gewoon echt de trailer niet in willen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

gewoon echt de trailer niet in willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:47

Wie o wie heeft de gouden tip?
Luna heeft soms van die rare nukken, als ze iets niet wil dan doet ze het ook niet. Heb hier al veel probleme mee gehad en ook verschillende instucteurs maargoed dat daargelaten.
Ze wil nu dus gewoon echt de trailer of vrachtwagen niet in. En als je haar op wat voor manier dwingt laat ze zich gewwon van de klep afvallen of begint te steigeren. Ik heb geloof ik alles geprobeerd, met voer erin lokken lief tegen haar blijfen, blinddoek om, longeerlijn erachter, trailer zo neerzetten dat ze allen maar erin kan en niet opzij. Maar dan laat ze zich dus alsnog vallen en ligt dus met haar benen onder de klep en klem tussen de stal en de trailer.
Soms loopt ze er zo in en soms gaat ze gewoon niet. En nou moet ze mee naar het NK caroussel rijden dit jaar en dan kunnen we dit dus niet hebben. Twee jaar terug is ze ook meegeweest en op de heenweg was dr niks aan de hand en op de terug weg was het drama. Vorig jaar hebben we haar maar thuisgelaten maar dit jaar moet ze weer me en ik ben dus echt banf voor toestanden. (zo leuk is het niet om je paard zo te zien doen).
Ze heeft verder geen nare ervaringen met trailers gehad. En soms loopt ze dr zo in en dan opeens wil ze weer niet.
Wie help me?

Lynn_Nikita

Re: gewoon echt de trailer niet in willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:51

veel oefenen. trailer neerzetten ene elke dag oefenen., Als ze eenmaal braaf inloopt steeds korte stukjes rijden.
Niet op laatste moment pas laden als je haast hebt, dat werkt ook niet.
Echter bij mijn pony werkt dat ook niet, maar die is een keer trailer opgeslagen en is echt bang. Maar als dei van jou ene keer wel andere keer niet inloopt lijkt me eerder een manier om onderuit te komen

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:55

mijn paard wil vaak ook niet in de trailer.. maar ik gebruik dan vaak 2! longeerlijnen en die kruizen we rustig achter hem langs. En de persoon die met hem mee loopt moet iemand zijn die hij echt vertrouwd. Misschien helpt dit?

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:56

hmm als ze de ene keer er wel in loopt en andere keer niet is het best moeilijk.. want dan vind ze het dus niet eng maar is ze gwn eigenwijs
bij mij heeft het erg geholpen;

je loopt recht op de trailer af... gaat zelf halverwege de klep staan en (pony blijft er dan waarschijnelijk voor staan)... dan hou je het touw op spanning.. niet hele erge maar wel dat er druk op zit....
dit hou je net zo lang vol tot dat zei een stapje dichter bij zet... jij gaat dan een stapje naar achter....
En niet weer terug gaan naar je oude stap.. waar je staat daar moet je blijven staan..!
En zo totdat ze er in komt

en dan blijven oefenen natuurlijk
Bij mijn paard duurde het de eerste keer ong 5 minuten (wel geduld hebben) maar loopt er nu vaak in een eker op terwijl hij het heel eng vond..

laat even weten.
Suc6 ermee groetjess!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 10:16

Ze staat vaak al op haar achterbenen voor ze bij de klep in de buur is. Het is een groot paard dus ik kan haar dan echt niet houden. Ik laat haat niet los maar ze trekt me zo omhoog of het terrein over. Sterker nog, de laatste keer probeerden mijn werkgver en 2 collega's het en dat zij flinke mannen en hun lukte het ook niet.
Ik kan het met een eindeloos gedult proberen, ben een keer een halve dagh bezig geweest me lieve woordjes en snoepjes ze gaat gewoon echt niet.
En als ze wel wil nou dan loopt ze dr zonder problemen in. Ik snap echt niks van dat paard maar ze moet straks wel mee naar het NK.

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:41

ja dan zou ik het ook niet weten vooralut datze zo groot is en heel eigenwijs...

