffen als hij het verkeerd doet..

Dus je benodigheden zijn een zee van gedult.
En ervaring en dat is schijnbaar niet aanwezig, neem iemand mee die hier wel ervaring mee heeft.
Maar stop met die jion up, je kan niet nagaan van heartland dat is een boek gebasseerd op waargebeurt maar ook fictie..
Dus niet alles is waar. Tuurlijk een jionup heeft ook goede kanten maar niet voor het probleem wat jij hebt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:55

Prissey schreef:
Hoelang verzorg je pony al? Zorg dat jullie een band krijgen met elkaar laat hem rustig wennen aan jou, vertrouwen is hierbij 1 groot belang. Een pony is namelijk niet zomaar kopschuw, meestal komt dat omdat er te hard handig met het beesje is omgegaan(niet altijd maar kan). Blijf rustig en beloon hem zodra hij braaf is, laat zien dat jij wel te vertrouwen bent en hem niks wil doen dan aaien. Joinup is zeker niet de beste oplossing kopschuw heeft 9 van de 10 keer een reden, een jion ip is erom te laten zien wie de baas in je roedel. Maar niet om zijn angst te over winnen. Het beste is gewoon blijven oefenen, en niet direct straffen als hij het verkeerd doet..

Dus je benodigheden zijn een zee van gedult.
En ervaring en dat is schijnbaar niet aanwezig, neem iemand mee die hier wel ervaring mee heeft.
Maar stop met die jion up, je kan niet nagaan van heartland dat is een boek gebasseerd op waargebeurt maar ook fictie..
Dus niet alles is waar. Tuurlijk een jionup heeft ook goede kanten maar niet voor het probleem wat jij hebt

Ik verzorg Prins nou ongeveer een jaar. Het is niet een ponytje waar je heel lief tegen moet doen. Dan probeert hij de baas over je te doen, en gaat ook bijten als hij niks lekkers krijgt. De join up helpt geweldig bij hem, vooral als je duidelijk laat zien wat je wilt. (een vriedin van me ging ook een keer mee, en ging freestylen, maar Prins kwam zomaar naar haar toe zonder dat ze dat wou.) Verder als ik aan kom bij de wei, is prins altijd degene die hinnikend naar je toe komt lopen. Verder vind hij het goed als je naar hem toe loopt, en hem over zijn neusje aait. Alleen als hij het halster ziet, moet hij inneens nodig kl*ten met bacardi. En oh ja, over dat freestyle heb ik een soort cucus over gevolgd. Verder was dat heartland boek, maar een voorbeeld, om te laten zien dat ze het daar OOK zo doen. (Tenminste als je het boek kent)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:25

Ik ken het boek uit een ver verleden. Er zijn wel raakvlakken met de werkelijkheid, maar verlies het pennygehalte ook niet uit het oog.

Heb er 1 boek van gelezen á la zwarte hengst, trailertrauma, jong meisje lapt het beest (inderdaad dmv join up) weer op.

Join up moet je ontzettend voorzichtig mee zijn en ik denk niet dat je dat helemaal door hebt. Dat kan ik je niet kwalijk nemen want het lijkt een echt modeverschijnsel te zijn.

Wat ik je echter wel kwalijk neem, is dat je nergens acht slaat op de, in mijn ogen, belangrijkste tip in dit hele topic: haal er iemand bij met veel ervaring.

Laat die Join up en freestyle en wat je er verder nog mee doet voorlopig achterwege.

Ga gewoon een beetje in het land staan tutten en meer niet. Aantal keer herhalen en vervolgens poets je hem gewoon los in het land.

Ook weer een aantal keer herhalen en dan kun je rustig aan eens een halstertje om doen. Zorg dat je een halster hebt wat zowel op de neus als achter de oren open kan. Doe alleen het stukje achter de oren dicht. Hij zal waarschijnlijk wel pogingen doen om er vanaf te komen, maar na een tijdje is hij wat gekalmeerd en komt hij weer naar jou toe. Althans, als jullie vertrouwensband voldoende sterk is. Op dat moment kun je de neusriem dicht doen. Misschien gaat hij weer rennen enz. om ervan af te komen, maar op het moment dat hij bij je terug komt doe je heel kalm het halster af en beloont hem.

Niet te hard willen gaan, gewoon heel rustig.

