E-rijbewijs moeilijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

E-rijbewijs moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 10:17

Hoi, ik zit dus te overwegen om het E rijbewijs te halen, zodat ik safe met een trailer kan gaan rijden. Nu vraag ik me af hoe moeilijk/makkelijk dat nou is? Begrijp dat je op dit moment nog geen theorie hiervoor hoeft te doen (dat scheelt weer Haha! ).
Denk over een dagopleiding, maar twijfel over wel of niet met examengarantie (is 180 euri duurder, maar dan mag je gratis doorlessen als je 't de eerste keer niet haalt). Aangezien ik meerdere keren examen heb moeten doen voor B vanwege de zenuwen Bloos (inmiddels echter al wel jaar of 17 geleden) vraag ik me af wat verstandig is. Hoe moeilijk/makkelijk vonden jullie het?

BarbaraNova

Re: E-rijbewijs moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:31

Nou ik ben net weer begonnen met lessen maar ga er maar van uit dat het even moeilijk is als je gewone rijbewijs. Je moet met aanhanger alles wat je doet leren dus er gaat tijd in zitten...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:32

waarom oefen je niet al in de wei of op prive terrein of met een gewone aanhanger ( mag nl wel)
Ik kan nu ook achteruit, bochtje achteruit, vooruit ook natuurlijk. ik wil ook binnenkort eens informeren naar de kosten en mogelijkheden hie rin de buurt

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:35

Ik heb zelf geen e rijbewijs maar een vriendin van me heeft het een paar maanden terug gehaald, en zij vond het meevallen.
Volgens mij heeft ze toen 2 dagen of dagdelen gelest en daarna is ze meteen geslaagd Lachen

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:46

Tessabo: Zit met hetzelfde idee in mijn hoofd, wil ook mijn E achter B halen maar jij hebt het over € 180 extra voor examengarantie. Hoeveel kost de dagopleiding zonder examengarantie dan bij jou? Om even prijsvergelijkend bezig te zijn Haha! .
Als je gaat beginnen, alvast heel veel succes!!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:00

@Marije: rijschool hier in Enschede vraagt 340 voor dagopleiding en 520 voor dagopleiding met examengarantie.

@Lynn_Nikita: dat had ik ook al bedacht, kun je alvast wat feeling ontwikkelen. Kan m'n vader wel vragen, die heeft ervaring (en E, maar dat kreeg je toen nog - tot '85 of zoiets - automatisch, ik was net een paar jaartjes te laat).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:08

Tja, tis maar net hoe moeilijk je het je zelf maakt Haha!

Ik heb mijn E-rijbewijs in 1 keer gehaald. Een stuk of 4 lessen van 2 uur in de 2 weken ervoor en toen op voor het examen. Heb wat geluk gehad met het bochtje achteruit (mocht ik 3 keer proberen ipv 2 keer Bloos) en verdere commentaar was alleen dat ik wat te rustig reed binnen de bebouwde kom (ja duh.... allerlei zijwegen van rechts die voorrang hebben en dan met mijn paard in de trailer 50 rijden als je constant op de rem moet voor die wegen? Dan rij ik liever een constante 40 km door Haha!)

Mijn vriend daarentegen.... heeft 2 keer examen gedaan (2 keer een halve dag cursus) en is 2 keer gezakt. En dat terwijl hij jaren in de remise van de stadsbus had gewerkt en zonder al te veel moeite een gelede bus in een bochtje achteruit tussen 2 andere bussen kan zetten. Hij kreeg echter als commentaar dat hij onvoldoende spiegelde.

Voor de Enschedeërs onder ons: ik ben bij Brünen op geweest voor mijn E. Goede maar wel wat prijzige rijschool.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:09

Tja, ik denk er ook over na om mn E bewijs te halen. Ben met mn vader ook al bezig om te oefenen. Je moet echt alles met de spiegels doen, bochtje achteruit enzo. En dat is nog wel het lastigste van alles.. alles op die spiegels doen. Ik woon dus in de buurt van Enschede en denk er ook over na om het bij Brunen te doen. Of Ezendam, daar heb ik namelijk ook mn B rijbewijs gehaald.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:12

weet niemand in limburg een opleiding, die in 1 dag doet?

en tip om met spiegels te rijden, kijk eens of je niet een auto of busje met geblindeerde ramen kan rijden voor een tijdje, werkt!!!
Ik kijk altijd in spiegels, reed eerst veel in grijs kenteken auto van mn vader en dan moet je wel als je niks door de ramen kunt zien

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 11:21

@flettie: ja, Brünen precies die ja. Wilde ik ook heen gaan, kom ook uit Enschede. En heeft je vriend het uiteindelijk nog gehaald dan? Hoor idd wel eens dat ze de heren iets strakker beoordelen, omdat die nog wel eens met veel "bravoure" rijden, zo van "dat doe ik wel effe" .... In dit geval werkt dit vooroordeel (?) wel in het voordeel van de dames Haha!
Denk dat die examengarantie toch niet geheel onverstandig is, ben toch wel zenuwachtig als het op testen e.d. aankomt (ben dus ook geen wedstrijdruiter ha, ha, ha dat wordt echt niks).

Wat voor speciale manouvres moet je nu eigenlijk doen dan met die aanhanger erachter? Bochtje achteruit lees ik al en wat nog meer? Neem niet aan dat je er mee hoeft te "straatjekeren" of fileparkeren? Knipoog

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:27

Dank je wel voor de prijsopgave, ben benieuwd of je er in Amsterdam hetzelfde voor kwijt bent. Daar moet ik nog achteraan maar dan heb ik in ieder geval vergelijkingsmateriaal.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:27

Volgens mij om met exam garantie te doen moet je eerst een in-test. Als ze denken dat je het niet kan halen, bieden ze de garantie zozo niet aan, ook niet voor de extra 180 euro. Ik heb mijn E gehald, maar niet zonder te zweten (2x exam gedaan). Ik zou adviseren, zoek een rijschool met een goede lesauto (b.v. eentje met ramen achter en niet zo'n gesloten bestel bus zonder stuurbekrachting -- dat had ik eerst n.l.). Ook kijk naar de trailers ze gebruiken. De een school heeft belachelijk grote trailers achter bestelbusjes, de ander heeft een beschijden trailer achter een luxe auto. Dat laatste is n.l. makkelijer. Als je zenuwachtig ben, neem valerium (homeopathesch). Het helpt echt! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:29