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:46

Kijk eens op de site van www.2moons.nl die kunnen je verder helpen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:23

Ik heb een groot stronteigenwijs paard (1.80) die op mijn vorige stal als "de tank"door het leven ging. Behalve het zich van de klep af laten vallen lijkt jouw verhaal precies op het mijne. Ik heb uiteindelijk wel een manier gevonden om hem te laden met veel toeters en bellen. Maar ik was dit zat, het was toch altijd een beetje doet ie het of doet ie het niet. Ook wilde hij bij ons niet de nieuwe poetsplaats op. Ik heb toen de hulp ingeroepen van Wendy Misran (wendymisran1 op Bokt). Hij is nog niet helemaal klaar maar ik kan hem met een halster een touwtje de trailer op sturen. Nu moet nog iemand de klep voor me dichtdoen maar ben ervan overtuigd dat dit binnenkort ook niet meer nodig is. Zij werkt op een hele paardvriendelijke manier want zoals je al gemerkt hebt werkt druk of kracht of straf in dit geval voor geen meter.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:26

heel herkenbaar...mijn pony niet hoor maar een paard bij ons op stal doet het ook....veel oefenen...
trailer ingelopen..heel braaf...bakje voer geven, en als dat op is meteen te trailer weer uit en dan op stal...diet herhaal je een paar dagen en dan weer op de trailer..voer..klein rondje rijden en weer terug op stal...heeft bij het paard super geholpen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:17

de gouden tip : hulp zoeken!
is een dikke vinger paard en dat ga je niet redden zonder iemand erbij met een berg ervaring.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:21

clicker training kan erg goed werken in dit geval, ik heb het ook gedaan met mijn paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:39

klopt, maar voordat je zover bent met clickertraining dat je je paard de trailer in kunt targetten ben je een hele poos verder.... maar waarschijnlijk heb je daarna ook geen problemen meer Lachen
Als je serieus eerder naar bijv een kliniek moet is hulp vragen een betere optie.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:28

Ik heb trailertraining gehad en dat is pas echt de gouden tip!

Mijn paard loopt er nu echt helemaal zelf in zonder druk!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:30

Dat wou eerst ook niet met Obelix.
Maar toen ik de zak met snoepjes dr bij pakte. en rammelde door dat kleine deurtje, ging die dr bijna in draf in Clown
Misschien moet je thuis maar gewoon even een paar keer oefenen, en alles ngo eens uit proberen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:32

Misschien kan de Balingehof je helpen? De pony van een clubgenootje van mij is daar heen geweest (was echt een drama om die op de trailer te krijgen!) en sindsdien gaat het perfect. http://www.balingehof.nl

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:42

Nu ik een trailer heb geleend ben ik ook weer aan het oefenen en het blijft wel de standaardtip: geduld. Geef je paard de keus om de trailer in te lopen dwing hem nooit. Je laat je paard zo ver naar/in de trailer lopen als hij durft. Voor elke stap naar de trailer een beloning, kan een klopje of een snoepje zijn, je moet wat uitzoeken wat je paard leuk vind. Je laat het touw gewoon doorhangen, op het moment dat je paard zich ontspant op de plaats waar hij zich dan bevind kun je de lijn wel een heel klein beetje naar voor houden, om een beetje richting aan te geven. En zo kom je vanzelf steeds een stapje verder. En vooral heel belangrijk: laat je paard naar achter lopen als hij niet durft en aangeeft weg te willen. Op het moment dat je hem geen mogelijkheid geeft om te vluchten bevestig je dat hij niet kan vluchten bij een trailer, en word daar dus alleen maar banger van.
Dan begin je gewoon weer opnieuw met elk stapje een beloning, of ook al is het alleen maar dat je ziet dat je paard eraan denkt een stapje te gaan zetten Knipoog Niet te lang oefenen per keer, je moet het niet pushen altijd positief afsluiten Lachen Als Orchid een stap verder (geen letterlijke stap) was dan de keer daarvoor was ze weer klaar. Ong. 10 minuutjes oefenen ofzo.
Bij Orchid heb ik het eerst op de monty-roberts methode geprobeert, naar voor lopen, voordat het paard zelf weg wil gaan alweer naar achter lopen, dat een paar keer, en dan doorlopen in de trailer binnen, zo stond ze er binnen een minuut weer op. Maar een keer in de trailer vond ze het toch wel een beetje eng Knipoog
Dat werkte dus ook niet helemaal, want daarna vond ze het alsnog een beetje eng en wou ze niet, gaat ze haar kracht gebruiken, stijf blijven staan, nou dan wint ze toch Knipoog Stapje voor stapje lukt het beter, het kostte drie dagen elke dag even kort oefenen, maar nu loopt ze er wel weer zo in, vrijwillig aan een doorhangend lijntje. En het belangrijkste, ze vind het superleuk om nu in de trailer te gaan Haha! Op deze manier gaat alles heel ontspannen en hebben we beide geen stress Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:53