Het lijkt er ook op dat je een dominantie probleem hebt. De verhoudingen liggen scheef, maar ik vind het moeilijk om van achter een beeldscherm te bepalen waar het mis gaat.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:24

ben het helemaal met fjordnina eens. Je hebt overal een maar op kun jij omschrijven wat jij onder een jion up ziet in je eigen woorden? Maak eerst jullie band sterker en ga daarna te werk hoe hierboven wordt beschreven, je hebt nu onwijs veel nuttige informatie en neem dat alsjeblieft aan. je zult zien dat het stukken beter gaat over een poosje, niet dneken dat het binnen 2 weken helemaal perfect gaat nee ... Want je krijgt het toch niet voorelkaar met dwang, en teneerste is het onder dwang ook helemaal niet goed voor het vertrouwen van het beesje, en dat je niet lief lief tegen hem moet doen vind ik echt onzin. Ik heb een hengst veulen gehad, en ik meen het serieus heb nog nooit zo een dominant paard in handen gehad.. Maar ook tegen hem was ik lief.. kijk deed hij iets fout wat echt niet kon kreeg hij opzijn donder.. Maar elk dier heeft liefde nodig zo ook jou shetje...

Doe wat met de tips werk naar een sterkere vertrouwings band door veel te poetsen en tegen hem te praten..

Liefs prissey

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:50

toevallig ken ik prissey persoonlijk en zo ook het hengstenveulentje waar ze het over heeft, en hij was zeker dominant.

ik heb zelf een haflinger die dan niet kopschuw is , maar wel slaat en doet ik ben toen gewoon verder gegaan met waar ik mee bezig was na dat ik haar vertrouwen had gewonnen natuurlijk. afstraffen heeft TOTAAL geen zin dat werkt alleen maar averechts.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:56

moyra schreef:
toevallig ken ik prissey persoonlijk en zo ook het hengstenveulentje waar ze het over heeft, en hij was zeker dominant.

ik heb zelf een haflinger die dan niet kopschuw is , maar wel slaat en doet ik ben toen gewoon verder gegaan met waar ik mee bezig was na dat ik haar vertrouwen had gewonnen natuurlijk. afstraffen heeft TOTAAL geen zin dat werkt alleen maar averechts.

wel omdat dit beesje kopschuw is , ja moet hem dan nooit een tik bij het hoofd geven, want dan daal je alleen maar in je punten maar dat weet ts denk ik zelf ook wel.. Maar als een paard(zonder kopschuw) mij bijt of trapt wordt hij/zij zeker afgestraft ik laat me niet zonder reden bijten of slaan

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:59

ja dat begrijp ik , maar jij weet net zo goed als ik dat pebbels het ook wel om een reden heeft moeten doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:33

Natuurlijk krijgt mijn shetje wel liefde, an ben ik ook wel lief voor hem. Maar niet overdreven, en daar bedoel ik mee, dat hij wel moet zien wie de leiding geeft, ik heb namelijk het idee, dat hij dat nu en dan af en toe vergeet. Ik zal er inderdaad wel de tijd voor nemen. En over het freestylen, ik heb er nog een topic over geopend: Wie doet er ook aan freestyle? Dus als je er kommentaar op hebt, doe dat dan liever op die topic..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:17

Dus verder niemand weet wat voor kopschuw?? Jammer..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:20

wat dacht je van, pak een stoel ga in de wei zitten en wacht tot hij naar je toe komt, zo wek je vertrouwen.

Paarden zijn nieuwschierig dus hij komt naar je toe al duurt het een maand...

Als een paard kopschuw is moet je het paard naar jou toe laten komen, niet jij naar hem...

"mijn" methode heeft iig goed gewerkt bij het veulen van mijn moeder en een shet van de buurman die als de dood voor iedereen was.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:24

oke, bedankt! Ik zal het morgen al proberen, enne wat als ie naar je toe komt?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:26

saskiakefie schreef:
oke, bedankt! Ik zal het morgen al proberen, enne wat als ie naar je toe komt?

Geduld hebben, niet gelijk verwachten dat hij niet meer kopschuw is. Vertrouwen wekken en rustig laten zien dat je toch niet zo eng bent als hij dacht, desnoods met een wortel ofzo.

En echt hem naar je toe laten komen absoluut nergens in dwingen (kan ook gewoon in de stal gaan wachten tot hij dichterbij je komt.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:05

Geweldig gewoon om weer eens te lezen wat al die Heartlandboekjes en Join-up demonstraties voor effect kunnen hebben.

Voor de TS is dit topic misschien handig om door te lezen:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Verder vraag ik me af hoe vaak jij bij je VERZORGshetlander komt, en wie er verder nog met dat dier omgaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:11

ik kom er een keer in de twee dagen, oh ja vandaag kon ik hem gewoon aaien, hij kwam ook naar me toe. En een vriendin van me verzorgd ook, maar die doet niet zo veel met Prins

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 01:14

Eens in de twee dagen is niet vaak genoeg. Je moet dagelijks komen.

En dan is het geen kwestie van dagelijks uren met hem doorbrengen, zo lang kan een jong paard zich niet concenteren. Dagelijks 10 a 15 minuten GOED met hem doorbrengen (fdoor bijkv. grondwerk met hem te gaan doen) en je hebt een heel ander paard voor je.