ineens chagarijnig met rijden???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

ineens chagarijnig met rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 15:05

Ik heb een merrie van 7 die altijd vriendelijk en makkelijk te handelen was, maar sinds kort is ze echt chagarijnig! Vooral met rijden, Oren plat in de nek en niet rustig willen stappen. Alleen maar drammen. Het gekste is nog dat ze dat alleen bij mij doet. De tandarts is pas geweest en ook een osteopaat. Mijn zadel ligt ook prima.

Hebben er hier meer ervaring met paarden die ineens omslaan van vriendelijk en makkelijk naar chagarijnig en moeilijk?

ellenoor

Re: ineens chagarijnig met rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:47

misschien heeft ze iets aan haar benen ofzo

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:03

klinkt dan toch als pijn

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:28

Ik heb nu eigenlijk het idee dat ze grijnst op andere paarden.

Ik heb nu een paar dagen gereden en ze is alleen zo als er andere paarden bij rijden. zodra we weer alleen in de bak zijn is het over. Het gekke is alleen dat ze daar nooit last van heeft gehad.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:46

is ze drachtig? mss heeft ze daar last van
of, nu met het voorjaar weer in aantocht, is haar hengstigheid weer meer op gang aant komen, wordt die heviger zeg maar...
de merries zijn bij ons nu ook allemaal wat vreemd en happig...

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:53

Dat komt me helemaal bekend voor! Ik kan het zo navertellen hoor! Bloos Mijn vorrige verzorgponny deed precies hetzelfde! Echt een schatje.. totdat je op haar ging zitten! Nors opkijken

Het kan ook zijn dat het komt door pijn, maar als je alles al hebt nagekeken denk ik niet dat dat het geval is..
Mijn verzorgponny deed het meer omdat ze het super saai vond! In het bos is ze hardstikke braaf, maar in de bak niet!
Misschien is dat bij jouw ponny ook zo. Je moet het dan gewoon heel leuk voor je pony maken! Veel figuren rijden.. en als ze dan weer vervelend gaat doen gewoon hard aanpakken!
Misschien een tijdje longeren zodat je kan oefenen? Dat hielp bij mij ook wel meestal.. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:05

Als het alleen met rijden gebeurt, is er daar toch iets mis.
Ofwel
-toch pijn ergens, misschien door tuig?
-pijn door ruiter, rijstijl, drukplekken, zadel te ver naar voor?
-negatieve associatie met rijden, vindt het niet leuk en vervelend
-te moeilijke oefeningen die ze niet aankan
-...

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:10

Tja, als alle medische redenen uitgesloten zijn, zou ik toch eens goed naar je eigen rijden kijken.
Helaas ben ik ook weer eens goed met mijn neus op de feiten gedrukt. Mijn paard heeft een slecht passend zadel gehad, daardoor pijn gekregen en is begonnen met chagrijnig doen, staken, steigeren en bokken. Rust en fysio en nieuw zadel. Alle verdere medische redenen zoals tanden, etc uitgesloten.
Na paar weken weer rijden en vervolgens hetzelfde gedoe maar nog erger.
Dus iemand anders tijdje laten rijden om door het ergste heen te komen, dat ging perfect, ze liep als een trein en er dus gister voor eerst zelf weer op. En gewoon weer hetzelfde gedrag als voorheen. Het ligt dus duidelijk aan mij en aan mijn manier van hulpen geven met mijn benen. Ik weet wat ik fout doe, maar krijg het niet voor elkaar om het goed te doen, dus dat wordt oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het is heel erg moeilijk om de schuld bij jezelf te zoeken en veel makkelijker om andere redenen te gaan zoeken voor bepaalde gedragingen, maar helaas is het toch vaak bij de ruiter te zoeken. Al die adviezen hoe je het wel moet doen zijn in theorie erg leuk en ook vaak erg logisch. Zoals bij staken moet je je paard voorwaarts houden, ja dat snap ik ook wel maar als het me lukte om mijn paard voorwaarts te houden dan zou ze ook niet staken. Dus hoe moet je dan je paard voorwaarts houden als ze niet meer reageert op been en/of zweep?? Tja, bij mij ligt het dus aan de manier waarop ik been geef, daar zal ik iets aan moeten doen.
Dus met andere woorden kijk kritisch naar jezelf en laat een goede instructeur ook eens heel kritisch naar je rijstijl kijken.

Vereal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:56

Ik denk dat ze ergens last van heeft. Misschien geef je haar ander voer of zit haar iets dwars.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:01

mijn pony doet ook chagrijnig, meestal als ze hengstig is. het kan ook dat ze ergens last van heeft.

Yane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:22

Mijn pony deed dat ook. Had ook de tandarts laten komen maar was niks met der tanden aan de hand. Het is vanzelf weer over gegaan.

Blitz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:46

Zou toch denken aan last van het zadel. Voor het oog kan het prima liggen, maar zodra je er op zit ligt het anders.
Probeer je paard anders eens zonder zadel. Hoe reageert ze dan als je er op zit?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:49

Het kan ook heel goed aan het voorjaar, en dus de hengstigheid liggen Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:10

Bonjoy schreef:
Het kan ook heel goed aan het voorjaar, en dus de hengstigheid liggen Knipoog

ja idd! heb trouwens dezelfde ervaringen beetje alsjij.. en het kan heel goed zijn dat mijn merrie hengstig is, vorig jaar gebeurde ongeveer hetzelfde in zowat dezelfde periode! Clown