Ga grondwerk doen met je paard. Zo laat jij zien dat jij de leider bent en niet het paard. Als je paard jou als leider ziet dan kan jij bepalen of iets eng is of niet, en of je paard ergens ingaat of niet. Natuurlijk duurt dit een tijd, maar het is volgens mij de beste oplossing. Parelli is bijvoorbeeld een goede methode.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:01

k denk dat t inderdaad een kwestie is van heeel veel geduld en t NK is toch pas 14 mei Knipoog (k ga dr ook heen namelijk) kennis van me haar ijslander wilde ook nooit de trailer in en die heeft uiteindelijk een training gedaan met een speciaal touwhalster, maar k heb geen idee meer hoe dit heette..succes in ieder geval en vergeet dr vooral niet te belonen, al doet ze maar n klein stapje!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:14

Die van mij maakte er ook zo'n drama van. Hij had geen slechte ervaringen of zo maar toch wilde hij er niet in. Ik heb echt spierpijn in mijn armen gehad van dat getrek van hem. Dan stonden we voor de klep en ineens komt hij met een sprong omhoog en springt van de klep weg etc.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is een longeerlijn gewoon aan het halster maar dan het uiteinde om de voorstang heen en weer terug naar mijn hand. Je dwingt hem zo op geen enkele manier maar als hij trekt blijf je zelf in ieder geval op je plaats omdat hij nu dus aan de stang trekt en niet direct aan jou.
Toen hij eenmaal doorkreeg dat hij niet meer terugkon (hij hoefde er niet verplicht op maar als hij voor de klep stond kon hij ook niet meer achteruit omdat ik hem nu wel kon houden) liep hij er uiteindelijk toch op.
Inmiddels kan ik hem los de trailer op laten lopen zonder halster of wat. Helaas blijft die van mij erg nerveus in de trailer dus ik ben er nog lang niet maar met veel geduld en hulp van de longeerlijn heb ik hem wel zover gekregen dat hij er in ieder geval braaf oploopt.

Succes in ieder geval!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:28

Citaat:
Wat ik uiteindelijk heb gedaan is een longeerlijn gewoon aan het halster maar dan het uiteinde om de voorstang heen en weer terug naar mijn hand. Je dwingt hem zo op geen enkele manier maar als hij trekt blijf je zelf in ieder geval op je plaats omdat hij nu dus aan de stang trekt en niet direct aan jou.

mijn stalgenoot is op die manier bijna dr hele hand kwijt geweest! let goed op dat je de lijn niet om je hand wikkelt en m ten allen tijde los kunt laten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:52

Dat is met dwang, dat moet je niet doen.Er wel of niet in gaan is een keuze van het paard, en als je daar dwang bij gebruikt ook al is het maar licht dan gaan ze staken.Met een longeer lijn hadden wij het ook gedaan,mijn paard viel achterover en kwam onder de laad klep terecht.Hij was zelfs even buiten westen door de stress.Nu met die clicker training gaat het goed, je moet zorgen dat je paard jou volgt.Maar een trailer probleem moet je wel verhelpen ruim voor dat een paard de trailer in moet, en niet bv 3 dagen van te voren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:22

dat snap ik wel, maar als ze dat dan toch persé willen doen dan maar wel veilig.
Dwingen, trekken, pushen, met voer lokken, zakken om het hoofd, bezem duwen etc werkt allemaal niet, is allemaal dwang en het respect en vertrouwen van het paard word er dan niet groter op.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:04

Nee hoor dit is helemaal niet met dwang.

Jeetje sommige mensen kunnen alles opblazen hoor.
Ik zeg alleen dat ik ipv een halstertouw waarbij meneer mij onderhand mijn armen uit de kom rukte, een longeerlijn heb genomen om hem vast te houden. Het enige wat ik heb gedaan is, de longeerlijn om de balk heen slaan en dan weer terug naar mijn hand. Zelf ben ik gewoon naast het paard blijven staan en het enige verschil is dat als hij nu omhoog kwam of terugsprong dat ik dan het voordeel van de longeerlijn had. Hij trekt dan namelijk niet aan jou maar aan de stang. Ik doe absoluut niet aan longeerlijnen achter het paard langs spannen of trekken etc.

En dwang? Nee absoluut niet hoor. Ik trok niet eens aan de lijn want hij is toch sterker, het enige wat nu duidelijk werd voor het paard was dat springen en omhoog komen geen nut had want we bleven toch allebei op de zelfde plaats staan. Toen hij dit doorhad liep hij er vanzelf op. Hiervandaan ben ik verder gaan werken. Eerst moest ik nog een paar keer de longeerlijn erbij pakken maar na een aantal keren liep hij er zo op. Nu is hij al zover dat hij los zonder halster of iets zo de trailer oploopt.
En met dwang was dit echt niet gelukt.

En over de longeerlijn om je hand draaien? Tja dat is toch het eerste wat je leert met paarden? Nooit de lijn om je hand draaien.

Aan TS, nogmaals veel succes.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 19:48

Bedankt voor jullie reactie. Kaj thanx.
Het probleem met haar is dat ik niet kan oefenen met kleine rondjes rijden of erin en eruit lopen want ze komt er dus gewoon echt niet in!!!!
Ik werk zelf op een manege en heb een aantal collega's die echt ervaring hebben, ook me tpaarden die de trailer niet in willen en zelfs hun lukt het niet. Heb echt serieus een keer een halve dag erover gedaan om haar twee passen op de klep te laten zetten en toen steigerde ze weer en liet zich weer vallen.
En soms loopt ze dr zo in, ik weet het echt niet meer met dat dier word dr zo moedeloos van...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:42

Zonnebloem die van mij was precies hetzelfde. Ik heb serieus wel eens vijf uur met hem voor die klep gestaan. Verder dan 1 voetje er op kwam ik niet. Ik heb het echt geprobeerd met geduld. Uren stil gestaan maar opeens sprong hij dan toch weer achteruit. En ik werd dan meegetrokken. Weer terug naar de klep maar we kwamen echt geen stap vooruit. Terug naar de klep: tien meter terug, weer terug etc.
Toen ik de longeerlijn om de voorbalk heen had gedaan kon hij alleen nog maar vooruit. Hij kon dus wel de klep op of er zelfs naast gaan staan maar hij kon niet meer een enorme sprong achteruit maken. Het scheelde ontzettend voor mijn armen en toen hij eenmaal doorhad dat we er wel de hele dag konden staan maar dat hij toch echt niet achteruit mocht liep hij er ineens zo op. Daarna uiteraard goed beloond en weer eraf. De keren erop gebeurde het nog wel dat ik met een gewoon halstertouw het deed en dat hij toch vlak voor de trailer ineens een noodsprong terug maakte. Hij merkte dan dat hij mij mee kon trekken. Zodra ik dan echter de longeerlijn pakte en hij merkte dat dat niet lukte liep hij er weer zo op. Nu is het dus echt zo dat hij helemaal uit zichzelf de trailer oploopt. Soms moet ik zelf heel hard doorlopen want anders staat hij er nog eerder in dan dat ik in de buurt van de trailer ben Haha!

Ik kan echt zeggen dat hij wat dit betreft zo ontzettend braaf is. Helaas heb ik nu nog wat problemen met de claustrofobische instelling van mijn paard. Hij wordt ontzettend nerveus als de klep dicht gaat en al helemaal als hij mij niet meer kan zien. Zolang ik er bij ben gaat het goed maar hij is nogal eenkennig. Maar ik trek er binnenkort weer een paar dagen vooruit en dan weet ik zeker dat dat ook goedkomt.